235-REKLAMCI
TANIM
Reklamcı, herhangi bir ürünü ve hizmeti özellikleri ile tanıtarak kişilerin etkilenmelerine ve satın almaya istekli hale gelmelerine çalışan kişidir.
A- GÖREVLER
- Satılması istenen mal veya hizmetin niteliklerini belirler,
- Bu mal veya hizmete kimlerin ihtiyaç duyabileceği konusunda ön araştırma yapar,
- Bu gruplara malı tanıtmak için etkileyici tanıtım malzemelerinin tasarımlarını hazırlar (gazete, dergi, ilan metinleri, grafik tasarımları, afiş, bilboard, yol panosu, TV. sinema filmi, senaryo, görüntü ve sözleri, radyo spotları vb.),
- Reklama yönelik olarak hazırlanan kompozisyonların basımı, çekimi, yayını ve benzeri çalışmaları kontrol eder ve çalışmaların hedef kitleye ulaşmasını sağlar,
- Kitaplar, dergiler, afişler, grafikler, broşürler ve benzeri reklam araçlarında kullanılmak üzere çizim tasarıları yapar veya yapılmasını sağlar,
- Mal veya hizmetin içeriğine uygun olarak reklam faaliyetlerini konferans ve seminerler gibi halkla ilişkiler faaliyetleri ile destekler,
- Açık hava reklam sunumlarını (stadyum, pano, toplu taşıt araçları) gerçekleştirmek üzere çalışmalarda bulunur,
- Yürütülen reklam kampanyaları ve maliyeti hakkında müşterileri bilgilendirir,
- Her türlü reklam çalışmalarında hedef kitleye ulaşılıp ulaşılmadığı konusunda araştırmalar yapar, gerekli önlemleri alır, reklam etkinliği ölçümleri yapar.
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
- Grafik tasarım ve uygulamaya özgü özel amaçlı bilgisayar,
- Tepegöz, dia projeksiyen makinesi, fotoğraf makinesi, karanlık oda malzemeleri,
- Fotokopi makinesi, telefon, teyp, kaset, video, tv.,
- Kırtasiye malzemeleri,
- Suluboya, guaş boya, fırça vb. boya malzemeleri,
- Kitap, broşür, dergi, afiş gibi basılı yayınlar,
- Araştırma anketleri,
- Çizim masası vb.
B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Reklamcı olmak isteyenlerin;
- Normalin üzerinde genel yeteneğe sahip,
- Genel kültür seviyesi yüksek,
- Sosyoloji, psikoloji ve sanata ilgili, bu alanlarda başarılı,
- Yaratıcı, hayal gücü fazla, mizah anlayışı olan,
- Düşüncelerini söz ve yazı ile başkalarına etkili bir biçimde aktarabilen,
- Dışa dönük, girişimci,
- Yeniliklere açık ve başkaları ile işbirliği yapabilen
kimseler olmaları gerekir.
C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Reklamcılar kamu ve özel sektör kurum ve kuruluşlarına ait reklam, tanıtım, halkla ilişkiler bölümlerinde, medya kuruluşlarında ve reklam ajanslarında çalışırlar. Çalışma ortamı çok hareketlidir. İşyeri genellikle ileri teknoloji iletişim araçları, reklam ve grafik tasarımına özgü bilgisayarlar ile donatılmış iyi aydınlatılmış, rahat ve temizdir. Çalışma saatleri tam gün olup, hafta sonu veya gece çalışmak, seyahat etmek gerekebilir. Reklamcı çalışırken mal ve hizmet tanıtımında bulunan firma sahipleri ve ilgili ünite yöneticileriyle, reklam ajansı sahip ve yöneticileriyle, araştırmacılar, senaristler, casting (oyuncu) ajansları, matbaacılarla, basın yayın kuruluşları, reklam birimleri personeliyle, anketörler, grafikerler, fotoğrafçılar ve çekimlerde stüdyo şefleri ile, meslektaşlarıyla iletişimde bulunur. Reklamcılık tek başına olduğu kadar grup halinde, işbirliği içinde çalışmayı da gerektirmektedir.
D- MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Bu mesleğin eğitimi aşağıdaki üniversitelere bağlı fakültelerin “Reklamcılık” bölümlerinde verilmektedir.
- Bahçeşehir Üniversitesi (İstanbul) İletişim Fakültesi,
- İstanbul Bilgi Üniversitesi (İstanbul), İletişim Fakültesi,
- Kadir Has Üniversitesi, (İstanbul), İletişim Fakültesi,
- Kocaeli Üniversitesi, İletişim Fakültesi.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
- Türkçe,
- Resim,
- Psikoloji, Sosyoloji.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
- Lise veya dengi okul mezunu olmak,
- Öğrenci Seçme Sınavında (ÖSS) “Reklamcılık” lisans programlarından biri için yeterli “Eşit Ağırlıklı (EA)” puan almak,
- Öğrenci Seçme Sınavında (ÖSS) Tercih Bildirim Formunda “Reklamcılık” lisans programları ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Bu yüksek öğrenim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Sosyal Bilimler, Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat, Genel Kültür, Türkçe- Matematik, Sınıf Öğretmenliği ile, “Öğretmen Okulu ve Köy Enstitüsü mezunları, bu alanda yüksek öğrenim görmek isterlerse, ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) sonucunda diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedir.
