Pazar payı büyütme liderleri
17 sektörü mercek altına alarak pazar payı artırma şampiyonlarını belirledik. Onları başarıya ulaştıran stratejileri araştırdık.
Şirketin CEO’su Norbert Klein’in ifadesine göre BSH’ya bu başarıyı getiren süreçlerini optimize etmenin yanı sıra katma değerli ürünler sunmak oldu. LG Electronics ise düz panelli TV kategorisinde 2009’da yüzde 74’lük bir pazar payı artışı yakalayarak öne çıktı. Bu artışla pazar payı yüzde 13,9 oldu. LG’nin yaşadığı bu atılımın arkasında ise pazarlama çalışmaları yatıyor. Geçtiğimiz yıl pazarlama ve servis yatırımlarına hız kesmeden devam eden şirket, özellikle satış ekibine yatırım yaptı. Herkes reklam yatırımlarını azaltırken kendilerinin yüksek frekanslı kampanyaları hayata geçirdiğini belirten LG Electronics Türkiye Marka Pazarlama Direktörü Aysun Şabanlı, “Bu kampanyaları yapmamız marka bilinirliğimize ve satışlarımıza büyük katkıda bulundu” diyor.
FİNANSIN EN HIZLILARI
Ziraat Bankası birçok bankanın aktiflerde küçülme yaşadığı 2009’da pazar payını 1,70 puan artırarak yüzde 15,79’a ulaştırdı. Bankaya büyümeyi getiren kullandırdığı krediler oldu. Türkiye’de krizin etkilerinin en fazla hissedildiği Eylül 2008-Haziran 2009 döneminde sektörün toplam kredilerinin aynı düzeyde kaldığını belirten Ziraat Bankası Genel Müdürü Can Akın Çağlar, Ziraat’in kredilerinin yüzde 18 oranında arttığını belirtiyor. Çağlar, “Banka, kredilerdeki büyüme politikasına uygun olarak, reel sektörün, tarım sektörünün ve bireysel müşterilerimizin finansal ihtiyaçlarını kesintisiz olarak karşıladı” diye konuşuyor. Kredi kartları pazarı yoğun bir rekabete sahne olurken Axess kart cirolarında yüzde 13,5’lik payını yüzde 14’e taşıdı. Axess’in başarısında da döneme özel yaratılan hizmetler önemli bir rol oynadı. Krizde tüketicinin yanında olduklarını ifade eden Akbank Ödeme Sistemlerinden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Mine Könüman, 2009’da farklı sektörlerde yapılan 400’e yakın kampanyanın da pazar payı artışında etkili olduğunu söylüyor. Geçtiğimiz yıl Garanti Faktoring stratejisini müşterisinin iş yapış şekillerini anlamak üzerine oluşturdu. Müşterilerinin finansmanını hızlı sağlamanın yanında alacaklarının tahsilatına da aynı hızla aracılık etti. Bu uygulama ile Garanti Faktoring yüzde 15’lik payını 21’e çıkararak ciddi bir atılım yaptı. Bireysel emeklilikte fon büyüklüğünde en büyük pazar payı artışını 0,5 puanla Anadolu Hayat Emeklilik elde etti. Şirkete artışı getiren ise müşteri ihtiyacına göre geliştirilen yeni ürünler. Katılımcıların birikimini işsizlik ve geçici maluliyet riskine karşı koruyan BES+Destek bu ürünler arasında başı çekiyor.
FİYAT VE KAMPANYA ETKİSİ
Ekonomik fiyata odaklanan, çeşitli kampanyalarla satışlarını canlandıran şirket ve markalar da 2009’un pazar payı şampiyonları arasında yerini aldı. 2008’de yüzde 24’lük pazar payına sahip olan Ülker Golf dondurma, 2009’da ürün çeşitlerini artırdı, ağırlıklı yabancı markaların ve ithal ürünlerin yer aldığı premium dondurma ligine Venexia markasıyla giriş yaptı. Üstelik aynı kategorideki ithal ürünlere göre Venexia’yı yüzde 50 daha ucuz olarak piyasaya sundu. Güçlü dağıtım ağı sayesinde tüketiciye ulaşabilen yeni ürünler ve düzenlenen çok sayıda kampanya, lider Algida’nın pazar payını koruduğu bir dönemde Golf’e 3 puanlık pazar payı artışı sağladı. Havayolu taşımacılığında ikinci büyük oyuncu olan Pegasus da ekonomik fiyatlarının yanı sıra düzenlediği çok sayıda kampanya ile 2009 yılında sektöründe öne çıktı. 2008’de 13,7 olan pazar payını 16,7’ye çıkardı. Bu artışta kampanyaların önemli bir katkısı olduğunu ifade eden Pegasus Genel Müdürü Sertaç Haybat, “Biz her an kampanya üreten bir havayolu şirketiyiz. Daha fazla Türk insanını uçakla tanıştırmak ve misafir sayısını artırmak için farklı sürprizler, projeler ve kampanyalar üretmeye devam edeceğiz” diyor. Bu arada Pegasus iç hatlarda 3 puanlık pazar payı artışı yakalarken, lider THY ise 2009’da pazar payında gerileme yaşadı. Kurumun iç hat uçuşlarındaki yüzde 66,7’lik payı, 63,80’e indi.