153-HİDROJEOLOJİ MÜHENDİSİ
TANIM
İçme, kullanma, sulama, hidrolik ve jeotermal enerji üretimi amacıyla istenilen miktar ve kalitede yüzey ve yeraltı suyunun araştırılması ve suların kirletici etkilerden korunması konularında teknik çalışmalar ve araştırmalar yapan kişidir.
A- GÖREVLER
- Yeraltı suyunu içeren jeolojik birimlerin sınırlarını ve hidrolik özelliklerini belirler,
- Yeraltı suyu işletmeciliği ile ilgili olarak uygun işletme ve yönetme politikalarını belirler,
- Yeraltı sularının kalitelerinin korunması ve kirlenmiş yeraltı sularının yeniden temizlenmesi için çalışmalar yapar,
- Değişen iklim ve sosyal koşullara bağlı olarak yeraltı suyu tüketimini tahmin eder ve ekonomik tüketim için plan yapar.
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
- Sondaj ekipmanı,
- Jeofizik ölçüm aletleri,
- Su kimyası ile ilgili arazi ve laboratuar aletleri,
- Bilgisayar,
- Su kalitesi gözlem cihazları,
- Yağışın akım, buharlaşma, sıcaklık gibi özelliklerini ölçmeye yönelik hidrolik gözlem aletleri.
B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Hidrojeoloji mühendisi olmak isteyenlerin;
- Üst düzeyde genel yeteneğe,
- Araştırıcı bir özelliğe sahip,
- Başta jeoloji ve kimya olmak üzere fen derslerine karşı ilgili ve bu konularda başarılı,
- Meraklı ve sabırlı
kimseler olmaları gerekir.
C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Hidrojeoloji mühendisi arazi, laboratuar ve büro ortamında çalışır. Çalışırken laborant, teknisyen, çevre mühendisi, jeoloji mühendisi ve diğer çalışanlarla iletişim halindedir.
D- MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi, Hacettepe Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, “Hidrojeoloji Mühendisliği” bölümlerinde verilmektedir.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
- Matematik,
- Fen Bilimleri (Fizik, Kimya, Biyoloji),
- Türkçe.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
- Lise veya dengi okul mezunu olmak,
- Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) “Hidrojeoloji Mühendisliği” lisans programı için yeterli “Sayısal (SAY)” puan almak,
- Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda “Hidrojeoloji Mühendisliği” lisans programı ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir.
Bu yüksek öğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Fen, Fen Bilimleri, Klasik Fen, Matematik, Tabii Bilimler alanlarından mezun iseler, ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) sonucunda diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler.
Ancak kendi alan/kol/bölümlerin dışında bir yüksek öğretim programını tercih eden adayların yerleşme şansı azalmaktadır.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Eğitim süresi 4 yıldır.
4 yıllık eğitim döneminde öğrenciler, Fiziksel Jeoloji, Fizik, Kimya, Matematik, Türk Dili, Akışkanlar, Termodinamik, Yapısal Jeoloji, Mineraloji, Hidroloji, Petrografi, Bilgisayar Programlama, Taşınım Süreçleri, Kayaç Mekaniği, Saha Jeolojisi, Sayısal Çözümleme, Hidrojeokimya, Toprak Mekaniği, Yer altı Suyu, Çevresel Hidrojeoloji, Su Kaynakları, Jeotermal Enerji, Sulama ve Drenaj, Krast Hidrojeolojisi, Akifer Testleri, Su Kalitesi ve Kontrolü, Türkiye Hidrojeolojisi, Hidrojeolojik Modeller gibi dersler alırlar
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Hidrojeoloji Mühendisliği” lisans diploması ve “Hidrojeoloji Mühendisi " unvanı verilir.
E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Hidrojeoloji mühendisleri Devlet Su İşleri (DSİ), Maden Tetkik ve Arama (MTA), Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü, İller Bankası, Çevre Genel Müdürlüğü ve Belediyeler gibi kamu kurumlarında; sondaj ve su arıtma ile ilgili özel kuruluşlarda çalışabilmektedirler. Ayrıca jeoloji amaçlı işlerde, yol inşaatı, zemin etüdü gibi çalışmalarda görev alabilmektedirler.
F- EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Yüksek öğrenimleri süresince öğrenciler, Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumunun sağlamış olduğu kredi ve yurt hizmetlerinden yararlanabilirler, ayrıca çeşitli resmi ve özel kurum ve kuruluşlar tarafından sağlanan burslardan faydalanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda kamu kurumlarında göreve başlanıldığında mühendis kadrosu ile teknik hizmetler sınıfından ücret alınmaktadır. Bu ücret bugün için brüt asgari ücretin yaklaşık 2,5 katı kadardır. Özel sektörde çalışılması durumunda alınan ücret işyerlerinin ve yapılan işin özelliğine göre değişim göstermektedir.
G- MESLEKTE İLERLEME
Kamu kurumlarında görev yapanların bağlı olduğu kurum bünyesindeki yönetim kademelerine yükselmeleri söz konusu olabilmektedir.
Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans ve doktora yaparak akademik kariyer yapılabilir ayrıca üniversitelerde, araştırma görevlisi, yrd. doçent, doçent ve profesör olarak görev yapabilirler.
BENZER MESLEKLER
- Jeoloji Mühendisliği,
- İnşaat Mühendisliği,
- Çevre Mühendisliği,
I- YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
- Meslek elemanları,
- ÖSS-2005 Öğrenci Seçme Sınavı Kılavuzu,
- 2005 ÖSYS Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,
- Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2005 Kılavuzu,
- ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000,
- Hacettepe Üniversitesi web sayfası (
www.hacettepe.edu.tr)- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) Üyesi Kuruluşlar.
İ - DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
- İlgili Eğitim Kurumları,
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi,
- Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube Müdürlükleri
154-HOSTES (KABİN MEMURU)
TANIM
Hostes, uçak yolcularına hizmet eden, onların rahatını ve güvenliğini sağlamaya çalışan kişidir.
A- GÖREVLER
- Uçağın hareketinden önce yapılan toplantıya katılır ve yönergeyi okur,
- Uçağın içinin temizliğini kontrol eder,
- Arka sağ ve sol güvenlik önlemlerini kontrol eder,
- Yolculara verilecek ikram malzemelerini teslim alır,
- Yolcuların uçağa yerleşmesine, el bagajlarının, palto vb. eşyanın baş üstü dolaplarına konmasına yardımcı olur,
- Özel yardıma ihtiyacı olan hasta, yaşlı, çocuk vb. yolcularla ilgilenir,
- Yolcuların sayımını yapar ve kalkış sırasında kemerlerini bağlayıp bağlamadıklarını kontrol eder,
- Yolculara hava durumu, uçuş koşulları ve tehlike halinde yapılması ve yapılmaması gereken davranışlar hakkında bilgi verir,
- İçecek ve yemek servisleri yapar,
- İniş hazırlıklarını yapar ve yolcuların güvenlik içinde inişlerini sağlar.
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
- Çeşitli yiyecek ve içecek ikram malzemeleri,
- İkram arabası, çatal, bıçak, kaşık, tabak vb.
B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Hostes olmak isteyenlerin:
- Boyları 1.63-1.80 cm(bayanlar için), 1.70-1.85 (erkekler için) arasında olan,
- Yaşları 19-29 arasında olan,
- Aynı anda bir çok şeye dikkat eden,
- Kuralları uygulayabilen,
- İnsanlara hizmet etmekten, güçsüzlere yardım etmekten hoşlanan,
- Uzun süre ayakta durabilen ve güç koşullarda vücut dengesini koruyabilen,
- Güler yüzlü, dışa dönük, tedbirli, temiz ve düzenli
kimseler olmaları ve yabancı dil (özellikle İngilizce) bilmeleri gerekir.
C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
- Hostes havaalanında ve uçak içinde görev yapar. Çalışma ortamı temiz, basınç değişiklikleri gösteren, sarsıntılı, gürültülü, kapalı ve dardır.
- Çalışma ortamında devamlı değişen insanlarla etkileşim halindedir.
- Hosteslerin çalışma saatleri çok değişik olup, gece, gündüz, hafta sonu görev yapabildikleri gibi bayramlarda nöbet de tutabilirler.
