Sonunda, Microsoft oyunu alır
50 milyar dolara ulaşan ve büyümeye devam eden küresel oyun pazarı, üç büyük konsol üreticisine de yeter.
Nick Summers
2009-11-29 19:43:20
Joshua Lott (Getty Images)
Diğer Yaşam Haberleri
Turist umduğunu değil bulduğunu yer
Bakıcılar da bakıma muhtaç
İlişkili Haberler
Microsoft'un gözden kaçan başarısı
Hayat kurtaran araçlar
Hepsini Göster
Yazı Boyu
Yazdır
Bize Yazın
Arkadaşına Gönder
Video oyun şirketi Atari joystick'i 1977'de meşhur ettikten sonra, video oyunu geliştiricileri yıllarca kumanda aletine daha fazla düğme eklemeye uğraştı. Sonra video oyun şirketi Nintendo geldi. Onun daha eğlenceli ve daha az karışık Wii konsolunda harekete duyarlı bir kumanda vardı. Nintendo 2006'da Wii'yi çıkardığından beri, dünya çapında 50 milyonun üzerinde set sattı -aşağı yukarı iki rakibinin, Microsoft'un Xbox 360'ı ile Sony'nin PlayStation 3'ün, toplamı kadar.
Her Super Mario Bros oyunu hayranı, yenilmezliğin bir yere kadar süreceğini bilir. 2009'un ilk yarısında, Nintendo'nun kârları yüzde 52 düşerek 772 milyon dolara geriledi, Wii satışlarında yüzde 43'lük bir düşüş yaşandı. "Wii durdu" dedi Nintendo'nun başkanı Satoru Iwata yatırımcılara.
Iwata'nın kaygılanması gereken çok konu var. Nintendo'nun ezeli rakipleri Microsoft ile Sony, 2010'da harekete duyarlı kendi kumandalarını piyasaya sürecek. Wii'yi oyun dışı bırakma ihtimali en yüksek olansa Microsoft. Oyuncuların oyunla birebir etkileşime girmesini sağlayan şirketin Natal Projesi isimli ürünü, kumandayı tamamen devre dışı bırakıyor. Oyuncunun elinde küçük bir alet tutması yerine, televizyonun altına takılan bir cihaz bir video kamera, kızılötesi bir sensör ve bir yazılım kullanarak oyuncunun hareketlerini tanıyor. Oyuncunun gerçek silueti, genel bir avatar yerine oyunun içinde doğrudan yer alabiliyor.
Mayıs'ta Natal'ın erken bir prototipiyle oynamıştım. Prototipin yanında bir zamanlar önemli bir ilerleme sayılan Wii kumandası basit kaçıyor. Wii'nin tenis oyununda kazanmak için, temelde bileğinizi ileri geri oynatmanız gerekiyor. Bunun tersine, Natal kamera eklemli organlarınızın hafif hareketlerini ayırt ediyor. Ricochet adında bir oyun oynadım. Bu oyunda bir topu yumruk, tekme ve kafa yardımıyla bir koridordan aşağı atıp öteki uçtaki tuğlaları devirmeye çalışıyorsunuz. Basit görünüyor. Ama Natal kamera hızla yuvarlanan topun ardından her eklemli organınızın yaptığı hareketleri tam olarak izliyor; her hamle için gerçekten uzanmam gerekti. Microsoft sorunsuzca çalışan basit ürünleriyle tanınan bir marka değil. Ama Xbox bir istisna. Nihai ürün de prototipin vadettiklerini gerçekleştirirse Natal, Microsoft'un oyun dünyasında şimdiye kadarki en hoş ilerlemesi olacak.
Sony'nin de harekete duyarlı kumandası hazırlık aşamasında. Avuç içi büyüklüğünde, çubuk gibi bir şeyle kameradan oluşan bir çift, Wii ve Natal arasındaki ayrımı genişletiyor. Şimdilik bir adı yok. Ama Natal'dan önce, 2010 baharında, piyasaya çıkması bekleniyor. Microsoft'u pazarda yenmek, Sony'nin PlayStation 3'ü konsol savaşlarında üçüncülükten kurtarması için en büyük şansı.
Sony ve Microsoft büyük başarılara şiddetle ihtiyaç duyuyor. İki şirket de bu yaz konsollarının fiyatlarını 100'er dolar düşürerek satışları arttırmaya çalıştı -bu, video oyunu endüstrisinin de durgunluk yaşayabileceğini gösteriyordu. Karmaşık kumandalara karşı sezgisel, hareket temelli platformları öne çıkarmak, temelini genç erkeklerin teşkil ettiği oyun pazarının yeni yaş ve cinsiyet gruplarına da yayılması için elzem. Nintendo, ailelere ve yetişkinlere hitap eden Wii Fit gibi oyunlarıyla şimdiden o noktaya geldi.
50 milyar dolara ulaşan ve büyümeye devam eden küresel oyun pazarı, üç büyük konsol üreticisine de yeter. Yeni ürünler -ve onları en iyi şekilde kullanan oyunlar- çıkana kadar, kazananı tahmin etmenin imkânı yok. Yine de Microsoft ve Sony'nin video oyunu pazarında daha büyük pay alması beklenebilir. Bu da, aynı ürün çeşitliliğine ve başka geliri olmayan Nintendo için riskli bir olasılık. Microsoft'un Windows'u, Sony'nin film stüdyosu (ve çok daha fazlası) var ancak Nintendo sadece bir video oyunu şirketi. En büyük olarak kalmayı istiyorsa, harekete geçse iyi olur.