İnşaat mühendisliği
Vikipedi, özgür ansiklopedi
Malezya, Kuala Lumpur'da bulunan Petronas İkiz Kuleleri, 1998'den 2004'e kadar dünyanın en yüksek yapısı olmuştur.
İnşaat, Yapı mühendisliği malzeme ve tekniği en iyi şekilde bir araya getiren, yapıların plan, proje, yapım ve denetlenmesiyle uğraşan temel mühendislik dalıdır. Medeniyetin temel taşlarını projelendiren ve uygulayan mühendislik türüdür. Mühendisliğin anası kabul edilir. "Medeniyet Mühendisliği" olarak tanımlanmaktadır.
Konu başlıkları [gizle]
1 Geçmiş
1.1 Dünya'da yapı mühendisliğinin geçmişi
1.2 Türkiye'de yapı mühendisliğinin geçmişi
2 İnşaat mühendisliğinin genel çalışma alanı
3 Alt Mühendislikleri
3.1 Yapı Mühendisliği
3.2 Ulaştırma Mühendisi
3.3 Hidrolik Mühendisliği
3.4 Malzeme Mühendisi
3.5 Trafik Mühendisliği
3.6 Deprem Mühendisliği
4 Anabilim Dalları
5 Kaynaklar
6 Ayrıca bakınız
Geçmiş [değiştir]
Dünya'da yapı mühendisliğinin geçmişi [değiştir]
İnşaat mühendisliği fizik, matematik vb. konulara ait kavramların uygulamasıdır. Bu yüzden geçmişi de matematik ve fizik ile birlikte değerlendirilir. Arşimet'in MÖ 3. yüzyıldaki çalışmaları matematik ve fizik uygulamalarına bağlı olduğu için inşaat mühendisliği olarak değerlendirilir.
Türkiye'de yapı mühendisliğinin geçmişi [değiştir]
Türkiye'de inşaat mühendisliğinin başlangıç tarihi İTÜ İnşaat Fakültesi'nin başlangıcı olarak kabul edilen 1727 yılında açılmış Humbarahane'dir.[1] Ancak bu girişim Yeniçerilerin karşı koyması nedeniyle yarım kalmıştır. 1773 yılında Gazi Hasan Paşa'nın ve Baron de Tott'un teklifi ile Mühendishane-i Bahr-i Hümayun açılmıştır.
İnşaat mühendisliğinin genel çalışma alanı [değiştir]
İskoçya'da, 2 kanalı birbirine bağlayan "dönen" tekne asansörü Falkirk Wheel'den bir görüntü.
Bütün alt,üst,uzay ve su yapıları
Mühendislik yapıları, yani şehirleşmede altyapılar, köprü, karayolu, tünel, demiryolu, havalimanı, liman.
Su temini ve dağıtımı, kanalizasyon ağı, su arıtma istasyonu, su iletim hatları.
Elektrik enerjisi üretimi, sulama ve doğal afetlerden korunmak için baraj ve gölet.
Yapılarda hasar analizi, onarım ve güçlendirme.
Yapım ile ilgili her türlü konu
Yapı mühendisleri, yapıların taşıyıcı sistemine ait hesaplamaları (tasarım ve dizayn) yapar (statik hesap). Bu hesaplamalara göre aks aralığı, kullanılacak malzemeye göre kolon, kiriş ölçü ve boyutları ile (betonarme ise) donatı yoğunluğu, (çelik yapı ise) profil tipi seçilir. Plan ve projeler, ölçeklere göre uygun uzunluk birimleri kullanılarak çizilir.
Sanılanın aksine yapı mühendisleri, mekanları tasarlamazlar (baraj,yol, arıtma tesisleri vb. hariç), tasarım taşıyıcı sistemi direkt ilgilendirmiyorsa mimar tarafından yapılır. Taşıyıcı sistemi ilgilendiren tasarımlar mimar ve mühendis arasında birkaç kez gidip gelerek tamamlanır. Endüstri devrimi öncesi mimarlıkla birlikle yapılan meslek gelişen teknoloji ve hesaplamalarla mühendislik ve mimar olarak ayrılmıştır. Bir mimarın yapının taşıyıcı sistemi hakkında hiçbir sorumluluğu yoktur. Ancak yapıyı projelendiren mühendis tüm sorumlulukları üzerine almış kabul edilir.
Ülkemizde, Belediyeden bir projenin onay alabilmesi için lisanslı bir İnşaat Mühendisi tarafından yapıldığını belirten imzayı taşıması gerekir. Son yıllarda ülkemizde uygulamaya geçen "Yapı Denetimi Uygulama Usul ve Esasları Yönetmeliği" sayesinde her tür yapı inşaası eskiye nazaran daha sıkı bir biçimde denetlenmekte, özellikle yapının imal aşamasında yapılan yanlışlıklar ve hatalar önlenmektedir.