- Hosteslik seyahat etmeye ve yeni insanlar tanımaya olanak veren bir meslektir. Bu meslekte uçak kazasına uğrama olasılığı vardır.
D- MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi THY Eğitim Müdürlüğünde verilmektedir. Milli Eğitim Bakanlığı Ticaret ve Turizm Öğretimi Genel Müdürlüğüne bağlı Anadolu Otelcilik ve Turizm Meslek Liselerinde de Host ve Hosteslik eğitim-öğretim programı bulunmaktadır. Ayrıca özel kuruluşlarda da host ve hosteslik alanında eğitim verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
- T.C. vatandaşı olmak,
- En az lise ve dengi okullar ile Meslek Yüksek Okulu mezunu olmak, (Meslek Liseleri ve Meslek Yüksekokullarının Turizm, Otelcilik, Seyahat, Tur Operatörlüğü, Yabancı Dil, Sağlık, Hemşirelik, İlk Yardım, Resepsiyon, Halkla İlişkiler, İletişim, İşletmecilik, Pazarlama, Perakendecilik, Satış bölümlerinden mezun olmak tercih nedenidir.)
- İstanbul ilinde ikamet etmeyi kabul etmek.
- Son 2 yıl içinde TOEFL (Test of English as a Foreign Language ), ILTS (International English Language Testing System ), KPDS (Kamu Personeli Dil Sınavı ) veya Türk Hava Yolları A.O. tarafından yaptırılacak ingilizce sınavında başarılı olmak.
- Müracaat tarihinde 19 yaşını bitirmiş ve 29 yaşından gün almamış olmak,
- Bayanlar için : 163–180 cm arası boya sahip olmak,
- Baylar için : 170 – 185 cm arası boya sahip olmak ve boyu ile kilosu arasında uygun fark bulunmak,
- Fiziki kusuru olmamak, sağlık durumu uçuşa müsait olmak (Tam teşekküllü hastane raporu),
- Adli sicil kaydı bulunmamak,
- Daha önce THY A.O. veya diğer havacılık kuruluşlarındaki uçuş görevinden disiplinsizlik, sicil yetersizliği ve sağlık nedenleriyle ayrılmamış olmak,
- Temel Eğitim Programını başarıyla tamamlamış olmak.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Hostes ve Host adaylarına, Türk Hava Yolları Uçuş Ekibi Eğitim Müdürlüğünde kabin memurları başlangıç temel eğitim programı doğrultusunda 3 haftalık kurs düzenlenir. Bu kursta, kabin memuru görev ve sorumlulukları, yemek servisi, tiplerine göre uçaklar (B-737 Tipi vb.), uçuş teorisi, meteoroloji, havacılık ingilizcesi, ilk yardım, insan ilişkileri, uçuş emniyeti, anons diksiyon konularında dersler verilir.
Özel kuruluşlarda Mesleki ingilizce Turizm sektörünün gerektirdiği; seyahat organizasyonu, konaklama , rezervasyon. Yabancı para birimleri,teknik bilgiler , diksiyon vb. Konularda eğitim verilmektedir.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitim sonunda başarılı olanlar, uçuşa başlamaya hak kazanarak sertifika alırlar. Sertifika uçak tiplerine göre belirtilen tarihten itibaren 1 yıl için geçerlidir. Sertifikanın geçerliliği kurslara katılmakla sağlanır. Söz konusu eğitimi başarıyla bitirenler kabin memuru unvanını alırlar.
Özel kuruluşların eğitim programını başarı ile tamamlayanlar Mesleki İngilizce’de başarılı olduklarına ilişkin katılım sertifikası, Milli eğitim Bakanlığı’ndan onaylı Resmi Hosteslik Sertifikası verilmektedir.
E - ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Hava taşımacılığındaki modern ve hızlı gelişmeye paralel olarak bu hizmeti veren şirketler her geçen gün artmaktadır. Bu şirketler hizmeti daha iyi yapabilmek için birbirleriyle yarışma halindedirler. Bu yüzden hizmeti çok iyi yapan kabin memurları her zaman yüksek ücretle gelişmiş hava taşımacılığı şirketlerinde çalışma olanağına sahiptirler.
