Kurumsal’da Neler Oluyor?
ERP, CRM, SCM ve diğerleri… Son dönemde kurumsal yazılım uygulamaları pazarında büyük bir hareket yaşanıyor. Kamudan sağlık sekötrüne, finanstan perakendeye şirketler ciddi yatırım atağında. Araştı...
ERP, CRM, SCM ve diğerleri… Son dönemde kurumsal yazılım uygulamaları pazarında büyük bir hareket yaşanıyor. Kamudan sağlık sekötrüne, finanstan perakendeye şirketler ciddi yatırım atağında. Araştırmalar, bu alanda yükselişin devam edeceğini ortaya koyuyor. 2003 sonunda 3 milyar 370 milyon dolar olan pazarın 2007’de 4 milyar doları geçmesi bekleniyor. Ancak, esas gelişme, 100 milyon dolar düzeyindeki Türkiye’den bekleniyor. Gelişmeyi ise kamu, sağlık, finans ve tedarik zinciri gibi alanlar sürükleyecek.
Dünyanın önde gelen teknoloji şirketlerinden Oracle, Türkiye bilişim teknolojileri (BT ) pazarının da önemli oyuncularından biri. Dünyada veri depolama yazılımlarıyla öne çıkan şirket, son 10 yıldır da ERP (kurumsal kaynak planlama), CRM (müşteri ilişkileri yönetimi) ve SCM (tedarik zinciri yönetimi) gibi kurumsal uygulama yazılımları alanında faaliyet gösteriyor. Oracle’ın yeni iş alanı, şu anda gelirlerinin üçte birini oluşturuyor. Bu nedenle bu alana çok büyük önem veriyor.
Oracle Kurumsal Uygulamalar Bölümü EMEA Başkanı Anthony Peake, bu alandaki hedeflerin önümüzdeki yıllar için çok daha büyük olduğuna dikkat çekiyor. Oracle’ın araştırmalarına göre, 2002’de dünya kurumsal uygulama yazılımları pazarındaki lisans satışlarının yüzde 50’si Kuzey Amerika, yüzde 33’ü EMEA (Europe, Middle East and Africa- Avrupa, Ortadoğu ve Afrika) ve yüzde 17’si de Latin Amerika, Asya ve diğer bölgelerde gerçekleşiyor. Peake, bunlar içerisinde dünya BT harcamalarının en yüksek düzeyde olduğu EMEA bölgesinin ciddi bir potansiyel gösterdiğini söylüyor.
Uluslararası araştırma şirketi Gartner’ın verilerine göre, 2003 yılında tüm dünyada 2 trilyon 273 milyar dolar düzeyinde olan BT harcamalarının 767 milyar dolarlık bölümü EMEA bölgesinden geliyor. Gartner’ın tahminlerine göre, 2007 yılında 2 trilyon 773 milyar dolara ulaşması beklenen global BT harcamalarının en yüksek bölümü yine EMEA bölgesinden geliyor olacak. Yine Gartner’a göre, 2007 yılında EMEA bölgesinde yapılan BT harcamaları tahminen 892 milyar dolara ulaşacak.
ERP yazılımları gözde
Oracle’ın, Gartner’ın verilerine dayanarak incelediği kurumsal yazılımlar pazarında, EMEA bölgesinde en çok yatırım yapılan alanın ERP olduğu görülüyor. Oracle Türkiye CRM ve Karar Destek Çözümleri Müdürü Cenk Kıral, bunun ERP yazılımlarının tüm kurumsal uygulamaların çekirdeğini oluşturmasından kaynaklandığını söylüyor. Kıral, “ERP uygulamaların çekirdek yapısını oluşturuyor. ERP olmazsa olmaz bir uygulama ve bu uygulama olmadan diğer uygulamalara yatırım yapmak mümkün değil” diyor.
Gartner’ın verilerine göre, 2002 yılında EMEA bölgesinde ERP uygulamalarına 2 milyar 167 milyon dolar yatırım yapıldı. Bu rakam 2003 yılında 1 milyar 925 milyon dolara geriledi. Tahminler 2007’de ERP uygulamalarına yapılan yatırımın yeniden 2 milyar düzeyine çıkması ve 2 milyar 268 milyona ulaşmasını öngörüyor.
CRM ikinci sırada
EMEA bölgesinde ERP’den sonra en çok yatırım yapılan alan CRM. 2002 yılında toplam uygulama yazılımlarına yapılan yatırımların tutarı 3 milyar 797 milyonu bulurken, bu rakamın 1 milyar 17 milyon dolarını CRM oluşturdu. 2003 yılı verilerine bakıldığında ERP’de olduğu gibi CRM yatırımlarının da düştüğü görülüyor.
