MOBİL OYUNLAR VE GELECEĞİ
Önsöz
Son yıllarda ülkemizde mobil cihazların yaygınlaşması ve mobil internet teknolojilerinde yaşanan devrim niteliği taşıyan yenilikler mobil uygulamaların da artmasına neden olmuştur. Bu uygulama alanlarından birisi de mobil oyunlardır. Mobil oyun pazarına bakılacak olursa , daha gelişme aşamasının başında olduğu görülecektir. Mobil dünya oldukça değişken ve kendini yenileyen bir sektör olduğu için teknolojik altyapı ya da platform bir sene gibi kısa bir süre içerisinde değişebilmektedir. Bu yüzden geliştirilen oyunların belirli güncellemeyle bu platformlarda da çalışmasını sağlamak gerekecektir.
Bu bildirimizde mobil oyun geliştirme platformlarını inceleyip bir mobil oyunun geliştirilme aşamalarını ortaya koymaya çalışacağız. Ayrıca gelecekte olması muhtemel mobil oyun senaryoları üzerinde duracağız.
1.Giriş
Mobil oyun pazarına bakıldığında bu pazarın henüz gelişme aşamasının ilk basamağında olduğu söylenebilir. Günümüzde mobil oyun pazarı , gelişen mobil teknolojilerin desteği ile gelişimini hızla sürdürmektedir. Bu sebeple diyebiliriz ki , bu pazar teknolojik gelişmelere paralel bir gelişme göstermektedir. Mobil teknolojilerde yaşanacak bir gelişme mobil oyun pazarında da çarpıcı yenilikler olmasını sağlayacaktır. Teknolojiye dayalı diğer pazarlardan farklı olarak mobil oyun pazarı dünyada başarıya kavuşan sayılı pazarlardan olan mobil iletişim ve oyun pazarlarının bir karması olarak görülebilir.
Mobil oyun kavramına geçmeden önce 'mobil' ne anlama geliyor , bunun üzerinde duralım. 'Mobil' in sözlük anlamına bakacak olursak 'hareket halinde , seyyar' anlamlarına geldiğini görürüz. Artık insanlar hareket halindeyken bile bilgiye erişebilmek ve bu bilgilerle ilgili işlem yapabilmek istemektedirler. Son yıllarda bu konuda çok büyük yatırımlar yapılmış ve kullanıcılara bu hizmet limitleri de olsa verilmeye çalışılmaktadır. Mobil cihazlar artık yaşamımızın bir parçası haline gelmiştir. Mobil oyunların kullanıcılara vaat ettiği en önemli özelliklerin başında mobil terminallerin sürekli kullanıcıların yanında olmasından kaynaklanan zaman ve mekan kısıtlarını kaldırılması gelmektedir. Normal şartlar altında oyunlara ilgi duymayacak kullanıcıların hareket halinde veya boş vakitlerinde oyun oynama ihtiyacı duyabilecekleri tespit edilmiştir. Bu durumlarda yanlarında sürekli taşıdıkları cihazlardan bu ihtiyaçlarını karşılamalarını beklemektedirler.
Mobil oyun pazarının geleceği ile ilgili araştırma yapan pekçok firma bu pazarın büyük bir potansiyele sahip olduğunu ve önemli bir pazar haline geleceğini göstermiştir. Kablosuz Dünya Forumunda (W2F) yayınlanan rapora göre mobil oyunları marketinin 2003 yılında 520 milyon dolar olan değeri 2006 senesinde 1.9 milyar dolara ulaşacak. Bu değerin altı aylık tahminler doğrultusunda yapılmış çok yalın bir araştırma sonucu ortaya çıktığı belirtilmektedir. Diğer araştırma şirketleri ise, bu konuda daha büyük düşünerek bu rakamın 6 milyar dolara ulaşacağını öngörmektedirler.
Elektronik oyun sektörünün 423 milyar dolara ulaşması tam 20 yıl sürmüştü. Uzmanlar elektronik oyun sektöründeki bu 20 yıllık tecrübenin bu sektörü olgunlaştırdığını ve bu tecrübenin mobil oyunlar endüstrisinin perspektifini oluşturarak, gelişmesini sağladığını belirtiyorlar.
Pazarın ekonomik yönünün yanısıra kullanıcı sayısında da büyük artış olması beklenmektedir. Yankee Group'un öngörülerine göre 2005 yılında Batı Avrupa ve ABD'de 200 milyondan fazla mobil oyun kullanıcısı olacaktır. Datamonitor ise 2006 yılında Avrupa'da 150 milyon, ABD'de ise 124 milyon kullanıcı olacağını öngörmektedir.
Şu anda Japonya , uluslararası mobil oyun pazarının yarısını elinde bulundurmaktadır ve gitgitde büyümektedir. Avrupa ve Amerika piyasasına bakacak olursak Japonya ile karşılaştırıldığında henüz olgunlaşma evresinde olduklarını görürüz. W2F, Avrupa ve USAdaki Mobil oyun pazarındaki büyümenin gelecek üç yıl içinde dikkate değer olacağını belirtiyor.
2.Mobil Teknolojiler
Mobil oyun pazarının gelişi...