Türk Havayolları ve diğer özel havayolu şirketlerinde genellikle uçuş görevlerinde, nadiren de yer hizmetlerinde çalışabilirler.
F- EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Meslek eğitimi esnasında kursiyerler aday sayılmakta dolayısıyla da herhangi bir ücret alamamaktadırlar. Ancak öğle yemekleri verilmekte ve evlerine gidebilmeleri için servislerden yararlanma olanağı tanınmaktadır.
EĞİTİM SONRASI
Eğitimi bitirip kabin memuru olarak görev yapanlar maaş+uçuş parası olmak üzere ücret alırlar. Uçuş ücreti uçuş saatine göre hesaplanır. Hostesin net ücreti brüt asgari ücretin 4 ila 8 katı arasında değişmektedir.
G- MESLEKTE İLERLEME
Meslekte en az 5 yıl çalışmış, tecrübeli, istenilen niteliklere sahip olanlar amir olabilirler. (kontrol hostesliği gibi)
Düzenlenen eğitim programlarına katılarak başarılı oldukları takdirde, Kabin memurluğu eğitiminde öğretmenlik görevi alabilirler.
BENZER MESLEKLER
- Kamarot (vapur),
- Yer hostesi,
- Fuar hostesi,
- Otobüs hostesi,
- Host (erkek kabin memuru).
I- YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
- Türk Hava Yolları Anonim Ortaklığı,
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar,
- Meslek elemanları.
-
www.tkweb1.thy.com/ik/İ- DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
- THY ve Özel Hava Yolları Şirketleri,
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi,
- Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube Müdürlükleri
155-HUKUK SEKRETERİ
TANIM
Adliye teşkilatı, barolar, avukatlık büroları, hukuk müşavirlikleri gibi kurum ve kuruluşların yazılarını yazan, kayıtlarını tutan kişidir.
A- GÖREVLER
Bu mesleği yürüten kişilerin yaptıkları işler, görev yaptıkları işyerlerine göre farklılıklar gösterir. Genel olarak;
- Telefon, faks, elektronik posta gibi araçlarla iletişimi sağlar, randevuları düzenler,
- İşyerine gelen iş sahiplerini (müvekkilleri) ve ziyaretçileri kabul eder ve görüşmek istenilen kişi ile (avukat, savcı, hukuk müşaviri gibi) görüşmesini sağlar,
- Avukatlık bürosunda çalışıyorsa (davacı kişi avukatına vekaletname verdikten sonra) konu üzerinde avukatın hazırladığı yazıyı (dilekçeyi) usulüne uygun olarak daktilo eder ve adliyeye götürür,
- Adliyeden davalar ile ilgili gelen her tür yazıyı ilgili dosyaya takar,
- Duruşma günlerini izleme defterine kaydeder,
- İstem üzerine tapu veya diğer kütük belgelerini çıkartır,
- Makbuzları hazırlar ve imzalattırır,
- Gerektiğinde bir başka şehre gidip-gelir,
- Baronun kendisine verdiği kart (bir çeşit yetki belgesi) ile adliyeden veya icra dairesinden dava ile ilgili evrak kopyasını alır,
- Çalıştığı yerin iyi görünümde olması için gerekli düzenlemeyi yapar.
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
- Defter, kağıt, kalem, dosya, klasör vb. kırtasiye malzemeleri ile makbuz gibi bazı basılı kağıtlar,
- Telefon, faks, daktilo, bilgisayar vb. büro araçları ve malzemeleri.
A- GÖREVLER
Bu mesleği yürüten kişilerin yaptıkları işler, görev yaptıkları işyerlerine göre farklılıklar gösterir. Genel olarak;
- Telefon, faks, elektronik posta gibi araçlarla iletişimi sağlar, randevuları düzenler,
- İşyerine gelen iş sahiplerini (müvekkilleri) ve ziyaretçileri kabul eder ve görüşmek istenilen kişi ile (avukat, savcı, hukuk müşaviri gibi) görüşmesini sağlar,
- Avukatlık bürosunda çalışıyorsa (davacı kişi avukatına vekaletname verdikten sonra) konu üzerinde avukatın hazırladığı yazıyı (dilekçeyi) usulüne uygun olarak daktilo eder ve adliyeye götürür,
- Adliyeden davalar ile ilgili gelen her tür yazıyı ilgili dosyaya takar,
- Duruşma günlerini izleme defterine kaydeder,
- İstem üzerine tapu veya diğer kütük belgelerini çıkartır,
- Makbuzları hazırlar ve imzalattırır,
- Gerektiğinde bir başka şehre gidip-gelir,
- Baronun kendisine verdiği kart (bir çeşit yetki belgesi) ile adliyeden veya icra dairesinden dava ile ilgili evrak kopyasını alır,
- Çalıştığı yerin iyi görünümde olması için gerekli düzenlemeyi yapar.
