Kopyalama İşlemi Tamamlandı Sıra Yaratıcılıkta
Çin’in ucuz, çoğu taklit ve yenilikçilikten uzak üretim imajını yıkmaya soyunduğu dönüşüm sürecinin sonuna yaklaşılıyor… Dev ekonomi artık‘Designed in China’ ile global sahnede yer almaya hazırlanıyor.
Merve Kara
Gökdelenlerin yükseldiği şehri ikiye bölen Huangpu Nehri etrafındaki çok katlı bina sayısının fazlalığı hemen göze çarpar Şanghay’da… Çin’in egzotik Uzak Doğu mimarisini göreceğini düşleyerek şehre ayak basanlar için hayal kırıklığı yaratan bir manzaradır bu. Ancak görüntü Çin’in dünyanın en büyük ekonomilerinden biri haline gelmeyi nasıl başardığının da önemli bir göstergesidir; olabildiğince Batı’ya benzeyerek… Ülke şimdiye kadar gelişmekte olan ekonomilerin başını çektiği süreci üretimin her alanında Batı’ya özgü çizgileri taklit ederek yönetti. Üstelik bunda bir sakınca görmeden.
Ancak yaşanan ekonomik krizler ve azalan tüketim talebi ile Çin, son 10 yıldır hiç karşılaşmadığı kadar düşük kapasite kullanım oranlarıyla yüz yüze geldi. Bu sorunu giderebilmek amacıyla iç pazarını canlandırma ve tüketici beklentilerini yukarıya çekmenin yollarını aramaya koyuldu ülke. Ve kısa sürede Batılı markalar karşısında kan kaybettiği daha nitelikli ürünler üretme ve geliştirmenin metotları belirlenmeye ve uygulamaları hayata geçirilmeye başladı. Çin için tıpkı bir zamanlar Japonya ve Kore’de olduğu gibi kendi ürünlerini tasarlamak hatta kendi markaları ile yerel ve uluslararası pazarlarda yer almak en önemli çıkış noktası olarak belirlendi… Bu amaçla düzenlenen Endüstriyel Tasarım Forum toplantıları ile bu konuda beyin fırtınalarına katılan Endüstriyel Tasarımcılar Meslek Kuruluşu (ETMK) İstanbul Şubesi Eski Başkanı Sertaç Ersayın, “Hedef artık ‘Çin’de Tasarlanmıştır’ demek ve bu yeni anlayışın katma değerini yükseltmek” diyor. Çin bugün teşvik programı çerçevesinde birçok sanayi bölgesinde açtığı Design Center’lara tasarım ofislerini yerleştirerek, küçük ve büyük sanayicileri ve tasarım stüdyolarını bir araya getiriyor. Özellikle Şanghay, Shenzhen, Shunde’de kümelenen bu merkezler faaliyetlerine başladı bile.
Devamı Bloomberg Businessweek Türkiye'nin son sayısında..