Ancak kendi alan/kol/bölümlerin dışında bir yüksek öğretim programlarını tercih eden adayların yerleşme şansı azalmaktadır.
Halkla İlişkiler, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık, Halkla İlişkiler ve Tanıtım, Pazarlama / Pazarlama ve Satış, Perakende Satış ve Mağaza Yönetimi, Parekendecilik ve Mağaza Yönetimi, Piyasa Araştırmaları ve Pazarlama, Piyasa Araştırmaları ve Reklamcılık, Satış ve Reklam Yönetimi, Satış Yönetimi, Reklamcılık Yönetimi, Bilgisayar Destekli Yayıncılık, e-Ticaret, İletişim ve Halkla İlişkiler, İnternet ile Pazarlama, Masaüstü Yayıncılık, Önlisans programlarından mezun olanların, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınava (DGS ) başvurup, başarılı olduklarında “Reklamcılık” lisans programına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi;
- Liseden sonra 4 yıldır.
Eğitim süresince: Türk Dili ve Edebiyatı, ****** İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Yabancı Dil gibi kültür dersleri verilmektedir.
Bunun yanı sıra eğitimin,
1. yılında: Kişiler Arası İletişim, Reklam Teorisi, Temel Fotoğrafçılık, Grafik Resim, Sosyal Yapı Analizleri,
2. yılında: İletişim ve Toplum, Sayfa Düzenlemesi, Tanıtım, Metin Yazarlığı, Fotoğraf,
3. yılında: Radyo-Televizyon, Medya Planlaması, Grafik Tasarımı, Piyasa Araştırması, Reklam Kampanyaları,
4. yılında: Reklam Filmi Yapım ve Yönetimi, Kamuoyu Araştırmaları, Grafik Resim ve Uygulama gibi meslek derslerine yer verilmektedir. Öğrenciler uygulamalı derslerin eğitimini okul bünyesindeki atölyeler ile çeşitli işletmelerde alırlar.
Eğitim süresince öğrencilere, reklam kampanyalarının düzenlenmesi, çeşitli sunum teknikleri, reklam yazarlığı ve ressamlığı ile benzeri konularda bilgi, beceri ve iş alışkanlıkları kazandırılır.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitim sonunda bölüm adı yazılı diploma ve "Reklamcı" unvanı alınır.
E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Reklamcılar, kamu ve özel sektör kurum ve kuruluşlarının ''Halkla İlişkiler'' bölümlerinde, reklam ajanslarında çalışabilirler.
Mal ve hizmetlerin çeşitlenmesi sonucu rekabetin artması, reklamcılık sektörüne büyük ölçüde gereksinim duyulmasına neden olmuştur. Bu nedenden ötürü, reklamcıların iş bulma olanakları oldukça yüksektir. Bayanların bu meslekte çalışma oranları yüksektir.
Reklamcılar eğitimleri süresince edindikleri bilgi, beceri ve iş alışkanlıklarını; fotoğrafçılık ve grafikerlik alanlarındaki çalışmalara yönlendirebilirler.
F- EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Öğrenciler eğitimleri süresince çeşitli kurum ve kuruluşlardan sağlanan kredi ve burslardan faydalanabilirler.
Uygulamalı derslerin eğitimini işletmelerde yapan öğrencilere işletmeler tarafından uygun görülmesi halinde bir ücret ödenebilmektedir.
EĞİTİM SONRASI
Reklamcı olarak ilk işe başlayanlar aylık asgari ücretin 2-3 katı civarında bir ücret alabilirler. Deneyim arttıkça uzmanlık alanları ve kampanya başarıları doğrultusunda ücrette, 3-4 kat artış olabilmektedir.
G- MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra alanlarında mastır (yüksek lisans) ve doktora eğitimi alarak akademik kariyer yapabilirler, yüksek öğretim kurumlarında araştırma görevlisi, doçent, profesör gibi unvanlarla öğretim üyesi olarak görev yapabilirler.
Reklamcılar; radyo, televizyon gibi yayın araçlarıyla veya basılı kaynakları tanıtım çalışmalarında uzmanlaşabilir, sadece konferans ve seminer düzenleme çalışmalarına ağırlık verebilir veya giyim, gıda gibi tek bir sektöre ait reklam kampanyaları hazırlama çalışmalarına yönelebilirler.
Anadolu İletişim Meslek Lisesi mezunları, reklamcılık alanında üniversite eğitimine yönelmek isterlerse ek puandan yararlanabilirler.