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
- Defter, kağıt, kalem, dosya, klasör vb. kırtasiye malzemeleri ile makbuz gibi bazı basılı kağıtlar,
- Telefon, faks, daktilo, bilgisayar vb. büro araçları ve malzemeleri.
B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Hukuk sekreteri olmak isteyenlerin;
- Bellekleri güçlü,
- Ayrıntıya dikkat edebilen,
- Biteviye iş yapmaktan sıkılmayan,
- Sabırlı, sorumluluk sahibi, sır saklayabilen,
- Düzgün ve akıcı bir dille konuşabilen
kimseler olmaları gerekir.
C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Hukuk sekreterleri büroda çalışırlar. Ortam genellikle kalabalık ve gürültülüdür. Sekreter zaman zaman adliye sarayına veya başka bazı bürolara gitmek için kent içinde ve kent dışına seyahat etmek durumunda kalabilir.
D- MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
- Mesleğin eğitimi Anadolu Kız Meslek Lisesi ile Kız Meslek Liselerinin “Büro Yönetimi ve Sekreterlik” alanının "Hukuk Sekreterliği" dalında Anadolu Ticaret Meslek Liselerinin Sekreterlik alanının Hukuk sekreterliği dalında verilmektedir.
- Bu okulların öğrencileri üçüncü sınıftan itibaren kendi istekleri ile Hukuk Sekreterliği dalını seçerler.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
- Türkçe,
- Yabancı Dil.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Anadolu Kız Meslek ve Anadolu ticaret meslek liselerine girebilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak, Milli Eğitim Bakanlığınca merkezi sistemle yapılan Ortaöğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı'nı kazanmak ve üçüncü sınıfta “Hukuk Sekreterliği” dalını seçmek gerekmektedir.
Kız Meslek Liselerine girebilmek için ise ilköğretim okulu mezunu olmak yeterlidir.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
- Bünyesinde "Hukuk Sekreterliği" dalı olan Anadolu ticaret meslek liselerinde eğitim süresi 4 yıldır.
- Anadolu ticaret meslek liselerinde ilk yıl hazırlık eğitimi yapılır, ağırlıklı olarak İngilizce dersi okutulur. Sonraki sınıflarda ise meslek dersleri başta olmak üzere kültür dersleri okutulur.
- Üçüncü sınıfta hukuk sekreterliği bölümünü seçen öğrenciler haftada iki gün okulda teorik eğitim, üç gün işyerinde beceri eğitimi görmekte ve öğrenci iken iş hayatı ile tanışmaktadırlar.
- Meslek dersleri; Daktilografi, Bilgisayar, Halkla İlişkiler, İş Psikolojisi, Sekreterlik Uygulamaları, Ekonomi, Dosyalama Teknikleri, Etkili Anlatım Teknikleri, Görünüm ve Davranışsal Bütünlük, Büro Otomasyon Sistemleri, İşletme Bilgisi, Büro Makineleri Bakım ve Onarımı, Muhasebe, Stenografi, Hukukun Temel Kavramlarıdır.
- Ayrıca 9. sınıfta genel kültür derslerinin yanısıra tanıtım ve yönlendirme dersi de ilave edilmiştir.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitim sonunda meslek lisesi diploması ve "Hukuk Sekreteri" unvanı verilir.
E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Adliye teşkilatında, avukatlık bürosunda, baroda, hukuk müşavirliği veya özel işletmelerin hukuk servisi ya da icra takip servislerinde çalışırlar.
