Mobil Teknolojiler ‘İş’i Nasıl Değiştirecek?
Teknoloji dünyasında inanılmaz bir değişim var. Yeni ürünler, sistemler geliştiriliyor, hızla hayata geçiriliyor. Mobil teknoloji alanında da böyle bir performans var. Bu konu üzerine çalışan Cisco...
Teknoloji dünyasında inanılmaz bir değişim var. Yeni ürünler, sistemler geliştiriliyor, hızla hayata geçiriliyor. Mobil teknoloji alanında da böyle bir performans var. Bu konu üzerine çalışan Cisco’nun EMEA Bölgesi Mobil Teknolojiler Direktörü Ian McCarthy, “Önümüzdeki dönemde pazarda çok heyecan verici gelişmeler yaşanacak” diye konuşuyor. Mobil teknolojilerin şirket verimliliğini yüzde 20 oranda artırdığına dikkat çekiyor. Teknoloji, ilaç, kimya, perakende ve otomobil gibi sektörlerin bu teknolojiyi kullanmada öncülük ettiğini söylüyor. McCarthy, “Önümüzdeki dönem de yeni mobil teknolojiler daha fazla hız ve kullanım kolaylığı sunacak” diyor
“İş yapma ve rekabet etme biçimimiz değişiyor. Mobil teknolojiler verimliliğimizi ve etkinliğimiz artırıyor. Bundan sonra artık bilgiye her zaman her yerde çoklu erişim sağlayan ağlar yaratmamız gerekiyor”.
Bu sözler, dünya teknoloji devi Cisco’nun EMEA Bölgesi Mobil Teknolojiler Direktörü Ian McCarthy’e ait.
Mobil teknolojilerin giderek daha hızlı geliştiğini ve yaygınlaştığı bir dönemde, bilgiye erişim de eskisinden çok daha hızlı ve kolay oluyor. Ian McCarthy, Cisco’nun tecrübelerine dayanarak, mobil teknolojilerin kullanan şirketlerin verimliliklerini yüzde 20 oranında artırdığına dikkat çekiyor. “Bu da çalışan başına haftada artı 2 saat anlamına geliyor” diyen
McCarthy, önümüzdeki dönem yeni teknolojilerden çok bu teknolojilerin nasıl kullanılacağının önem kazanacağını söylüyor. Cisco EMEA Bölgesi Mobil Teknolojiler Direktörü Ian McCarthy dünya mobil pazarında son trendleri, önümüzdeki döneme damgasını vuracak yenilikleri Digital’e anlattı: McCarthy’nin dikkat çektiği gelişmeler ve trendler ana hatlarıyla şöyle:
Mobil pazar ne yönde gelişiyor?
Mobil pazarda bugün hali hazırda 3G teknolojisi hayata geçirilmeye çalışılıyor. Global pazarda operatörlerin gelirlerinin yüzde 80-90 gibi çok büyük bir oranı sesten geliyor. Ancak, bunun daha ne kadar böyle gideceği yönünde onların da endişeleri var. 3. nesil teknolojiler yaygınlaştıkça, operatörlerin gelirleri sadece ses ile sınırlı kalmayacak. Gidişat da bunu gösteriyor.
Diğer yandan pazarın genelinde çok ciddi bir konsolidasyon süreci yaşanıyor. Pazarın tamamına birleşmiş bir rekabetin hakim olduğunu söylemek mümkün. Artık tüketiciler giderek daha fazla hizmeti herhangi bir zamanda, herhangi bir yerden alabilmeyi istiyorlar. Bu da büyük mobil operatörler ve telekom operatörleri arasında işbirliklerini gündeme getiriyor. Örneğin, Avrupa’da Vadofone bu tür işbirlikleriyle çok ciddi gelirler sağlıyor. Yine bu tür işbirlikleri pazarı sürükleyici bir etki yaratıyor. Aynı şekilde örneğin Çek Cumhuriyeti’nde Çek Telekom ve mobil operatör Eurotel’in kablosuz teknolojiler konusunda gerçekleştirdiği işbirliği pazarda çok olumlu bir etki yarattı. Önümüzdeki dönemde de konsolidasyonlar ve işbirlikleri artarak devam edecek.
