Bilgisayar Şirketlerinin Dijital Karnesi - 2
Yazan: Niyazi Saral 22 Haziran 2010, Salı Sayfayı Yazdır Tavsiye Et Paylaş
“Dijital Ayak İzleri” dendiğinde esas olarak firmaların sosyal ağlardaki varlığının analiz edilmesi gerektiğinin farkındayız ancak bizim bilgisayar şirketlerinin çok daha temel internet faziletlerinden faydalanabildiklerini gördüğümüz için web siteleri üzerine daha çok yoğunlaştık. Gerçek şu ki bilgisayar firmaları sosyal ağların gücünü sezmiş değiller.
Bu makalenin ilk bölümünü burayı tıklayarak okuyabilirsiniz.
Sosyal Ağlarda Bilgisayar Şirketlerimiz Yok!
“Dijital Ayak İzleri” dendiğinde esas olarak firmaların sosyal ağlardaki varlığının analiz edilmesi gerektiğinin farkındayız ancak bizim bilgisayar şirketlerinin çok daha temel internet faziletlerinden faydalanabildiklerini gördüğümüz için web siteleri üzerine daha çok yoğunlaştık. Gerçek şu ki bilgisayar firmaları sosyal ağların gücünü sezmiş değiller.
Sadece 3 Donanım şirketi, 2 Türk PC Markası ve 1 zincir mağazasının sosyal ağlarda formel ayak izlerini gördük. Hiçbir üst düzey yönetici sosyal ağları ciddiye almıyor, herhangi bir şirket sahibinin veya üst düzey yöneticinin blog sitesi yok. Hiçbir yönetici, sorumlu müdür veya işletme sahibi müşterisine değmek istemiyor, sanki onlardan saklanıyorlar. Social mention ve benzeri araçlar ile izlediğimizde firmaların ayak izleri sanki kayıp. Sadece Dente markası ile pazarlama yapan Denge Bilgisayarı bu konuda bir nebze önde olduğunu görüyor ve ayrı tutuyoruz.
Sosyal ağlar ile kuvvetlenen internet, e-postalar, SMS mesajlar ve diğer kısa anlık haberleşme, bugünün Dijital Dünyasında en kuvvetli pazarlama aracı. Anglosakson kültüründe “Word of Mouth” deyimi ile simgelenen bizim kültürümüzde ise kulaktan kulağa olarak çevrilebilecek yepyeni bir pazarlama modeli dijital yaşamımızı çevrelemekte ancak bizim firmalarımız bunun farkında değil. Özellikle Türk PC Markalarının bu duyarsızlığının nedenini araştırdığımızda yine ayak izlerinin çok fazla şey söylediğini fark ettik.
Sorun çok daha temel bir pazarlama eksikliğinden meydana geliyor. Firmalar CRM (Customer Relationship Management) müşteri ilişkileri yönetiminden habersizler. Bu firmalara birinin, günümüzde, teknolojik yeniliklerle elde edilen farklılaşmaların uzun süreli olmadığından, müşterilerinize benzersiz bir fiyat/satış önerisiyle gidebilmenin uzun vadede mümkün olmayacağından bahsetmesi gerekir. Bu yüzden, farklılaşmanın en önemli yollarından birisi olarak müşteri ilişkileri gösterilmektedir. Müşteri odaklı pazarlama anlayışının hakim olduğu bu yönetim felsefesinde, uzun süreli müşteri ilişkileri ve sadakati hedeflenmektedir.
İncelediğimiz firmaların hiçbirinde bir CRM ayak izi rastlamadık. Bırakın CRM’i web sitelerinde “destek” veya “Müşteri Hizmetleri” anlamında sekmesi olmayan firma bile var. Mersa Sistem veya Metro Elektronik gibi firmalar ve çok daha formel web sitesine sahip İndex ve Arena gibi firmaların web sitelerinde ciddi iletişim seçenekleri mevcut ama bunların hiçbiri CRM anlamında değil, sadece birkaç firmada Çağrı merkezi anlamında telefonlar bulunmakta ve bunlar da etkin değil.
Hele zincir mağazaları “müşteri hizmeti” deyince akıllarına sadece satış amaçlı müşteri başvuruları geliyor. Üyelik koşulları, sipariş, ödeme seçenekleri, kargo ve iade koşulları… vs. CRM anlamında herhangi bir çalışmaları en azından internet üzerinden izlenemiyor.
Günümüz şartlarında, müşteri sadakatiyle sonuçlanacak müşteri ilişkileri, şirketlerin en önemli rekabet aracı durumundadır. Dijital Devrimin sonucu müşteri odaklı hizmetleri sosyal ağlara taşımak kaçınılmazdır. Size bu noktada bu firmaların çoğunun müşteri ilişkileri yönetimini üzerine odaklayabilecekleri bir araçtan bahsetmek istiyorum. Şunu hayal edin: Tüm müşterilerinizin donanım bilgilerini, bileşenlerini, performanslarını ve tüm donanım özelliklerini, ayrıca müşterilerinin Türkiye haritası üzerinde lokasyonunu biliyor ve izliyorsunuz.
Türkiye çapında milyonlarca kullanıcının sinerjisine sahip bir topluluğa ait güncel istatistiksel verilerin gerçek zamanlı değerlendirildiği bir sisteme sahipsiniz. İstediğiniz müşteriye istediğiniz anlamda değiyorsunuz. Örneğin disk kapasitesi doldu “Bugün 1 TeraByte HDD bu kadar…” şeklinde bir mesajı sadece o müşteri görebiliyor. Modemi eskidi, erişebiliyorsunuz..vs.
Tüm bu sinerjiyi firmanızdan yönetebilir hatta sosyal ağlarda benzer donanıma sahip kullanıcıları buluşturabilir ve aralarında bilgi ve deneyim paylaşmalarını sağlayabilirsiniz. Dijital Devrimin geldiği nokta budur. (BlackBox hakkında bilgi almak isteyenler:
www.hwmblackbox.com)Makalenin "Dijital devrime uyum" konulu devamını burayı tıklayarak okuyabilirsiniz.