Günümüzde özellikle hukuk bürolarında sekreter olarak çalışan kişiler yaygın olarak lise veya dengi okul mezunu olup, işe girmek için daktilo bilgisi dışında önemli bir şart aranmamaktadır. Ayrıca hukuk öğrenimi yapan öğrenciler de beceri eğitimini bu tür hukuk bürolarında yaptıklarından, staj sırasında genel büro işleri kapsamına giren görevleri de zaten yerine getirmektedirler. Ancak mesleki eğitim veren lise dengi meslek liselerinin yaygınlaşması durumunda daha iyi tanınması bu mesleğe olan talebi artırabilecektir.
F- EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
- Mesleki eğitim süresince (Anadolu ticaret meslek liselerinde) okul tarafından öğrenciye herhangi bir ücret ödenmez. Ancak beceri eğitimi sırasında asgari ücretin % 30'u oranında ücret almaktadırlar.
- Eğitim gören adayların iş kazası, iş riski ve meslek hastalıkları ile ilgili sigorta primleri devletçe karşılanır.
- Bütün öğrenci haklarından yararlanır.
- Eğitim görülen işletmenin sağlayacağı sosyal olanaklardan faydalanır.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonrası kazanç çalışılan işyerinin özel veya kamu işyeri olmasına göre değişmektedir. Özel işyerlerinde ücret anlaşmaya göre değişmekte, ilk başlayışta genellikle asgari ücret uygulanmaktadır. Ancak aynı işyerinde gösterilen performans ve kıdeme göre ücretlerde artışlar olmaktadır.
I- YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
- Meslek elemanları,
- 2006 Ortaöğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı Kılavuzu,
- ÖSYM 2006 ÖSS Sınav Kılavuzu,
-
http://ogm.meb.gov.tr/gos_habertumu.- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar,
- Ticaret ve Turizm Öğretimi Genel Müdürlüğüne bağlı okullar, 2000 – 2001 Eğitim – Öğretim yılı,
- 4702 Sayılı Kanun.
İ- DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
- İlgili Eğitim Kurumları,
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi,
- Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu il ve şube Müdürlükleri.
156-İÇ MİMAR
TANIM
İç mimar, bir mekan (ev, büro, sinema, lokanta vb.) veya çevreyi (bahçe vb.), müşterinin isteklerini ve ekonomik olanaklarını dikkate alarak sanat ilkelerine uygun biçimde düzenleyen ve döşeyen kişidir.
A- GÖREVLER
- Müşterinin isteklerini ve ihtiyaçlarını saptar,
- Mekanda yapılması gereken değişiklikleri ve konulacak eşyaları tasarlar,
- Tasarımın krokisini çizer,
- Kullanılacak malzemenin ve satın alınacak eşyanın kalitesine göre fiyatını ve işçilik ücretini hesaplar,
- Dekorasyon malzemelerinin ve mobilyaların satın alınmasında müşteriye yardımcı olur,
- Mobilyaların, halı ve perdelerin yerleştirilmesini sağlar.
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
- Bilgisayar, kalem, rapido, cetvel takımı ile diğer kırtasiye malzemeleri.
B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
İç mimar olmak isteyenlerin,
- Normalin üstünde genel yeteneğe,
- Şekil ve uzay ilişkilerini görebilme, renkleri ayırdedebilme, zihinde canlandırabilme özelliklerine,
- Yaratıcı güce,
- Görsel sanatlara ilgili,
- Eleştiriye ve yeniliklere açık kişilik özelliklerine,
- Bir işi planlayıp uygulayabilme yeteneğine,
- Başkalarını etkileyebilme gücüne
sahip olmaları gerekir.
C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
İç mimar çalışmalarını, büroda, düzenleyeceği mekanda ve malzemelerin yapılacağı atölyede yürütür. Çalışılan ortam bazen sıcak, bazen de soğuk olabilir. Çalışırken mimar, seramikçi, elektrikçi, ses uzmanı vb. teknik elemanlarla ve müşterilerle iletişim halindedir, genellikle nesnelerle uğraşır.
D- MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Bu mesleğin eğitim yerlerine, hem özel yetenek sınavıyla hem de ÖSS Sayısal ve ÖSS Eşit Ağırlık puanıyla öğrenci alınmaktadır.
