Türkiye’nin Bilgi ve İletişim Teknolojileri Harcamaları
Gelişmekte olan ülkeler kategorisinde bulunan Türkiye’nin, diğer gelişmekte olan piyasalarla benzer özellikler göstererek bilgi teknolojileri alanında yaptığı harcamalarda artış gösteriyor.
Türkiye’deki harcamaların en büyük kalemini iletişim harcamaları tutuyor. Telekomünikasyon alanında yapılan bu harcamalarda cep telefonu ve internet kullanımının yaygınlaşmasının büyük etki yaptığı söylenebilir. En önemli harcama kalemlerinin başında gelen bir diğer alan ise bilgisayar donanımına yapılan harcamalar.
Türkiye yazılım harcamalarında da yıllar itibariyle artış görülmekle birlikte, potansiyeli düşünüldüğünde henüz istenilen seviyelere ulaşamadığı görülüyor. Yazılım harcamalarının artacağı beklenirken, özellikle KOBİ’lerin önemli bir müşteri portföy grubu olarak yükseleceği tahmin ediliyor. KOBİ’lerin yanında kamu sektörü de potansiyel vadeden gruba dahil edilebilir. Zira, özellikle imalat sanayinde faaliyet gösteren şirketlerin rekabet ortamında başarılı olmalarının gereği bilgi ve iletişim teknolojilerinden maksimum seviyede faydalanmalarına bağlı. Bilgi ve iletişim teknolojileri, iş süreçlerinde yarattığı katma değer ve verimli çalışmanın yanı sıra önemli maliyet avantajları da sağlıyor.
Dünyada en büyük bilgi ve iletişim teknolojileri harcaması finans ve iş dünyası ile kamu kesimi tarafından yapılıyor. Türkiye’de de kamu kesiminin yapmış olduğu bilgi teknolojileri harcamaları son yıllarda önemli artışlar gösterdi. Bu harcamaların devam etmesi, kamunun etkinliğinin artması ve bürokratik işlemlerin azaltılması açılarından önemli. Taşıma, lojistik ve iletişim sektörleri ise bilgi ve iletişim teknolojilerinin işlerine kazandırdığı faydalar nedeniyle diğer sektörlere oranla daha fazla faydalanıyor. Önemli sektörlerden biri olan toptan ve perakende ticaret sektöründe de yeni teknolojiler vasıtasıyla, stok, sevkiyat, ödeme, müşteri hizmetleri gibi konularda bilgi teknolojileri ile önemli kazanımlar sağlıyor. Bu sektörün oyuncuları teknolojinin sunduğu yeni ürünleri takip ediyor.
Kaynak: Bu yazı, Kolay İletişim tarafından, KobiFinans için, Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi’nin bilgilerinden yararlanılarak hazırlanmıştır.
www.igeme.org.tr