Sercan Şengün; Türkiye Oyun Pazarı 45-50 milyon Euro Tahmin Ediliyor
Yazan: Murat Çehreli 10 Temmuz 2009, Cuma Sayfayı Yazdır Tavsiye Et Paylaş
Nortec Eurasia Pazarlama Müdürü Sercan Şengün : "Dünyada oyun, televizyonu dışarıda bırakırsak tüm eğlence sektörlerini geçmiş durumda. Ancak, bu ivmeleme Türkiye'ye benzer şekilde yansımıyor. Bu nedenlerin en önemlilerinden biri, üzerinde çok ciddi bir vergi yükünün bulunması. Örnek vermek gerekirse, oyun konsolları rulet masasıyla aynı vergi tarife pozisyonundan işlem görüyor. Üzerlerinde yüzde 26'ya yakın bir vergi var. Buna, bir de yüzde 18'lik bir KDV ilave ediliyor. Böyle olunca, otomatik olarak Avrupa ve dünya fiyatlarının yüzde 44-45'i üzerinde bir fiyatla satışının yapılması gibi bir durumla karşılaşıyoruz."
Geçtiğimiz ay, Los Angeles'te, gerçekleştirilen Electronic Entertainment Expo(E3)'da, oyunseverlerin karşısına çıkan Nintendo'nun, yeni Wii oyun serisi bugün gerçekleştirilen bir etkinlikle basın mensuplarına tanıtıldı. Bu vesileyle görüştüğümüz Nortec Eurasia Pazarlama Müdürü Sercan Şengün'e, sektörde yaşanan gelişmeleri sorduk;
turk.internet.com; Oyun pazarı hakkında bilgi verebilir misiniz?
Sercan Şengün; Dünyada oyun, televizyonu dışarıda bırakırsak tüm eğlence sektörlerini geçmiş durumda. Küresel video oyun pazarı, 2008 sonu itibariyle 45 milyar doları geçmiş durumda. Oyun, ciro bazında müzik sektörünü 2004'te geride bırakmıştı.
Sinema box office'lerini 2006'da geçti. 2008 rakamlarına göre de 'home DVD' segmentini geride bırakmış durumda. Yani, sektörde çok hızlı bir ivmeleme söz konusu. Ancak, bu ivmeleme Türkiye'ye benzer şekilde yansımıyor. Bunun, bir takım nedenleri var. Bu nedenlerin en önemlilerinden biri, üzerinde çok ciddi bir vergi yükünün bulunması.
Örnek vermek gerekirse, oyun konsolları rulet masasıyla aynı vergi tarife pozisyonundan işlem görüyor. Üzerlerinde yüzde 26'ya yakın bir vergi var. Buna, bir de yüzde 18'lik bir KDV ilave ediliyor. Böyle olunca, otomatik olarak Avrupa ve dünya fiyatlarının yüzde 44-45'i üzerinde bir fiyatla satışının yapılması gibi bir durumla karşılaşıyoruz. Bu, ciddi bir sorun.
Bir diğer sorun da oyunların henüz yerelleştirilmemiş olması. Bu alanda yavaş yavaş da olsa bir gelişme olsa da oyunları, genelde İngilizce görüyoruz. Bunların dışında, Türkiye'de, oyunlara oldukça yatkın, çok genç ve dinamik bir nüfus var. Oyunlar, cep telefonlarında, bilgisayarlar üzerinde çokça oynanıyor. Oyun konsolları, yavaş yavaş Türkiye'de tutunuyor.
turk.internet.com; Türkiye'deki pazarı nasıl değerlendiriyorsunuz?
Sercan Şengün; Dünyada, satış rakamları bağımsız firmalar tarafından ölçülüyor. Ancak, Türkiye'de bunu kendi kaynaklar üzerinden ölçebiliyoruz. Biz, oyun konsolları da dahil olmak üzere Türkiye'deki pazarın 45 ila 50 milyon euroluk bir hacime sahip olduğunu tahmin ediyoruz.
İçinde bulunduğumuz kriz dolayısıyla sıçrama yapması biraz gecikse bile en geç 2011'de sektörün 100 milyon avroya ulaşacağını tahmin ediyoruz.