Gartner’ın verileri 2003 yılında kurumsal uygulama yazılımlarına yapılan toplam yatırımların 3 milyar 797 milyon dolar olduğunu, bu rakamın da 865 milyon dolarının CRM’e yapılan yatırımlardan oluştuğunu gösteriyor. Gartner’ın verileri 2007 yılında EMEA bölgesinde yapılan CRM yatırımlarının 1 milyar 18 milyon dolara ulaşacağını öngörüyor.
Tedarik zinciri yönetimi uygulamaları ise ERP ve CRM’den sonra kurumsal uygulama yazılımları pazarında en çok yatırım yapılan alanlar arasında üçüncü sırada yer alıyor. Gartner’ın verilerine göre, 2003 yılında 580 milyon dolar olan SCM yatırımlarının 2007 yılında 732 milyon dolara ulaşması öngörülüyor.
Muhasebe yazılımları lider
Oracle Kurumsal uygulama yazılımlar EMEA Bölgesi Başkanı Anthony Peake, kurumsal uygulamalara en çok yatırım yapan alanların finans, üretim ve insan kaynakları olduğunu söylüyor. Peake, “Bunlar içerisinde muhasebe yazılımları, toplam kurumsal uygulama yazılımları pazarının yüzde 50’sini oluşturuyor” diyor. ERP, CRM ve SCM uygulama yazılımlarını içeren toplam global pazarda en büyük yatırımlar ise İngiltere, Almanya ve Fransa’da gerçekleşiyor.
Oracle’ın Gartner’ın verilerine dayanarak hazırladığı EMA Bölgesi Kurumsal Uygulama Yazılımları pazarı raporunda önümüzdeki 5 yıl içerisinde yatırımların en çok artacağı sektörlere de dikkat çekiliyor. Bunlar arasında merkezi ve yerel yönetimleri içeren kamu sektörü ilk sırada yer alıyor. Oracle’ın tahminlerine göre, merkezi yönetimlerin kurumsal uygulama yazılımlarına yapacakları yatırımların yüzde 4.7 düzeyinde artacağı öngörülüyor. Yerel yönetimler için bu oranın yüzde 3.4 düzeyinde olması bekleniyor.
Kamu sektöründen sonra sağlık hizmetleri sektörünün de önümüzdeki 5 yıl içerisinde yatırımlarını önemli ölçüde arttırması bekleniyor. Oracle’ın tahminleri, sağlık hizmetleri sektöründe kurumsal uygulama yazılımlarına yapılan yatırımların 2001 yılına göre 2007 yılında yüzde 3 düzeyinde artması yönünde. Bunlardan başka perakende, finansal hizmetler ve eğitim sektörlerinde de yapılan yatırımların öncelikli olarak artması bekleniyor. Oracle’ın tahminlerine göre, şu anda kurumsal uygulama yazılımlarına yatırım yapan sektörlerden biri olan iletişim sektöründe ise, yatırımlar 2007 yılına kadar yüzde 2.6 oranında azalacak.
“PAZAR BÜYÜMEYE DEVAM EDECEK”
Anthony Peake/Oracle Kurumsal Uygulama Yazılımlerı EMEA Bölgesi Başkanı
2007’DE 4 MİLYAR DOLARLIK PAZAR Gartner’ın projeksiyonlarına göre, kurumsal uygulama yazılımları pazarı 2002 yılında 3 milyar 797 milyon dolar büyüklüğüne ulaştı. 2003 yılında pazarın büyüklüğü 3 milyar 370 dolara geriledi. Ancak, bu rakamın 2004 yılında yeniden yükselişe geçeceği ve 3 milyar 393 milyon dolara ulaşacağı öngörülüyor.
2007’de ise kurumsal uygulama yazılımlarına yapılan toplam yatırımın 4 milyar doları yakalayabileceği tahmin ediliyor. Yani önümüzdeki dönem pazar büyümesini sürdürecek. Kurumsal uygulama yazılımları pazarında yatırımların yüksek olduğu uygulamaların başında finans yönetimi, üretim ve insan kaynakları geliyor.