Teknolojide en son trendler
Mobil teknolojilerle ilgili son trendler tamamen farklı radyo teknolojileriyle ilgili. Temel olarak bu teknolojilerin giderek daha hızlı ve erişilebilir bir hale geldiğini görüyoruz. Mobil operatörler tarafında ise 2G’den GPRS’e doğru çok ciddi bir gelişim yaşandı. Bugün çok geniş bir yelpazede pek çok yeni teknoloji hayata geçiriliyor.
Ancak, pazarın esas odaklandığı nokta, bu yeni teknolojilerin kullanım biçimleri. Burada kişiselleştirme ön plana çıkıyor. Son kullanıcıların bu teknolojileri kullanabiliyor olması önem kazanıyor.
En önemlisi, insanlara farklı teknolojiler kullanılarak farklı bağlantılara erişim konusunda seçme şansı tanımak amaçlanıyor. Pazarda yeni teknolojiler etrafında gelişen sistemlerin ve bu sistemlerin kontrol mekanizmalarının nasıl çalıştığını anlamak yönünde bir eğilim var. Yani asıl mesele, teknolojinin kullanımı. Bugün Microsoft’tan Cisco’ya kadar pek çok yazılım üreticisi bu doğrultuda hareket ediyor. Herkes tüm bu mobil dünyanın nasıl kontrol edileceğini anlamaya çalışıyor.
Yakın geleceğin önemli yenilikleri
Her gün yeni bir teknoloji hayata geçiriliyor. Mobil teknolojiler tarafında da bu böyle. Her yeni ürün yeni fiyatları yeni kullanım alanlarını beraberinde getiriyor. Önümüzdeki dönem de yeni mobil teknolojiler daha fazla hız ve kullanım kolaylığı sunacak.
Ancak, asıl büyük değişim hizmetlerde olacak. Giderek daha fazla servis odaklı bir çevre içerisinde olacağız. Örneğin, bir işi yapmak için bir hat, bir diğeri için başka bir hat gibi taleplerimiz olacak. Aplikasyonlar önem kazanacak. Pek çok yeni uygulama gündeme gelecek. Teknolojinin kendisi çok hızlı gelişiyor. Ancak teknolojiyi nasıl kullandığımız konusunda da önemli değişiklikler olacak diyebilirim.
İş yaşamını nasıl etkileyecek?
Bilgi ve iletişim çağında iş insanla birlikte hareket ediyor. Artık belirli bir yere ya da belirli bir zaman dilimine bağlı değil. İşyeri de aynı şekilde, coğrafi olarak birbirinden ayrılmış ekiplerin birlikte çalışmasını gerektiren ortamlara doğru gelişiyor. Yani artık iş yapma biçimlerimiz belirli bir iş yerinde, kurumsal sisteme bağlı olarak diğerleriyle yüz yüze çalışma şeklinde değil.
Günümüzde ise iş yapma biçimimiz işyerinden uzakta ama kurumsal sistemlere bağlı hareket edebildiğimiz bir yönde gelişiyor. Artık işyerine dönüp insanlarla bir araya gelmek ve bilgi paylaşımında bulunmak için eskisinden çok daha az zaman ve para harcıyoruz. Günümüzde evde ya da seyahat halinde iken kurumsal sistemlerden uzakta çok daha az vakit geçiriyoruz. Eskisinden çok daha esnek bir ortamda çalışıyoruz. Bütün bunlar mobil olmanın sağladığı faydalar. “Mobilite” dediğimiz şey tamamen etkinliğimizi artırmakla ilgili. Ne kadar mobil bir ortamda çalışıyorsak o kadar etkin ve verimli çalışıyoruz demektir.