Alt Mühendislikleri [değiştir]
Burj Dubai, dünyanın en yüksek yapısı, şu an itibariyle halen Dubai'de inşaa halindedir.
Yapı Mühendisliği [değiştir]
Yapı mühendisliğinin amacı, yapıları belirli bir seviyesinde, yeterli bir rijitliğe sahip bir şekilde ve en ekonomik olarak boyutlandırmaktır. Yapı mühendisliğinin ilgi alanları yapıların statik modellemesini yapmak, statik analizini çıkarmaktır.Burada amaç oluşan kuvvet ve gerilmelerin en doğru şekilde hesaplanmasıdır.
Yapı mühendisi, yapıları zati yükler, hareketli yükler ve deprem yükleri altında inceler ve çeşitli kombinasyonlara göre en elverişsiz yüklemeleri belirler. Bu yüklemelerden oluşan gerilme ve kuvvetleri hesaplar.
Yapı Mühendisliği Alt Birimleri
Betonarme Yapılar
Çelik Yapılar
Ahşap Yapılar
Ulaştırma Mühendisi [değiştir]
Ulaştırma(trafik) mühendisi, insan ve taşınacak malların ulaşımında, ulaşım yollarının güvenli dizaynını tasarlar. Trafik mühendisi; yolların, otobanların, tren yollarının, kavşakların projelendirmesini uygun standartlara göre yapar. imalat aşmasında proje müdürü, şantiye şefi,arazi mühendisi pozisyonun da yolun projeye uygun bir şekilde imal edilmesini sağlar. TC Karayolları, TCDD, TC. Köyhizmetleri gibi kamu kuruluşlarında görev alarak, işin hem imalatını hem de kontrolünü üstlenirler.
Hidrolik Mühendisliği [değiştir]
Su (Hidrolik) mühendisi, su yollarının ve su yapılarının inşaati ile ilgilenir. Savakların, barajların, su borularının, kanalların, galerilerin statik ve dinamik analizlerini yapar. Git gide azalan su miktarı ile bu bölüme verilen önem artmaktadır.
Malzeme Mühendisi [değiştir]
Malzeme mühendisi;yapılarda kullanılacak olan malzemelerin mekanik ve dinamik özelliklerini inceler. Avantaj ve dezavantajlarını ekonomiklik koşulunu da göz önüne alarak belirler. Malzemelerin dayanım ve dayanıklılık incelemelerini ve yeni mazleme araştırmalarını yapar. Yapıda kullanılan malzemelerin birbiri ile olan etkileşimlerini inceler.
Pont du Gard, Fransa, milattan önce 19'da yapıldığı tahmin edilen Roman su kemeri.
Trafik Mühendisliği [değiştir]
Ulaştırma ve hidrolik mühendisliği hesaplarının başlangıcını teşkil eder. Bir yol, kavşak veya üst geçit projelerine yıllık geçen araç sayısı gibi bilgilere ihtiyaç duyulur. Ulaştırma amaçlı yapılarda sanat (su kanalları, hendekler vb.) yapılarında yani hidrolik mühendsiliğine giren kısımlarda da trafik ve nüfus bilgilerine ihtiyaç duyulur. Bir bakıma planlama mühendisliği ile beraber çalışmaktadır. Trafik bilgisi bölgenin nüfus (DEMOGRAFİ) gelişmesi ile yakından alakalıdır.
Deprem Mühendisliği [değiştir]
Deprem, Çin hasarlı bina (2008).
Deprem mühendisliği çok genel bir konu olmakla birlikte jeofizik bilimiyle beraber çalışmaktadır. İnşaat mühendisleri için deprem temelden, jeofizik mühendisleri için odak noktasından başlar. Deprem konusu birçok bilimle beraber bu iki mühendisliğini yakından ilgilendirir. Bu noktada "veri" paylaşımı çok önemlidir. İnşaat mühendisleri yapıların analizinde daha önce meydana gelmiş olan önemli depremlerin karakteristik davranışlarıyla ilgilenir. Jeofizik ve jeoloji çalışmalarından elde edilen haritaları kullanır. Meydana gelen depremlerin "Spektrum Eğrilerini" kullanır. Kendi geliştirdiği ve hesaplarını kolaylaştıran formüllere burdan elde ettiği değerleri işler. Yapılar sabit değildir. Depremde hareket edecek biçimde yapılırlar. Bu nedenler elde edilen bu veriler yapının dizaynını temelden etkiler. O kadar önemlidir ki bunun için yönetmelik hazırlanmış bir çok ülke kendi deprem yönetmeliğini kullanmaktadır.
Anabilim Dalları [değiştir]
Yapı Anabilim Dalı
Mekanik Anabilim Dalı
Yapı İşletmesi Anabilim Dalı
Yapı Malzemesi Anabilim Dalı
Geoteknik Anabilim Dalı
Ulaştırma Anabilim Dalı
Hidrolik Anabilim Dalı
Kıyı ve Liman Anabilim Dalı