Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Yaygınlaşması Neden Önemli?
Günümüzde bilişim toplumu olmanın en önemli gereklerinden biri, bilgi ve iletişim teknolojilerinden aktif bir şekilde yararlanmak, bunları kullanmak, daha önemlisi bilişim teknolojilerini hayatın tüm alanlarında kullanılan bir araç haline getirmek.
Teknolojideki gelişmeler ve değişmeler yeni sektörlerin oluşmasına katkıda bulunurken, ortaya çıkan yeni sektörler yeni iş dinamikleri yaratıyor. Yazılım sektörü ve dış kaynak kullanımı, bu açıdan bakıldığında yeni sektörlere iyi birer örnek olarak gösterilebilir. Özellikle şirketlerin iş süreçlerinin kolaylaştırılması, etkinleştirilmesi ve verimliliklerinin artırılması, bunlarla birlikte şirketlerin maliyetlerinin azaltılması bakımından bu iki sektör önemli bir konumda.
21’inci yüzyılın rekabetçi ortamında, şirketler mal veya hizmetlerini daha iyi üretmeye, bunları daha çabuk sevk etmeye, iş süreçlerini basitleştirmeye, minimum maliyet hesabı yapmaya, hizmet kalitesinden ödün vermemeye, müşterilerini birer paydaş gibi görmeye, müşterilerle sürekli iletişimin önemini kavramaya, ticarete konu olan bütün taraflarla devamlı etkileşim içerisinde bulunmaya mecburlar. Bu bilinçle hareken eden şirketler, teknolojinin desteğiyle önemli kazanımlar sağlayabiliyor. Buna ayak uyduramayanlar ise kısa zaman içerisinde yok olup gidiyor.
Bilgi ve iletişim teknolojileri sektörünün küresel ticaretteki yeri ve önemi gün geçtikçe büyüyor ve büyümeye devam edecek. Büyüme son yıllarda gelişmiş ülkelerde nispeten daha yavaş olmakla birlikte, özellikle gelişmekte olan piyasalarda büyüme ivmesinin daha yüksek olduğu gözleniyor. Bilişim teknolojilerinin özellikle gelişmekte olan ekonomilerde kullanımının yaygınlaştırılması, gelişmiş ekonomilerle olan ekonomik farklılıkların azaltılması bakımından da önemli katkılar yaratabiliyor.
Hindistan’ın yazılım pazarı ve dış kaynak kullanımı sektörlerindeki başarılı yükselişi ve ABD ile Batı Avrupa’ya meydan okuması, Çin’in bilişim teknolojilerinin kullanımı konusundaki gayreti ve yakın zaman içerisinde sayısal anlamda dünyanın en büyük bilişim pazarı konumunda bulunan ABD ile Avrupa’yı yakalayabileceği hatta geçebileceğinin ortaya çıkması, ine Çin’den sonra Asya bölgesinden Tayvan’ın bilişim alanındaki önlenemez yükselişi, Doğu Avrupa’da Romanya’nın bilişime verdiği önem, Batı Avrupa’da İrlanda’nın 90’lı yıllarda kalkınma için benimsediği iki sektörden biri olan bilişim teknolojileri sektörüne (diğeri turizm) yaptığı yatırım ve bu alandaki başarılı uygulamalarla ulusal ekonomilerine çok büyük katkılar sağlanarak son 10 yılda her yıl artan bir büyüme eğilimi göstermesi gibi, daha birçok örnek verilebilir.
Dünyadaki gelişmelere paralel olarak, Türkiye’de de bilişim teknolojileri sektörünün önemi her geçen gün daha iyi anlaşılıyor. Teknoloji yardımıyla katma değer yaratılması, etkinlik ve verimlilik artışı sağlanması, iş süreçlerindeki kolaylık, tasarruf ve hızın artırılması, bilişim teknolojilerini hayatın ayrılmaz parçası haline getiriyor.
Türkiye’de bu sektöre yapılan yatırım henüz istenilen seviyelere ulaşamamakla birlikte, sektörün hızla büyüdüğü görülüyor. Türkiye’nin nüfusu, coğrafi konumu, potansiyeli göz önüne alındığında bilişimin gelecek vadeden bir sektör olduğu anlaşılıyor.
Son yıllarda bilişim teknolojilerinin dış ticaretinde örülen artış da bunu doğruluyor. Bu sektörde faaliyet gösteren şirketlerin çabaları ile birlikte dünya bilişim pazarındaki paylarının hızla artacağı düşünülüyor.
Kaynak: Bu yazı, Kolay İletişim tarafından, KobiFinans için, Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi’nin bilgilerinden yararlanılarak hazırlanmıştır.