NEDEN YATIRIM YAPILIYOR Bugün tüm dünyada elektronik iş, büyük ölçekli şirketlere rekabet avantajı ve daha çok işi daha az maliyet, daha az insan kaynağı ile ve daha az risk alarak yapma imkanı veriyor. Bu avantaj hali hazırda küçük ve orta büyüklükteki işletmeler tarafından da fark edilmiş durumda. Onlar da elektronik iş uygulamalarıyla tıpkı büyük ölçekli şirketler gibi rekabet avantajı sağlamak istiyorlar ve bunun için yatırım yapıyorlar. Tüm kurumsal uygulama yazılımları, şirketlere rekabet avantajının yanı sıra kontrol ve şeffaflık da sağlıyor. Bu uygulamalarla işlerini elektronik ortama taşıyan şirketler hem müşterilerine hem hissedarlarına hem de sorumlu oldukları hükümetlere karşı daha net bir profil çizebiliyorlar.
TÜRKİYE PAZARINDA SON TABLO
Cenk Kıral / Oracle Türkiye CRM ve Karar Destek Çözümleri Müdürü
PAZARIN GELECEĞİ 2002 yılına ait IDC’nin verilerine göre, Türkiye’de tüm kurumsal uygulama yazılımları pazarının tutarı toplam 100 milyon dolar. ERP tarafındaki pazarın ise 30-35 milyon dolar olduğu düşünülüyor. Bu rakamın içerisinde sadece yazılım değil, danışmanlık ve buna ilişkin hizmetler de yer alıyor. Sonuçta bu açıdan bakıldığında pazar Türkiye açısından henüz tükenmiş bir pazar değil.
BÜYÜK ŞİRKETLER Aslında “high end” dediğimiz büyük holding ve şirketlerin ilk yatırımları bitti. Ancak, bu şirketlerde de ikinci dalga yatırımlar söz konusu. Orta kesim dediğimiz ve yıllık satışları 20-100 milyon düzeyinde olan şirketleri kapsayan mid-market düzeyinde ise ciddi bir potansiyel var.
SCM’İN YILDIZI PARLIYOR Türkiye pazarında son zamanların yıldızı parlayan alanı SCM dediğimiz “tedarik zinciri yönetimi” alanı. Bununla birlikte popülariteden kaynaklanarak yatırımların arttığı bir alan da CRM. Bu yazılımlar, eskiden sadece telekom ve finans sektörleri tarafından dikkate alınan bir alandı. Reel sektörde adı bile geçmiyordu. Oysa bugün reel sektörde de ciddi yatırımlar yapılmaya başlandı. Bu Türkiye pazarı için önemli bir gelişme. Bugün SCM yatırımları genellikle CRM ile birlikte gerçekleştiriliyor. Tedarik zinciri tarafında, tedariğin bitip müşteri ilişkilerinin nerede başladığı çok net olmadığından bu birliktelik geçerli oluyor.
YENİ UYGULAMALAR Oracle Türkiye olarak son dönemde müşterilerimize yeni bir uygulama sunuyoruz. Customer Data Hub adı verilen bu uygulama şirket çapındaki tüm müşteri verilerinin tek bir noktadan kontrol edilip yönetilmesini ve analiz edilmesini sağlıyor. Burada sadece Oracle müşterilerini de hedeflemiyoruz. SAP kullananlara da hizmet veriyoruz. Örneğin, Hunca analitik CRM’ini Oracle ile başlattı. Çok yi bir SAP müşterisiydi. Çarşı Mağazaları da yine güçlü bir SAP müşterisi iken analitik CRM yapısını Oracle veri ambarı ile beraber hayata geçirdi.
TÜRKİYE’DE MALİYET ÖNEMLİ Türkiye’de maliyet çok önemli bir unsur. Yakın çevredeki pazarlara bakıldığında bizim pazarımızdaki rakamlar küçük kalıyor. Müşterilerin ayırdığı kaynak hep bizi zorlayan düzeyde oluyor. Türkiye pazarında ERP hep sıkıntılı bir alan oldu diyebilirim.
Diğer yandan Oracle’ın Türkiye stratejisinde son yaşanan krizin önemli etkileri oldu. Krizle birlikte yeni müşteriler kazandık. Eskiden hiç konuşmadığımız şirketlere kurumsal uygulama yazılımları satmaya başladık.
CNNTURK.COM’DA YENİLİK
LÜKS YAŞAMI SEVENLERE
HP ÇEVRE’YE ÖNEM VERİYOR
EN BEĞENİLEN ELEKTRONİK PERAKENDECİ
İLK MOBİL HAVAYOLU
Haber : Capital Online / 01 Nisan 2004 Perşembe