Reklamcılık alanında düzenlenen seminerlere katılarak mesleki gelişim sağlanabilmektedir.
BENZER MESLEKLER
- Halkla ilişkiler uzmanı,
- Pazarlamacı.
H- EK BİLGİLER
Reklam; kurumların, pazara sürdükleri ürün ve hizmetlerinin hedef kitleye duyurulması, tanıtılması, hedef kitlede olumlu etki, kanaat (imaj), satın alma ve kullanma arzusu yaratılması ve hedef kitlenin mal ve hizmetleri yeniden satın almasının teşvik edilmesi amacı ile kişisel olmayan yöntemlerle, reklam ortamlarında ve bu ortamlara (Medya) bir bedel ödemek suretiyle, kurum, ürün ve hizmetlere ilişkin mesajların geniş kitlelere aktarılması faaliyetleridir.
I- YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
- Meslek elemanları,
- 2005 Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) Kılavuzu,
- ÖSYS (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu – 2005
- ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi – 2000
- Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2005 Kılavuzu,
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
İ- DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
- İlgili eğitim kurumları,
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi,
- Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi Bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube Müdürlükleri.
236-REMAYÖZCÜ
TANIM
Remayözcü, remayöz makinesini kullanarak, dikime hazırlanmış örgü ürünlerin yaka, bant, pat, cep, yan dikiş ve lastik dikim işlemlerini yapan kişidir.
A-GÖREVLER
-İş talimatını inceler,
-Örgü kumaş ve malzemeyi kontrol eder,
-Makine ve oturma alanını ayarlar,
-Mayları kontrol eder,
-İğneyi ve çavanozu kontrol eder,
-Makineye iğne takar, değiştirir,
-İpliği iğneye takar,
-İlmekleri maylara takar,
-Zincir dikiş yapar,
-Yapılan işi belirli aralıklarla kontrol eder.,
- Arızaları yetkiliye bildirir,
- Çalışma alanının temizlik ve düzenini sağlar
-Kullandığı makinenin temizliğini yapar
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
-Remayöz makinesi
-Allien anahtarı
-Cımbız, El fırçası
-Hava kompresörü
-İğneler, İplik bobini, Kontrol kalemi
-Makas, may düzeltici, maylar, mezura
-Tornavida, yıldız tornavida
-Çizgi taşı, Ekstrafor, Etiket, İplik
-Temizleme bezi
B-MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Remayözcü olmak isteyenlerin;
-El ve parmak becerisi gelişmiş
-Renkleri ayırdedebilen,
-Ayrıntılara özen gösteren
-Dikkatli, titiz, sabırlı,
-Ekip çalışmasına yatkın,
kimseler olmaları gerekir.
C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
-Remayözcüler fabrika veya atölye gibi kapalı ortamlarda görev yaparlar. Çalışma ortamı aydınlık, gürültülü ve tozludur. Çalışırken tekstil mühendisi, teknikeri veya teknisyenin verdiği yönergeler doğrultusunda, ustalar ve diğer çalışanlarla iletişim halindedirler.
D-MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Bu meslek;
-İhtiyaç duyulduğunda Milli Eğitim Bakanlığı yaygın eğitim kurumlarında (pratik kız sanat okulları, halk eğitim merkezleri, mesleki eğitim merkezleri, kız teknik öğretim olgunlaşma enstitüleri) düzenlenen meslek kurslarında,
-İhtiyaç duyulduğunda Türkiye İş Kurumu'nun düzenlediği işgücü yetiştirme kurslarında,
-Tekstil sektörü bünyesinde bulunan eğitim birimlerinde ve işyerlerinde usta çırak ilişkisi içerisinde öğrenilir.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
-Yaygın eğitim kurumlarında genel olarak örgün eğitim dışında kalan kişilerin eğitimi amaçlanmaktadır. Bu nedenle herhangi bir yaş ve eğitim sınırlaması yapılmamaktadır.
-Türkiye İş Kurumu’nun düzenlediği işgücü yetiştirme kurslarına Kuruma kayıtlı en az 15 yaşında ve en az ilköğretim okulu mezunu kişilerden isteyenler meslek eğitimine alınırlar.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
- Kurs süresi, Türkiye İş Kurumu' nda 2 – 6 ay,
- İşbaşında eğitim veren kuruluşlarda 1,5-3 ay arasında değişmektedir.
-Pratik kız sanat okulları, mesleki eğitim merkezleri ve kız teknik öğretim olgunlaşma enstitülerinde yılın her ayında kurs gurupları oluşturularak mesai saatleri içinde ve dışında (hafta sonu, yarı yıl ve yaz tatili) öğretim yapılmaktadır.
-Halk eğitim merkezlerinde eğitim süresi, kursun hafta sonları, akşamları veya hafta içi olmasına göre değişmektedir.
