Bilgisayar Şirketlerinin Dijital Karnesi - 1
Yazan: Niyazi Saral 21 Haziran 2010, Pazartesi Sayfayı Yazdır Tavsiye Et Paylaş
Bir “Bilgisayarcı” olarak Google’dan bu kadar habersiz olunmasının üzücü olduğunu düşündükten sonra aklıma hemen şu soru geldi: Ellerinden iPhone ve Blackberry cihazları düşürmeyen yöneticilere sahip bizim bilgisayar şirketlerimiz gerçekten bilişimin geçirdiği dijital devrimden haberdar mı?
Bundan iki yıl önce, ziyaret için internet sitesinden adresini aradığım bir dağıtıcı firmanın sitedeki adres krokisinde, işin içinde çıkamayıp birkaç dakika debelendikten sonra, kuzey yönünün ekranın aşağısına geldiğini görünce ağzım açık kalmıştı. Bugün o kroki değişmiş, ancak hâlâ elle çizilmiş bir kroki ve temel yön bilgisi olmayan bir tarafından hazırlanmış.
Bir “Bilgisayarcı” olarak Google’dan bu kadar habersiz olunmasının üzücü olduğunu düşündükten sonra aklıma hemen şu soru geldi: Ellerinden iPhone ve Blackberry cihazları düşürmeyen yöneticilere sahip bizim bilgisayar şirketlerimiz gerçekten bilişimin geçirdiği dijital devrimden haberdar mı?
Türk Bilgisayar Şirketlerinin dijital karnesini belirlediğimiz bu makale bilimsel kaygısı olan bir araştırma yazısı değildir. Şirketlerin internetteki dijital ayak izlerini takip ederek hazırladığımız bu çalışmada amacımız uluslar arası faaliyet gösteren şirketler dışında kendi girişimcilerimizin bir nebze olsun sosyal ağlara, arama motorları ve benzeri araçlara, sosyal sorumluluk projelerine, müşteri ilişkileri yönetimine, yeşil bilişim ve benzeri güncel dijital uygulamalarına ilgisini çekebilmek ve buradan elde edebilecekleri faydaları göstermektir.
Web Siteleri ve Popülerlikleri
Çalışmamızı üç grup üzerinde yoğunlaştırdık. Donanım distribütörleri, Türk PC markaları ve Türk Zincir Mağazaları. Tablolarımızda isimlerine göre alfabetik dizilmiş gördüğünüz bu firmalar sektörün önde gelenleridir.
Ancak liderliklerini internetteki ayak izlerinde de gördüğümüzü söylemek en azından çoğu için mümkün değil. İlk şaşırdığımız internet sitesi ana sayfasını Secure Hypertext Transfer Protocol (https://) erişimine yönlendiren site bile olması veya çok anlamsız bir yoğunlukta ana sayfalarındaki reklam filmleri, ana sayfalarında kurumsal bir yapıya uymayacak inanılmaz düzensizlikler.
Bir web sitesi ana sayfasında iletişim e-posta adresi olarak
duyuru@xxx.com.tr olması bize “Yok artık!” diyecek duruma bile getirdi. İnternet sitelerine eriştiğimizde Favicon (favorite+icon) içermeyen ana sayfaları görmek üzücü. Ancak en şaşırtıcı olanı kuşkusuz “İletişim” sekmesinde e-posta adresleri olmayan firmaların web siteleri. İnternetin gücüne inanmayan bilgisayar şirketleri!
Mükemmel bir sonuç vermediğini bilsek de Alexa Rank ile şirketlerin popülerliğini ölçtüğümüzde Donanım Şirketlerinde Penta Bilgisayar ve Metro Elektronik firmalarının öne çıktığını görüyoruz. Türk PC Markalarında ise gururlarımız Casper ve Exper markalarının öne çıkması bizi sevindiriyor. Zincir mağazalarının Alexa ile ölçtüğümüz popülerlik sıralaması oldukça iyi. Türkiye’de erişim sıralaması açısından ilk 1,000 şirket içindeler. Tabi ki bunların ürün çeşitliğine dayanan sayfa sayılarının fazla olması da bunda ciddi bir etken.
Web sitelerindeki özgün içeriğe, sayfaya verilmiş bağlantılara ve bağlantı veren sayfaların kalitesine bağlı olarak değişen ve Google'ın site sıralamasında kullandığı algoritmanın sonucu sitenize verdiği değeri gösteren Google PageRank sıralamasında feci durumda olan firmalar bulunmakta. Google PageRank kriterine göre Exper ve Teknosa’nın “6” değerine ulaştığını görmek kıvanç verici. Koskoca Arçelik veya Beko markalarının siteleri bile ancak bu değerde.
Web sitelerini birçok analistin de kullandığı ve bizce değerli bilgiler veren farklı ayak izleri ile de inceledik. Örneğin tüm internette Google’ın firma adının geçtiği sayfa sayısı ve firma web sitesinde Google’ın taradığı sayfa sayısı. Makalemizin sonundaki tablodan da görüleceği gibi zincir mağazalarının pazarladıkları ürün adetine ait yoğun sayfa sayılarını ayrı tuttuğumuzda Penta Bilgisayar, Tesan İletişim, Armada öne çıkıyor. Sayfa sayıları yüksek gibi görünen bazı firmalara ait web sitelerinin aynı zamanda B2B sayfalarını da içerdiğini ve bu sebepten aynı zincir mağazaları gibi ürüne adetine yönelik sayfaların yoğunlukta olduğunu söylemeliyiz.
Yazının devamını burayı tıklayarak okuyabilirsiniz.