Sektörlere genel bakış
Aydınlanma,hazır giyim,plastik,mobilya,meyve suyu,zeytin yağı sektörlerindeki ihracat ithalat oranları.
MARKALAŞMA ARTACAK
Mobilya sektöründe, krizle birlikte tüketimde daralma yaşanmıştı. 2010 itibarıyla sektör, büyüme trendine geçti.
2008’de 7,5 milyar dolar olan mobilya pazarı, 2009’da krizin de etkisiyle 7 milyar dolar seviyesine geriledi. Özellikle, geçen yıl hayata geçirilen KDV indirimi sektördeki kayıpların artmasını engelledi. Üretim yüzde 20, satışlar ise yüzde 40 arttı. Sektörün ihracatında ise iddialı büyüme rakamları dikkat çekiyor. Geçen yıl 1,3 milyar dolardan 1 milyar dolara gerileyen ihracatın, bu yıl 1,5 milyar dolara yükselmesi bekleniyor. En fazla mobilya ihracatını Almanya, Fransa ve Hollanda’ya yapan sektör, ihracat artışını ise Libya, Suriye, İran ve Irak pazarlarına yoğunlaşarak yakalamayı hedefliyor.
İstenilen rakamlar yakalanırsa Türkiye dünyanın en fazla mobilya ihracatı yapan 21’inci ülkesi olmaktan çıkıp 15’inciliğe yükselecek. Dünya mobilya ihracatında ise en büyük ülke ABD. Çin ikinci, İtalya ise üçüncü sırada yer alıyor.
Mobilya sektörünün geleceğinin çok parlak olduğunu söyleyen Masko Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Karcı’nın, sektörle ilgili değerlendirmesi şöyle:
“Mobilya sektörünün orta vadede İtalya’ya rakip olma şansı var. Tasarım ve AR-GE çalışmalarına önem verip sektördeki markalaşmayı artırmak gerekiyor.”
LİMONATA İVME KAZANDIRDI
Sağlıklı beslenme trendi ve limonata, meyve suyu pazarını büyütüyor. 2009’da 1,5 milyar dolara ulaşan pazarın, yılın sonunda yüzde 10 büyüyerek 1 milyar 650 milyon dolara ulaşması bekleniyor. 2007’de 10 litre olan kişi başı meyve suyu tüketimi ise 14 litreye çıkmış durumda. Avrupa ülkelerinde tarımsal üretiminin sınırlı oluşu ve tarıma verilen sübvansiyonların azalacağı beklentisi, Türkiye’nin önemini artıyor. Yakın gelecekte Avrupa’nın meyve suyu ihtiyacının Türkiye tarafından karşılanması bekleniyor. Sektörün potansiyelini gören yabancı şirketler de bu alandaki yatırımlarını artırıyor. Dünyanın en büyük meyve suyu üreticilerinden Cutrale, Hipp ve Jain’in Türkiye için planladıkları yatırım tutarı 1 milyar doları geçiyor. Sektörün en önemli dezavantajları arasında ise sanayiye yönelik meyve üretiminin gelişmemiş olması bulunuyor.
Meyve Suyu Endüstri Derneği (MEYED) Genel Sekreteri Ebru Akdağ, yüzde 100 meyve suyu pazarında büyük bir gelişme olduğunu söylüyor. Akdağ, sektördeki bir önemli trendin de 6 yıldır küçülme trendinde olan meyveli içecek kategorisinde yaşandığını söylüyor. Birçok şirketin limonata üretimine geçmesiyle tüketimde 10 katın üzerinde artış yaşanıyor. 2009’un ilk 5 ayında limonata tüketimi, bir önceki yılın aynı dönemine göre 12 kat artarak 8 milyon litre oldu.
ŞİRKETLER KAN KAYBEDİYOR
Türkiye, dünyada zeytinyağı üretiminde 6’ncı, ihracatında ise 4’üncü sırada. Ancak ihracatta daralma devam ediyor. Sektörün 2009 ihracatı, 79 milyon dolara gerileyerek 16 bin 447 ton oldu. Bu yıl ise 48 bin ton ihracat hedefleniyor. Ancak 2010’un ilk 7 ayında sadece 16 bin tonluk ihracat yapılması, hedeflenen rakamların gerisinde kalınacağını gösteriyor.
2008’de 85 bin ton olan zeytinyağı tüketimi 2009’da 97 bin ton oldu. 2010’da ise tüketimin yüzde 8 oranında artarak 105 bin tona çıkması planlanıyor. Toplam üretimin ise 160 bin tona çıkması bekleniyor.
2000’de 90 milyon olan zeytin ağacı sayısı 160 milyona yükseldi. Ağaç sayısının artmasına paralel olarak sektöre giren oyuncu ve yatırımcı sayısı artıyor.
Zeytinyağı ihracatının azalmasının her geçen gün Türk şirketlerinin yurtdışında pazar kaybetmesine yol açtığını söyleyen Zeytin İskelesi Genel Müdürü Fatih Cenikli, “Son yıllardaki 10-15 bin tonluk ihracat rakamları, Türkiye’nin önemini azalttığı gibi bu alanda çalışan şirketleri de zor durumda bırakarak küçülmelerine yol açtı” diyor.