Eğitim süresince;
-Kullanılacak alet ve makinelerin tanınması,
-Remayöz makinesinin kullanımı, bakımı ve onarımı,
-İlmekleri maylara takma,
-Zincir dikişi yapma ,
konularında bilgi ve beceri kazandırılmaktadır.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
-Eğitim sonunda kurs bitirme belgesi, işgücü yetiştirme belgesi verilmektedir.
E-ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
-Remayözcüler, özel sektöre ait tekstil konfeksiyon, örme, trikotaj hazır giyim fabrikalarında ve atölyelerinde çalışabilirler.
-Modern makinelerin kullanımı ile özellikle son yıllarda önemli ölçüde gelişen remayözcülük meslek alanında mekanik makinelerin yerine, zaman ve kalite açısından çok daha etkili olan elektronik makinelerin kullanımı yaygınlaşmaktadır. Elektronik makinelerin kullanımının giderek yaygınlaşmasına paralel olarak sözkonusu makineleri kullanabilecek nitelikli elemana ihtiyaç duyulmaktadır.
-Meslekte iyi yetişmiş elemanların iş bulma sorununun olmadığı söylenebilir.
F-EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
- Türkiye İş Kurumunca düzenlenen kurslarda eğitim gören kişilere her fiili kurs günü için belli bir ücret ödenir.
- Ayrıca meslek eğitimi gören kursiyerlerin kurs süresince iş kazasına uğramaları veya meslek hastalığına yakalanmaları halinde sağlık kuruluşlarınca tedavilerinin yapılması için sağlık yardımı ödeneği ayrılır.
- İşyerlerinin düzenledikleri eğitimde ise genellikle asgari ücret düzeyinde kazanç sözkonusundur.
- Pratik kız sanat okulları ve kız teknik öğretim olgunlaşma enstitüleri ile halk eğitim merkezlerinde kursa katılan kişiler masraflarını kendileri karşılarlar.
EĞİTİM SONRASI
-Meslek eğitimi sonrasında kendini yetiştirme durumuna ve işyerinin ücret politikasına bağlı olarak ücretlerde farklılık olmaktadır. Başlangıçta asgari ücretle çalışılabildiği gibi asgari ücretin iki katına kadar ücret alanlar da mevcuttur.
G-MESLEKTE İLERLEME
-Yeterli tecrübe ve bilgi birikimine ulaşan remayözcüler grup şefliği ve atölye şefliği gibi üst pozisyonlara geçebilmektedirler.
-Meslek elemanları ek bir eğitimle konfeksiyon alanında yer alan ilik, dikiş, düğme, overlok, etek baskı (reçme) makinelerini de kullanabilirler.
BENZER MESLEKLER
- Dikişçi
- Reçmeci
- Overlokcu,
- Çorap örme makinesi opr.
- Dokumacı (dokuma mak.opr)
- Halı dokuyucu (otomatik tezgah)
- Örgü mak. opr.
- İlik-düğmeci
I-YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
- Meslek elemanları
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Remayözcü Meslek Standardı
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü, İşgücü Yetiştirme ve Uyum Hizmetleri Yönetmeliği,
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar
İ-DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
- İlgili eğitim kurumları,
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi,
- Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube Müdürlükleri.
237-REPREZANT (İLAÇ TANITIM ELEMANI)
TANIM
Bir ilaç firması adına, firmaya ait (ruhsatlı) ilaçların tanıtımı ve pazarlamasıyla görevli kişidir.
A- GÖREVLER
- Tanıtılacak ve pazarlanacak olan ilaçlar hakkında edinilmesi gereken tüm bilgileri edinir,
- Ziyaret edeceği eczaneleri, hastaneleri, Kamu veya özel kurum veya kuruluşların doktorlarını veya sağlık ocaklarını belirler,
- Belirlenen yerlere giderek tanıtacağı ilaçla ilgili katalog veya örnek mamulleri göstererek açıklamalarda bulunur,
- İlacın fiyatı ve kredi şartları ile fiyatlarda meydana gelebilecek değişiklikler hakkında görüştüğü kişilere açıklamalar yapar,
- Siparişler alır ve bunları çalıştığı firmaya gönderir,
- Yaptığı işlemler hakkında rapor yazar ve amirine iletir.
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
- Bilgisayar
- Çeşitli kırtasiye malzemeleri,
- Çeşitli ilaç numuneleri,
- Sipariş fişi.
- Slayt Makinesi
- Data Projektörü
- Çanta
B-MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
İlaç tanıtım elemanı (reprezant) olmak isteyenlerin;
- Bedensel ve ruhsal özürü bulunmayan,
- Hareketli bir tempoya ayak uydurabilen,
- İnsanlarla kolay iletişim kurabilen,ikna kabiliyeti yüksek,
- Düşüncelerini etkili bir biçimde başkalarına aktarabilen,
- Dış görünümüne dikkat eden,
- Zamanı iyi kullanabilen, sabırlı ve sorumluluk sahibi
kimseler olmaları gerekir.