- Bilkent Üniversitesi Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi “İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı bölümüne ÖSS Eşit Ağırlık puanla,
- İstanbul Teknik Üniversitesi Mühendislik – Mimarlık Fakültesi “İç mimarlık” bölümüne ÖSS Sayısal puanla,
- Karadeniz Teknik Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi “İç Mimarlık” Bölümüne ÖSS Sayısal puanla,
Özel yetenek sınavıyla öğrenci alan “İç Mimarlık” , “İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı”, “İç Mimari ve Çevre Tasarımı” bölümlerinin bulunduğu üniversiteler:
- Akdeniz Üni. (Antalya), Güzel Sanatlar Fak. İç Mimari ve Çevre Tasarımı,
- Anadolu Üni. (Eskişehir), Güzel Sanatlar Fak. İç Mimarlık,
- Bahçeşehir Üni. (İstanbul), Mimarlık Fak. İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı,
- Beykent Üni. (İstanbul)Mühendislik-Mimarlık Fak. İç Mimarlık,
- Doğuş Üniversitesi (İstanbul )Sanat ve Tasarım Fakültesi,
- Çukurova Üni. (Adana), Güzel Sanatlar Fak. İç Mimarlık,
- Haliç Üni. (İstanbul), Mühendislik Fakültesi, İç Mimarlık,
- İstanbul Kültür Üni. Sanat ve Tasarım Fak. İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı,
- Kocaeli Üni. Güzel Sanatlar Fak. İç Mimarlık,
- Maltepe Üni. (İstanbul), Mühendislik - Mimarlık Fak. İç Mimarlık,
- Marmara Üni. (İstanbul), Güzel Sanatlar Fak. İç Mimarlık,
- Mimar Sinan Üni. (İstanbul), Mimarlık Fak. İç Mimarlık,
- Selçuk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi “İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı”
- Yeditepe Üni. (İstanbul), Güzel Sanatlar Fak. İç Mimarlık,
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
- Resim,
- Sanat Tarihi,
- Matematik.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Bu mesleğin eğitim yerlerine, hem özel yetenek sınavıyla hem de ÖSS Sayısal ve ÖSS Eşit Ağırlık puanıyla öğrenci alınmaktadır.
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
- Lise veya dengi okul mezunu olmak,
- Öğrenci Seçme Sınavı Sonuçlarına göre öğrenci alan okullara girebilmek için, Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS), İç Mimarlık bölümü için yeterli “Sayısal (SAY)” puan, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı bölümü için yeterli “Eşit Ağırlık (EA)” puan almak,
- Özel yetenek sınavı sonuçlarına göre öğrenci alan okullara girebilmek için ilgili üniversitelerin belirleyeceği ÖSS taban puanı almak ve özel yetenek sınavına katılarak başarılı olmak gerekmektedir.
- ÖSS'de başarılı olanlar girmek istedikleri fakülteye ön kayıtlarını yaptırarak özel yetenek sınavlarına katılırlar. Adaylar başvurdukları programların tüm yetenek sınavlarına katılmak zorundadırlar. Başarı gösteren adaylar kesin kayıt yaptırmaya hak kazanmaktadırlar.
“İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı” programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Türkçe – Matematik, Fen, Fen bilimleri, Klasik Fen, Matematik, Tabii Bilimler alanından, “İç Mimarlık” programında öğrenim görmek isteyen adaylar ise liselerin Fen, Fen bilimleri, Klasik Fen, Matematik, Tabii Bilimler alanlarından mezun iseler, ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) sonucunda diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler.
Ancak kendi alan/kol/bölümlerin dışında bir yüksek öğretim programını tercih eden adayların yerleşme şansı azalmaktadır.
“Dekor Tasarımı”, “Restorasyon”, “Restorasyon ve Konservasyon”, “Sahne Tasarımı” ön lisans programlarını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı’nda (DGS) başarılı oldukları takdirde, “İç Mimarlık“ lisans programına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Eğitim süresi, yabancı dilde eğitim yapan üniversitelerde 5 yıl, diğer üniversitelerde 4 yıldır.
