Kahvenin tadı acılaşmaya başladı
Kahve pazarına yatırım trendinin tersine döndüğü yorumları ön planda.
Haber : Emrah Gürkan / 24 Ocak 2010 Pazar
Yıllarca 'çay severlerin ülkesi' olarak tanınan Türkiye, son dönemde dünyaca ünlü kahve zincirlerinin mağaza açmak için yarıştığı bir pazar haline geldi. Gloria Jean's Coffee ve Starbucks Coffee’nin adeta yoktan var ettiği pazar, son dönemin en hızlı büyüyen alanlarından birine dönüştü.
Kuşkusuz bu patlamanın en önemli nedeni, Türkiye’de kahve tüketiminin dünya ortalamalarına oranla hayli düşük olmasına rağmen, sektördeki kâr marjlarının yüksekliği ve beklenen büyüme potansiyeli. İşte bu iki faktör, yerli yabancı onlarca ismi pazara çekmeye yetti.
Hayal kırıklıkları
Fakat son dönemlerde sektörde bir doygunluk yaşandığına ilişkin güçlü veriler var. Çünkü son iki yılda Türkiye’ye büyük umutlarla gelen ya da yeni bir zincir olarak pazardaki yerini alan bazı markalar, pazardan çekilme kararı aldı. Ve neredeyse pazardaki tüm markalar, kriz döneminde yeterli iş yapmayan noktalarını kapattılar.
Colombus, Coffee Republik ve Dallmayr gibi isimler son dönemde pazardan çekildiler. Benzer şekilde Kanadalı kahve zinciri Second Cup da İstanbul’da açtığı iki noktayı kapattı.
Tüm bunlara en taze örnek ise İngiliz Coffee Costa oldu. Sadece İngiltere’de 800 mağazası olan zincir, Türkiye’deki şubeleri kapatıp pazardan çekildi. Geçen yıl krizin yoğun hissedildiği dönemde pazara girerken “Krizle birlikte fırsatların da geleceği unutulmamalı” yorumunu yapan şirket, geçen ay iki mağazasını da kapatarak pazardan çekilme kararı aldı.
Büyüme sürer mi?
Şimdi merak edilen ise bu gelişmelerden sonra yerli yabancı birçok markanın faaliyetine devam ettiği sektörü nasıl bir geleceğin beklediği? Yüz binlerce dolara hatta -hava paraları da eklendiğinde- milyon doları bulan yatırımlarla açılan kafelerde büyüme yavaşlıyor mu? Sektörün önde gelen isimleri, son dönemde hız kazanan pazardan çekilmeler hakkında neler düşünüyor? Bu soruların yanıtlarını araştırdık ve sektörü mercek altına aldık. Yedi ilde toplam 63 mağazayla faaliyet gösteren Gloria Jean’s Coffee pazarın en önemli iki oyuncusundan biri. Türkiye Genel Müdürü Bilgehan Karakuy’un son dönemde artan yeni girişlere rağmen pazarın hala büyümeye açık olduğunu düşünüyor.