C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
İlaç tanıtım elemanları zamanlarının büyük bir kısmını seyahat ederek geçirirler. Tanıtım için hastaneye,eczaneye veya bir doktorun yanına giderek genellikle kapalı ortamlarda bulunurlar. Bazen de çalıştıkları firmada büro ortamında görev yaparlar. Reprezantlar çalışırken doktorlarla, eczacılarla, meslektaşlarıyla ve çalıştığı firmadaki elemanlarla iletişim halindedirler.
D- MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
- Mesleğin eğitimi Fatih Üniversitesine bağlı Sağlık Bilimleri Meslek Yüksekokulunda ve Selçuk Üniversitesine bağlı Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu "Tıbbi Mümessillik ve Pazarlama" bölümünde verilmektedir.
- Ancak, Bu bölüm ülkemizde uygulamaya yeni başladığından en az lise mezunu olan kişilerde genel yetenek sınavlarından veya mülakattan geçirilerek başarılı olurlarsa ilaç firmalarının açtığı kurslara katılma hakkını elde ederler. Kursları başarıyla tamamlayan kişiler reprezant olarak göreve başlarlar.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
- Türkçe,
- Matematik.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
- Meslek liselerinin Acil Tıp Teknisyenliği, İlk Yardım ve Acil Bakım Teknisyenliği, Ebelik, Ebelik-Hemşirelik, Hemşirelik, Laborant, Laboratuar, Laboratuar Teknisyenliği, Sağlık Memurluğu, Veteriner-Laboratuar, Tıbbı Sekreterlik, Tıp Sekreterliği “Tıbbi Mümessillik ve Pazarlama” ön lisans programına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken koşullara sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler.
- Meslek liselerinin sınavsız geçiş için belirlenen bölümleri dışındaki bölümlerden ya da liselerden mezun olanlar/olacaklar ise sınavsız yerleştirme sonunda kontenjan kalırsa ek yerleştirme ile açık olan programlara isteklerine ve ÖSS puanlarına göre yerleştirilebileceklerdir.Bunun için bu kişilerin ÖSYM Başkanlığınca yapılan Öğrenci Seçme Sınavına (ÖSS) girmeleri ve yeterli “Eşit Ağırlıklı (EA)” puanı almaları gerekir.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Bu programın eğitim süresi 2 yıldır. Eğitim süresince öğrencilere; Farmakoloji, Anatomi, Fizyoloji, İlaç Pazarlama ve Satış Teknikleri, Pazarlama İlkeleri, Bilgisayar ve Internet Kullanımı, Psikoloji gibi dersler verilir.
Kurslara katılanlar ise Biyoloji, Farmakoloji gibi genel tıp eğitimi ile ilgili dersler görürler.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE - DİPLOMA VE UNVAN
Eğitim sonunda mezun olanlara "Ön Lisans Diploması" ve "İlaç Tanıtım Elemanı" unvanı verilir.
E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
İlaç endüstrisi , tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de sürekli olarak gelişen bir sektördür. Sayıları bir hayli artan değişik türdeki ilaçlara paralel olarak ilaç firmalarının sayısında da son yıllarda bir artış gözlenmektedir. Bu nedenle iyi bir eğitim almış olan ilaç tanıtım elemanlarına her zaman ihtiyaç duyulmaktadır.
F - EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Eğitim süresince öğrenciler Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu'nun sağladığı kredi ve yurt imkanlarından, ayrıca Kamu veya özel kurum ve kuruluşların sağladığı burs olanaklarından yararlanabilirler.
EGİTİM SONRASI
İlaç tanıtım elemanları ilaç firmalarında çalışır ve ücretlerini firma yöneticileriyle yaptıkları anlaşmaya göre alırlar. Firma büyüklüğü ücretlerde etkili olsa da ortalama olarak asgari ücretin 3-4 katı kadar bir ücret elde ederler.
Bazı firmalarda ise elemanların çalışma gücünü ve verimliliğini artırmak amacıyla primli ücret sistemi uygulanmaktadır.
G - MESLEKTE İLERLEME
“Tıbbi Mümessillik ve Pazarlama” ön lisans programını başarı ile bitirenler ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları taktirde üniversitelerin “Halkla”İlişkiler, Halkla İlişkiler ve Tanıtım, Pazarlama, Uluslar arası Ticaret, Uluslar arası Ticaret ve Finansman, Uluslar arası Ticaret ve İşletmecilik “ lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler.
İlaç tanıtım elemanları deneyim ve başarılarına göre çalıştığı firmanın idari kademelerine (bölge şefliği, müdürlük vb.) yükselebilirler.
BENZER MESLEKLER
- Eczacılık,
- Pazarlamacılık.