Mobilitenin öncü sektörleri
Her konuda olduğu gibi bu konuda da öncü ileri teknoloji firmaları. Ardından ilaç ve kimya endüstrisi geliyor. Bu sektörde de yatırımlar diğer sektöre göre hem daha erken hem de daha fazla. Perakende de son dönemde kablosuz teknolojilerin kullanımı ciddi biçimde arttı. Artmaya da devam ediyor. Otomotiv sektörü de mobil teknolojilere yatırım yapan öncü sektörler arasında sayılabilir. Kamuda da hareketlilik başladı. Özellikle Avrupa’da kamu sektörü bu alandaki yatırımlarını artırmaya devam ediyor.
CEP VE BİLGİSAYAR BİRLEŞECEK Mİ?
Gelecekte cep telefonları ile bilgisayarların entegre olup olmayacağı merak ediliyor. Bu tartışma nereye gidiyor; öne çıkan taraf hangisi olacak?
Günümüzde bu anlamda üreticiler arasında ciddi bir rekabet var. Nokia ile Microsoft arasında gelişen süreci biliyorsunuz. Tüketici tarafında hala bir ayrım var. Ancak kurumsal tarafta giderek söylendiği gibi bir entegrasyon söz konusu oluyor.
Şu anda pazarda olan Nokia’nın “Communicator” ürününü düşünün. Bu ürünün sadece bir cep telefonu olduğunu söylemek zor. Ancak, yeni dönem tamamen tavsiyeler ve seçimlerle ilgili olacak. Yani insanlar alternatif bağlantılar arasında seçim yapacaklar. Önemli olan burada uygun platformu sağlamak.
Nokia’nın Communicator adı verilen cep telefonunda Cisco’nun yazılımı var. Diğer yandan sim kart üreticileri, sim kartlar üzerinde çok çeşitli yeni özellikler ekliyorlar. Örneğin bu kartların netwrok ile konuşabilmesi sağlanıyor. Dolayısıyla yine kişisellik ön plana çıkıyor.
“TÜRKİYE BİZİM İÇİN AVRUPA’NIN İLK 5’İ ARASINDA”
TÜKETİCİ FONKSİYONELLİK ARIYOR Özellikle bu yıl Türkiye pazarına ilişkin çok ciddi çalışmalar gerçekleştirdik. Deneyimlerimizi paylaştık. Nasıl daha iyi olur sorusuna yanıt aradık. Bence Türkiye pazarındaki en önemli tetikleyici unsur Türk insanının fonksiyonellik araması. Türkiye gerçekten çok heyecan verici bir pazar. Çok önemli bir nüfus büyüklüğü var.
Önümüzdeki dönem Türkiye’de çok daha fazla projeye imza atmayı, çok daha gelişmiş ağlar kurmayı planlıyoruz. Cisco için Türkiye şu anda Avrupa’daki en önemli 5 pazardan biri. Türkiye’nin içinde bulunduğu bölgede nerede durduğunu söylemek ya da buradaki diğer ülkelerle bir karşılaştırmasını yapmak zor. Ancak, biz bu bölgede çok sayıda benchmark yaptık. Her pazarın birbirinden ayrı özellikleri olduğunu söyleyebilirim.
PAZAR KISA SÜREDE OLDUNLAŞACAK Deneyimlerimizden edindiklerimiz bize bir ülkede mobil teknolojilerinin gelişiminin 3 belli başlı safhadan geçtiğini gösterdi. Bunların ilki ağların kurulması var. İkinci safhada artık pazar payları oluşuyor, belli başlı projeler hayata geçiriliyor ve bu alandan para kazanılmaya başlanıyor. Üçüncü safhada ise işimizi nasıl daha iyi hale getiririz, müşterilerimize nasıl daha iyi hizmet veririz sorularına yanıt aranmaya başlanıyor. Türkiye pazarı giderek olgunlaşıyor. Ancak henüz daha çok ilk aşamada. Çok kısa süre içerisinde ikinci safhaya geçileceğini ve hemen ardından nasıl daha iyi olur sorularının sorulmaya başlanacağı üçüncü safhaya gelineceğini düşünüyorum.
HANDE D. SÜZER
hdemirel@capital.com.tr