"Pazar 8'e katlanabilir"
Türkiye'de operasyonel araç kiralama oranı yüzde 5 düzeyinde.
Avrupa’nın önde gelen operasyonel kiralama şirketi LeasePlan, 2007 yılından bu yana Türkiye’de. Volkswagen’in VDF Filo’daki hisselerini satın alarak Doğuş Grubu ile ortak pazara giren şirket, şu anda 6 bin 300 araçla 800 müşteriye hizmet veriyor.
Leaseplan Türkiye Genel Müdürü Türkay Oktay, bankacılık kökenli bir yönetici. Türkiye’de operasyonel araç kiralama işinin, 100 bin araçlık bir pazara ulaştığını söylüyor. Avrupa’daki oranlarla karşılaştığımızda henüz yolun çok başında olunduğuna dikkat çekiyor ve ekliyor:
“Avrupa’da şirket araçlarının yaklaşık yüzde 45’i operasyonel olarak kiralanmış durumda. Türkiye’de bu oran kabaca yüzde 5 düzeyinde.” Türkiye’de operasyonel kiralama hizmetinden ilk olarak çok uluslu yabancı sermayeli şirketler yararlanmaya başladı. 2003 yılında getirilen vergi avantajı ile yerli büyükler başta olmak üzere bu hizmeti alan şirket sayısı hızla arttı. Oktay, kriz yılı 2009’a kadar her yıl yüzde 30-40 büyüme olduğunu söylüyor.
Türkay Oktay, uzun vadede pazarın potansiyelinden emin. “Hedef Avrupa penetrasyonuna ulaşmaksa şimdiden gelecekte 800 bin araçlık bir pazar büyüklüğünden söz edebiliriz” değerlendirmesini yapıyor.
LeasePlan Türkiye Genel Müdürü Türkay Oktay ile Türkiye’de operasyonel leasingin gelişimini, gelecek döneme yönelik beklentileri konuştuk.
HEDEF 800 BİN ARAÇ
Türkiye’de 100 bin araçlık bir pazar var. LeasePlan olarak bizim filomuzun büyüklüğü 6 bin 300 araç düzeyinde. Yani yaklaşık yüzde 6 civarında bir pazar payımız var.
Avrupa’da şirket araçlarının yaklaşık yüzde 45’i operasyonel olarak kiralanmış durumda. Yani her 100 aracın 45’i operasyonel olarak kiralanıyor. Türkiye’de bu pazarı gösteren veri yok. Ancak kabaca yüzde 5 düzeyinde olduğu söylenebilir. Hedefimiz, Avrupa düzeyine ulaşmaksa, gelecekte 800 bin araçlık bir pazar büyüklüğünden söz edebiliriz.
Türkiye’de sektörün miladı 2003’teki gelir vergisi değişikliği oldu. KDV kanunundaki değişiklikten sonra operasyonel kiralama avantajlı hale geldi. Sektör ivme kazandı. Her yıl yüzde 30-40 büyüme gösterdi.
2009’da kriz bizim sektörü de etkilendi. Araçları iade edenler olduğu gibi biten kontratları yenilemeyenler de oldu. Diğer yandan araba fiyatlarındaki düşüş de etkili oldu. Bir takım küçük şirketler, kiralama yapmak yerine satın almayı tercih etti.
Ancak bizdeki daralma leasing sektöründeki kadar yüksek değil. Uzun dönem kiralanmış araç adedi tarafında 2009’daki daralmanın yüzde 10 düzeyinde çıkacağını bekliyoruz.