H - EK BİLGİLER
Mesleğin tam eğitimi "Tıbbi Mümessillik ve Pazarlama" adlı bölümde verilse de üniversitelerin pazarlama, işletme veya sağlıkla ilgili bölümlerinden mezun olmuş kişiler de bu mesleği yapabilir.
I - YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
- Meslek elemanları,
- 2006 ÖSYM Kılavuzu,
- Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2005 Kılavuzu,
- "Türk Meslekler Sözlüğü" Türkiye İş Kurumu yayınları,
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
İ - DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
- İlgili eğitim kurumu,
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi,
- Bünyesinde meslek danışma merkezi bulunan il ve şube müdürlükleri.
238-RESİM / RESİM - İŞ ÖĞRETMENİ
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, resim/resim-iş ile ilgili bilgi, beceri, tutum ve davranışları kazandıran kişidir.
A- GÖREVLER
Resim / Resim - İş ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Resim / Resim - İş öğretmeni, bu program çerçevesinde;
- Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
- Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını ve basit onarımlarını yapar.)
- Kendisine ayrılan ders saatlerinde bu planı uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
- Öğrencilerin başarılarını değerlendirir,
- Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler düzenler,
- Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
- Alanı ile ilgili gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
- Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
- Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
- Yıllık müfredat programı, günlük çalışma planları, not defteri, yoklama defteri,
- Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları, meslek alanı ile ilgili çeşitli teknik yayınlar,
- Eğitim araçları (projeksiyon, tepegöz, video, TV, video bantları, saydam, bilgisayar, bilgisayar yazılımları CD vb.),
- Çalışma masası, resim sehpası, çeşitli boyalar, mürekkep, fırça, tuval, palet, tutkal, renkli kağıtlar, cetvel, maket bıçağı, oyma bıçakları, çeşitli el aletleri, reprodüksiyonlar.
B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Resim / resim - iş öğretmeninin hem alanı ile hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip olması gerekir.
Resim/Resim -iş öğretmeni olmak isteyenlerin;
- Normalin üzerinde genel yeteneğe,
- Renkleri ayırdedebilme gücüne,
- El ve parmak becerisine, göz-el koordinasyonuna,
- Şekilleri ve renkleri ayırdedebilme ve uzay ilişkilerini görebilme yeteneğine sahip,
- Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
- İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
- Dikkatli, işine özen gösteren,
- İnsanlarla iyi iletişim kurabilen,
- Sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
- Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
- Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
- Girişimci, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Resim / Resim - iş öğretmeni, sınıfta veya resim atölyesinde görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı biraz gürültülü ve tozludur.
D- MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin Eğitimi; Üniversitelere bağlı Eğitim Fakültelerinin Resim-İş Öğretmenliği Bölümleri ve Fen –Edebiyat Fakültelerinin Resim İş Öğretmenliği Bölümlerinde verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Ayrıca “Resim Bölümü” bölümü mezunları Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programını veya Milli Eğitim Bakanlığı Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) işbirliği ile açılan /açılacak pedagojik Formasyon programını başarı ile tamamlayanlarda Resim-Resim-İş Öğretmeni olabilirler.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
- Resim,
- Türkçe.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
- Lise veya dengi okul mezunu olmak,
- Öğrenci Seçme Sınavında (ÖSS) saptanan baraj puanı almış olmak.
- Özel yetenek sınavında başarılı olmak.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Meslek eğitimi, hem kuramsal hem de uygulamalı olarak yapılır.
Kuramsal Dersler
- Antik çağdan günümüze, sanatın, tüm estetik kurumlarının genel çizgileri ile tanıtılması ve kuramlar arası ilişki ve çelişkilerin tartışılması,
- Plastik sanatlarda, görsel öğelerin algılayıcı üzerindeki psikolojik etkileri hakkında, geliştirilmiş teorilerin tanıtılması,
- Antik felsefeden günümüze, tüm felsefe sistemleri içinde sanatın yerinin tartışılması,
- Sosyoloji bilimi verileri ile sanatın: toplumsal, ekonomik, iletişimsel, yönetim biçimleri açısından tanıtılması,
- Sanatın, tarihsel süreç içinde günümüze kadar tüm ekollerin gelişiminin örneklerle tanıtılması,
- Sanat eğitim-bilim verileri doğrultusunda 2-18 yaş grubu bireyin eğitim yöntemlerinin tanıtılıp incelenmesi,
- Belli bir amaca göre, insanın oluşturduğu üretimler bütünü olan kültürün, tarihsel süreci içinde değişim ve gelişim biçimlerinin incelenmesi konularını öğrenir.