Eğitimde; Temel Sanat Eğitimi, Fotoğraf, Temel Mimari, Mobilya Tarihi, Bilgisayarlı Tasarım, Tasarım, Kuram ve Yönetim gibi dersler alırlar.
Eğitimin içeriği ile ilgili ayrıntılı bilgi H- Ek Bilgiler bölümünde yer almaktadır.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “İç Mimarlık”, “İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı”, “İç Mimari ve Çevre Tasarımı” lisans diploması ve “İç Mimar” unvanı verilir.
E - ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
İç mimarın çalışma yeri tasarım aşamasında büro, uygulama ve denetim aşamasında yapılar, malzemenin yapımı aşamasında ise atölyeler ve fabrikalardır. Genellikle özel sektörde çalışma olanağı bulabilirler veya kendilerine ait işyeri açabilirler.
İç mimari ve dekorasyon ülkemizde sürekli olarak gelişmektedir. Bu nedenle, gelecekte nitelikli, özgün zevklerini ortaya koyabilen iç mimarlara ihtiyaç duyulacaktır.
F- EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Yüksek öğrenimleri süresince öğrenciler, Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumunun sağlamış olduğu kredi ve yurt hizmetlerinden yararlanabilirler, ayrıca çeşitli resmi ve özel kurum ve kuruluşlar tarafından sağlanan burslardan faydalanabilirler.
İşyeri stajında öğrenci ücret alabilir.
EĞİTİM SONRASI
- Özel kuruluşlarda işe başlayan bir eleman net asgari ücretin yaklaşık 3,5-4 katı civarında ücret alır. Ücret çalıştığı işyerinin ücret politikasına, kişinin tecrübesine göre daha da artış göstermektedir.
- Ayrıca, bu meslekte bağımsız çalışma, kendi adına işyeri açmak mümkündür. Bu durumda kazanç, alınan siparişe projelere bağlı olarak çok değişkendir.
G- MESLEKTE İLERLEME
- İşyerlerinin özelliğine göre kişi, idari ve teknik yöneticilik yapabilmektedir. İşletmelerin Araştırma, Geliştirme ve Proje Departmanlarında Yönetici ve Üretim Müdürü olma imkanı bulunmaktadır.
- Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans ve doktora yaparak akademik kariyer yapılabilir ayrıca üniversitelerde, araştırma görevlisi, yrd. doçent, doçent ve profesör olarak görev yapabilirler.
- Meslekte ilerleme daha çok tecrübeye bağlıdır.
- Çeşitli oda ve kuruluşların düzenlemiş oldukları proje yarışmalarına katılarak derece almak meslekte ilerleme açısından önemli bir aşamadır.
BENZER MESLEKLER
- Endüstri ürünleri tasarımcısı,
- Mimar.
H- EK BİLGİLER
İç Mimari eğitiminin ;
Birinci yılında; Temel Sanat Eğitimi, Desen, Modelaj, Fotoğraf, Teknik Resim dersleri alarak görsel şekillendirme ve biçimlendirme araştırmalarına yönelinir.
İkinci yılında; Mesleki Tasarım Eğitimi, Temel Mimari, Görsel Anlatım Teknikleri, Mobilya Konstrüksiyon ve Çağdaş Sanat dersleri alınır.
Üçüncü yılında; Öğrenciler estetik ve işlerliği bir bütün içinde ortaya koyarak projeler yaparlar ve staj görürler. Temel Strüktür, Mobilya Tarihi ve Mimaride Estetik, İnce Yapı derslerini alırlar.
Dördüncü yılında; Öğrenciler verilen projeleri önceki birikimlerine göre eksiksiz ve çok yönlü çizerek profesyonelce sunmaya çalışırlar. Bilgisayarlı Tasarım, Yapı Donatım, Tasarım Kuram ve Yönetim, Analiz ve Keşif dersleri alarak aynı zamanda staj da görürler.
I- YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
- Meslek elemanları,
- ÖSS-2005 Öğrenci Seçme Sınavı Kılavuzu,
- 2005 ÖSYS Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,
- Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2005 Kılavuzu,
- ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000,
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
İ- DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
- İlgili eğitim kurumları,
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi,
- Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube Müdürlükleri
Mesajı son düzenleyen Orcнυη ( 14-11-08 - 03:27 )