Türkiye’de Sosyal Medya Hangi Servisleri Kullanıyor?
Arda Kutsal tarafından 29 Haziran 2010 tarihinde yazılmıştır.
37
Share
StatCounter‘ın yaklaşık 1,5 sene önce sahip olduğu verileri GlobalStats adıyla herkese açtığını hatırlarsınız. Şirketin yaptığı bu paylaşım ile ülkeler bazında tarayıcı, işletim sistemi, mobil internet kullanımı gibi bilgileri dönemsel olarak incelemek mümkün oluyor.
Şirket geliştirmeyi devam ettiği servisinde bir süredir sosyal medya kullanımına yönelik verileri de paylaşmaya başlamıştı. Biz de Türkiye’ye özel olarak bir analiz yaptık ve Türkiye’nin en popüler sosyal medya servislerini GlobalStats verileri ile sizlere sunmak istedik.
Aşağıdaki grafik Ocak 2010 ile Haziran 2010 arasındaki dönemi kapsamaktadır ve Facebook, Twitter, StumbleUpon, FriendFeed, YouTube, MySpace, Digg gibi sosyal medyanın önemli global servislerinin Türkiye’deki kullanım trendini göstermektedir.
Tahmin edeceğiniz gibi Facebook bu siteler arasında Türkiye’de en çok kullanılan servis konumunda. Ancak Ocak ayında %98.02 oranında bir kullanıma sahipken Nisan ayında yaşadığı düşüşün ardından Haziran ayında %89 oranına geldiğini görüyoruz. Bu düşüşün genel olarak diğer servislerde de oluştuğunu gördüğümüz için kesin olmamakla birlikte bu düşüşü oldukça genç bir nüfusa sahip Türk internetindeki sınav dönemine bağlıyoruz.
İlginç bir şekilde Facebook’un hemen ardından en çok kullanılan servisler Twitter ve StumbleUpon olarak gözüküyor ve iki servis neredeyse eşit kullanım oranlarına sahip.
Yukarıdaki grafiği GlobalStats’ın sağladığı tüm verilerle oluşturduk ancak Facebook’un açık ara lider olduğu sosyal medya dünyasında altta kalan servislerin arasındaki durumu görmeniz için ayrıca bir grafik oluşturmamız gerektiğini düşündük. Çünkü bu şekilde Twitter, YouTube, FriendFeed gibi servislerin durumunu incelemek pek mümkün olamayacaktı.
Bu sebeple GlobalStats’dan aldığımız verileri sizler için tekrar bir grafiğe dönüştürdük ve Facebook verilerini bu sefer analizin dışında bıraktık.
Yukarıdaki Facebook hariç grafiğimiz sayesinde genel düşüşü daha rahat görebildiğimiz gibi, servisler arasındaki oran farklarını da daha rahat tespit edebiliyoruz.
Mesela FriendFeed ile Twitter arasında açılan fark sanırım birçok kişinin dikkatini çekecektir. Ancak Twitter ile birlikte StumbleUpon’un nasıl aynı oranda bir yükselme sergilediği konusunda pek fazla yorum üretmek mümkün değil. Gerçi benzer bir grafiği dünya geneli, Avrupa ve özel olarak Almanya gibi Türkiye pazarına benzer ülkeler için de aldığımızda, yine StumbleUpon’un yüksek kullanım oranlarını ve aşağı yukarı tüm sosyal medya araçlarındaki benzer trend değişimlerini gözlemleyebiliyoruz.
Yukarıdaki grafiklerden net sayıları almanızın zor olacağını düşünerek aşağıda dönemler bazında kullanım oranlarını görebileceğiniz ayrı bir tabloyu paylaşıyoruz.
Türkiye’de sosyal medyaya yönelik pazarlama çalışmaları yapılırken buradaki verilerin değerli olacağını düşünüyorum. Facebook’un zaten başı çektiğini bildiğimiz pazarda, Twitter’ın ulaşabildiği kitlenin Haziran 2010 itibariyle toplam internet kullanıcılarının %4.04′ü olduğunu, aynı şekilde FriendFeed’in ise toplamın %1.33′üne ulaşabildiğini bilmek sanıyorum ki işinize fazlasıyla yarayacaktır.