Uygulamalı Dersler
- Temel sanat eğitimi uygulamalarında plastik elemanlarının (renk, çizgi, leke, doku, kompozisyon, denge, hareket, ritm, form, hacim, ışık vb.) ve sanat kuramlarının tanıtılması,
- İnsan vücudunun anatomik ve optik görüntüsünün çizgi, leke yoluyla araştırılarak kavranması,
- Özgün sanat eseri oluşturmada kullanılan araç ve gereçlerin tanıtılması ve araştırılması alanında edinilen bilgi ve becerileri ortaöğretimde eğitimci olarak aktarabilme yeterliliğinin kazanılması,
- Düşünsel yaratıların çizgi, renk, leke vb. plastik elemanlarla biçimlendirerek resimsel anlatıma dönüştürülmesi,
- Özgün baskı yöntemleri ile yeni anlatım ve tasarım olanaklarını geliştirerek, plastik dil oluşumunun zenginleştirilmesi,
- Üç boyutlu yaratım olanaklarının kil,ağaç, metal, taş vb. malzeme ile teknik ve tasarım kapsamında gerçekleştirilmesi,
- Maddeyi biçimlendirmek, modele etmek, derinlik vermek gibi iki boyut düşüncesini verilmesi ve gerçekleştirilmesi,
- Bireyler arası iletişim araçlarından birisi olarak görülen grafik tasarımı elemanlarının (afiş, ilan, broşür vb.) tanıtılarak kişisel gözlem ve denemelerin özgün nitelikli çalışmalara yöneltilmesi,
- Grafik tasarımı içerisinde yer alan animasyon-illüstrasyon, yöntem ve tekniklerinin uygulamalı ve kuramsal kapsamda tanıtılması ve geliştirilmesi,
- Çağımızda, plastik sanat dalları arasına girmiş olan fotoğrafın, sanatsal boyutlarda yaratımını gerçekleştirebilecek yeterlilik kazandırmaya yönelik bilgi, teknik beceri ve uygulama birikimini öğrenir.
Mesleki eğitime başlamadan önce staj yapma zorunluluğu yoktur. Ancak son sınıfta ortaöğretim kurumlarında 4 haftalık staj yapılmaktadır.
Mesleğe yönelik 4 yıllık lisans eğitimi boyunca okutulan dersler H-EK BİLGİLER bölümünde verilmiştir.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Meslek eğitimini tamamlayanlara alanı belirten "Lisans Diploması" ve ''Resim-İş Öğretmeni" unvanı verilir.
E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Ülke nüfusundaki hızlı artış nedeniyle, yerleşim birimlerinde yeni okulların açılması öğretmene duyulan gereksinimi artırmaktadır.
Diğer branşlarda olduğu gibi "Resim/Resim-İş Öğretmenliği" mesleği için de okullarda her zaman istihdam kapısı açıktır.
Resim/Resim-İş öğretmenleri ;
- Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi okullarda ve özel okullarda Grafik, Resim, İş Eğitimi ( İş ve Teknik) branşlarında görev yapabilirler.
- Yaygın Eğitim Kurumları olan Pratik Sanat Okulları Halk Eğitim Merkezleri gibi yerlerde branşları ile ilgili ders verebilirler.
- Sanatçı adayı yetiştiren Güzel Sanatlar Fakültesi Resim, Heykel, Seramik, İç Mimari, ve Endüstriyel Tasarım bölümü öğrencileri de öğretmenlik formasyonu alarak öğretmenlik yapabilirler.
- Öğretmenlik mesleği dışında kamu ve özel kuruluşlarda: ressam, grafiker, sanat danışmanı, sanat eleştirmeni olarak çalışabildikleri gibi serbest sanatçı da olabilirler.
F-EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
- Bu meslekte mesleki eğitim süresince kazanç olanağı yoktur. Ancak, öğrenciler eğitimleri süresince Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenim ve (Harç) kredisinden ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının sağladığı kredi ve burs olanaklarından yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
- Eğitim sonunda öğretmenliğe hak kazanan ve yeni göreve başlayan öğretmenler 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre 9. derecenin 1. kademesinden ücret alırlar. Bu ücret kıdeme ve yıllık belirlenen katsayı artışlarına göre belli aralarla değişmektedir. Ayrıca, ek ders ücretleri de bulunmaktadır.
- Şu andaki uygulamaya göre her yıl okullar açılmadan önce eğitim-öğretim ödeneği adı altında belli bir tazminat da verilmektedir.
- Özel eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenler ise, okul yönetimi ile yaptıkları anlaşmalara göre veya sözleşmelere göre değişik miktarlarda ücret alabilmektedirler.
G- MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra alanlarında mastır (yüksek lisans) ve doktora eğitimi alarak akademik kariyer yapabilirler, yüksek öğretim kurumlarında araştırma görevlisi, doçent, profesör gibi unvanlarla öğretim üyesi olarak görev yapabilirler.
Mesleki eğitimini tamamlayarak eğitim kurumunda çalışmaya başlayan öğretmen, meslekte başarı, tutum ve özverisine bağlı olarak idari açıdan ilerleyerek müdür yardımcısı veya müdür olabilir.
BENZER MESLEKLER
- Ressam,
- Karikatürist,
- Grafiker,
- Heykeltıraş.