Bizim hedefimiz, bu pazarın ciddi bir oyuncusu olmak. Dünyada, konsol oyun pazarını 3 büyük şirket götürüyor; Microsoft'un Xbox'ı, Sony'nin Play Station'u ve Nintendo'nun Wii'si. Microsoft Xbox Türkiye'de yok. Resmi olarak getirilmedi, ama bavul ticareti v.s. ile geliyor. Nintendo ve Sony'nin Play Station'u mevcut. Rakiplerimizin satış rakamlarını tam olarak bilemediğimiz için sektörün ne kadarlık bir bölümüne sahip olduğumuzu bilemiyoruz.
Nintendo'nun, dünyadaki ağırlığı, özellikle, PS3 ve Xbox 360 karşısında yüzde 60-70'lere kadar dayanıyor. Tahminlerimiz, pazarın yarısını Play Station ile paylaştığımız yönünde. Sonuç olarak, Türkiye'nin çok iyi bir pazar olacağını biliyoruz. Eğer kriz olmasaydı, 2010'da oyun pazarında bir patlama yaşanabilirdi.
turk.internet.com; Krizi ne şekilde hissediyorsunuz?
Sercan Şengün; Aslına bakarsanız, krizle birlikte eğlence sektörü yükselir. Göreceli olarak sinema ve oyunda da bir yükselme var, ama perakende de bir düşüş var. Şu anda, 5-6 ay öncesine göre çok çok daha iyi bir durumda olduğumuzu söyleyebilirim.
Bırakın oyun konsolunu, en ucuz elektronik eşyaların satışı bile çok azalmıştı. Krizin perakendeyi vurması bizi çok etkiledi. Sektörde başlayan toparlanmanın, sene sonu itibariyle cirolara yansıyacağını tahmin ediyoruz.
turk.internet.com; Oyun tutkunlarına ulaşmada ne gibi bir pazar stratejiniz var?
Sercan Şengün; Bizim, her hangi bir perakende altyapımız yok. Sadece, markayı temsil ediyoruz ve ürünleri dağıtıyoruz. Dolayısıyla 'Nintendo Shop' gibi bir konseptimiz yok. Son yıllarda, Electroworld, Darty, Media Markt gibi consumer electronics marketlerinin girmesiyle ve bunlara önümüzdeki aylarda Best Buy ile FNAC'ın da eklenmeleriyle oyun pazarı biraz daha hareketlenecek.
Yerli zincir marketler, oyun konusunda daha az bilgiliydiler. Dolayısıyla, yabancıların oyuna ilgisi, yerli şirketler için de tetikleyici olacaktır diye düşünüyoruz. Bence, 2010'da perakende için çok zevkli bir yıl olacak. Şu an için İstanbul, Ankara, İzmir ve Bursa gibi illerde ağırlıklı olarak bulunuyoruz, ama bu tür perakende zincirlerin yayılmalarıyla Anadolu'ya da ulaşacağız.
turk.internet.com; Bu pazarda rekabet nasıl?
Sercan Şengün; Şu an için Türkiye'de var olan oyuncu sayısı göz önüne alındığında bir rekabetten söz etmek mümkün değil aslında. Kullanıcıların oyuna bakışı, dil sorunu pazarın geliştirilmesinde önem arz eden unsurlar. Yoksa, şu an için sektörde bir rekabet içerisinde değiliz.
Bir de şöyle bir durum var: biz Microsoft'un, Xbox'ı getirmesini çok isteriz. Çünkü, Microsoft ve Sony gibi diğer büyük oyuncuların da pazara gelmeleri ve devlet ile bir ilişkiye girmeleriyle gümrük tarife pozisyonlarında bir takım değişikliklerin oluşabileceğini düşünüyorum.
Sonuç itibariyle, onların da gelmeleriyle vergiler nisbeten azalabilir. Böylelikle, oyun kavramının Türkiye'de oturması sağlanabilir. Dolayısıyla, pasta çok büyük değil. Bu nedenle pastayı paylaşma kavgası da yok. Şu anki kavga, daha büyük bir pasta pişirmek.