Kişisel spor tutkusu dev bir sektör yarattı
Spor tutkunlarının yarattığı pazar hacmi 250 milyon dolar.
Haber : Emrah Gürkan / 10 Ocak 2010 Pazar
Yaşam koşullarındaki kalitenin düşmesi nedeniyle ve sağlığa verilen önemin artması ile birlikte spora olan ilgide de gözle görülür bir atış yaşanıyor.
Son yıllarda özellikle büyük şehirlerde peşi sıra açılan spor kulüplerinin yüksek doluluk oranına ulaşması da bu resmi destekleyen bir gelişme olarak dikkat çekiyor. MAC, Sports International, Club Sporium ve Hillside City Club, Türkiye’de zincir haline gelen spor merkezlerinin önde gelenleri olarak dikkat çekiyor. Ayrıca 10’larca da henüz bir zincir haline gelmemiş fakat Avrupa standartlarında hizmet veren fitness club da var. Bütün bu yapılara üye olan spor tutkunlarının sayısı ise yapılan tahminlere göre 100 bini aşmış bulunuyor.
B ve A grubuna yöneldiler
Son 10 yıldır Türkiye’de hız kazanan çok işlevli ve butik anlayışla servis sunan spor merkezi yatırımlarına Sports International ve Hillside öncülük etti. Bu iki şirketin açtığı kapı, bugün binlerce kişiyi istihdam eden dev bir sektöre dönüşmüş durumda. Milyonlarca dolara kurulan tesislere üye olan binlerce insan, bu alanda birçok yeni yatırıma neden oldu. Bu yatırımların önümüzdeki yıllarda hız kazanması da bekleniyor. Zira Uluslararası Sağlık ve Spor Kulüpleri Birliği’nin (IHRSA) hazırladığı rapora göre Türkiye’de spor yapanların yalnızca yüzde 1.7’si spor salonlarını kullanıyor. Bu rakam, AB ülkelerinde yüzde 10’un üzerinde.
Oldukça dağınık bir yapı olduğu için aslında pazarın net büyüklüğü ile ilgili tam bir veri yok. Sektör temsilcileri kabaca 250 milyon dolarlık bir pazardan söz ediyor. Elimizdeki verilerden yola çıkarsak, sadece İstanbul’da 100’e yakın orta ve üst gelir grubuna hitap eden nokta olduğunu söyleyebiliriz. İstanbul’un ardından ise İzmir ve Ankara geliyor.
B ve A gelir grubuna hitap eden MAC, Sports International, Club Sporium ve Hillside City Club, şu an zincir haline gelmiş ve büyümeye devam eden noktalar olarak dikkat çekiyor.
Sports International 5, MAC 4, Hillside City Club 3, Club Sporium 2 noktada faaliyet gösteriyor. Bu dört zincirin toplam üye sayısı ise yaklaşık 50 bin. Ayrıca Mayadrom Sports, D-Gym, Coliseum, Sportem Health Club, Planet Health Club, Essporto gibi isimler de pazarda kendilerine yer bulmuş isimler olarak dikkat çekiyor.
Son yıllarda özellikle B ve A grubuna hitap eden merkezlerin sayısında hızlı bir artış söz konusu. Yeni açılan AVM’ler, lüks residance projeleri bu sayının hızla artmasını tetikliyor. Genelde bin 500 dolar ile 2 bin 500 dolara yıllık üye kabul edilen bu spor merkezlerinin maliyeti, 10 milyon dolara kadar çıkıyor.
Pazarda boşluk var
Pazarın en önemli oyuncularından biri olan Mars Athletic Club, ilk spor merkezini Mart 2007‘de Kanyon AVM içerisinde açtı. Kasım 2008’de de MAC G-Mall Nişantaşı ve MAC Panora Ankara şubeleri ile büyümesini