H- EK BİLGİLER
Mesleğe yönelik 4 yıllık lisans eğitimi boyunca okutulan dersler aşağıda verilmiştir:
I.YIL
1.Yarı yıl 2.Yarı Yıl
Sanata Giriş Resim Anasanat Dalı
Heykel Anasanat Dalı Heykel Anasanat Dalı
Grafik Anasanat Dalı Grafik Anasanat Dalı
Kültür Tarihi Sanata Giriş
Mesleki Bilgisayar Kültür Tarihi
Temel Resim Eğitimi Mesleki Bilgisayar
Temel Heykel Eğitimi Temel Resim Eğitimi
Temel Grafik Eğitimi Temel Heykel Eğitimi
Türk Dili Temel Grafik Eğitimi
****** İlkeleri ve İnk.Tar. Türk Dili
Yabancı Dil ****** İlkeleri ve İnkılap Tarihi
Seçmeli Dersler Seçmeli Dersler
Felsefeye Giriş Eğitim Felsefesi
Sosyolojiye Giriş Bilim Tarihi
Psikolojiye Giriş Yöntem Bil.Arş.Tek.
2. YIL
3.Yarı Yıl 4. Yarı yıl
Resim Anasanat Dalı Resim Anasanat Dalı
Heykel Anasanat Dalı Heykel Anasanat Dalı
Grafik Anasanat Dalı Grafik Anasanat Dalı
Tipografi Tipografi
Sanat Tarihi Sanat Tarihi
Fotoğrafi Fotoğrafi
Estetik Sanat Psikolojisi
Resim Eğitimi Resim Eğitimi
Heykel Eğitimi Heykel Eğitimi
Grafik Eğitimi Grafik Eğitimi
Çocukta Yaratıcılık Eğitimi Çocukta Yaratıcılık Eğitimi
Eğitim Bilimine Giriş Eğitim Psikolojisi
Seçmeli Dersler Seçmeli Dersler
Anatomi Felsefe Tarihi
Peyzaj Mimarisi Gelişim Psikolojisi
Ergenlik Psikolojisi İletişim Yöntemleri
3.YIL
5.Yarı Yıl 6. Yarı Yıl
Resim Anasanat Dalı Resim Anasanat Dalı
Heykel Anasanat Dalı Heykel Anasanat Dalı
Grafik Anasanat Dalı Grafik Anasanat Dalı
Tipografi Tipografi
Özgün Baskıresim Özgün Baskıresim
Sanat Tarihi Sanat Tarihi
Sanat Eserleri İnceleme Sanat Eserleri İnceleme
Mitoloji Sanat Sosyolojisi
Sanat Eğitimi Yöntemleri Sanat Eğitimi Yöntemleri
Genel Öğretim Metodları Ölçme Değerlendirme
Seçmeli Dersler Seçmeli Dersler
Şehircilik Reklam ve Pazarlama
Çağdaş Tiyatro Tarihi Çağdaş Müzik Tarihi
Teknik Resim Çağdaş Felsefe Tarihi
4. YIL
7.Yarı Yıl 8.Yarı Yıl
Resim (Pentür) Anasanat Dalı Resim (Pentür) Anasanat Dalı
Resim (Öz.Bas.Res.) " " Resim (Özgün Baskı Resim) Anasanat Dalı
Heykel (Metal) " " Heykel (Metal) Anasanat Dalı
Heykel (Ağaç-Taş) " " Heykel (Ağaç-Taş) Anasanat Dalı
Grafik (Tan.Grf) " " Grafik (Tanıtım Grafiği) Anasanat Dalı
Grafik (Animasyon) " " Grafik (İllüstrasyon) Anasanat Dalı
Grafik (İllüstrasyon) " " Grafik (Animasyon) Anasanat Dalı
Sanat Tarihi Anasanat Dalı Sanat Tarihi
Sanat Eserleri İnceleme Anasanat Dalı Sanat Felsefesi
Özel Öğretim Yöntemleri Anasanat Dalı Öze1Öğretim Yöntemleri
Rehberlik Anasanat Dalı Eğitim Sosyolojisi
I- YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
- Meslek elemanları,
- 2006 Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) Kılavuzu,
- ÖSYS (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu – 2006
- ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi – 2000,
- Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2005 Kılavuzu,
- Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğrenci Rehberi Adana-1993
- İş ve İşçi Bulma Kurumu Genel Müdürlüğü "Türk Meslekler Sözlüğü" Ankara-1986 Yayın No: 190
- Çukurova Üniversitesi Kataloğu
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
- Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar ile Değişiklik yapılmasına dair Esaslar (31/03/2003 Gün ve 4 Sayılı Kararla Değişik 01/06/2000 Gün ve 340 Sayılı Karar)
İ- DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
- İlgili eğitim kurumları,
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi,
- Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi Bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube Müdürlükleri.