Ebru Çapa’nın marka savaşı
Ocak 2009
Microsoft’ta 12’nci yılını yaşayan Ebru Çapa, Tüketici ve İnternet Servisleri’nin başına geçti. Tüketiciye daha yakın bir marka peşinde olan Çapa’nın en önemli silahı FMCG kökenli olması.
Temmuz ayında Microsoft’un 22 ülkedeki yeni oluşumu Tüketici ve İnternet Servisleri’nin Türkiye genel müdürü olarak atanan Ebru Çapa’nın hayatındaki en önemli değişiklik, dört sene boyunca zamanının neredeyse yüzde 60-70’ini alan havaalanında bekleme ve uçuşların ortadan kalkması oldu. Microsoft Türkiye’deki yedi yıllık çalışmasının ardından MSN operasyonunun çevrimiçi servisler bölümünün sorumluluğunu üstlenen Çapa, farklı pazarların deneyimine sahip olarak yuvaya döndü. “Benim hedefim zaten her halükarda eve dönebilmekti” diyen Çapa için bu bir rahatlama noktası değil. “Bir start-up mantığı içinde doğru kişileri devreye katmak, doğru stratejileri belirlemek, doğru konumlamayı yapmakla uğraşıyorum. Bu yüzden tempo anlamında fazla bir değişim olmadı. Daha fazla ofisteyim sadece” diyor Çapa.
Türkiye’de internet kullanıcısı sayısı son dört beş yılda hızla büyüyerek 30 milyona ulaşırken Windows Live Messenger’da 28 milyon kullanıcı ve Hotmail’de 24 milyon kullanıcı elde eden bir operasyonu yönetmesi Çapa’nın ayaklarını yere sağlam basmasını sağlıyor. Bu rakamlar, Türkiye’nin yeni organizasyona Ortadoğu-Afrika bölgesinden alınan tek ülke olmasını sağladı. Doğu Avrupa’nın yer almadığı organizasyonda yaş ortalamasının 28 olması ve şu ana kadar yaşanan hızlı büyümeye bağlı olarak öngörülen potansiyel de bunun tamamlayıcısı oldu.
Bölge görevinde global organizasyona daha yakın çalışması, Çapa’nın elini aynı derecede güçlendiren bir koz. Global bilançosunda görülen 21 milyar dolarlık nakdi ve toplam cirosunu temmuz ayında sona eren son mali yılında sağladığı 9 milyar dolarlık artışla 60 milyar doların üzerine çıkardığı cirosu ile Microsoft’un en güçlü yanı para harcayabilme kapasitesi. Göz önünde olan operasyon ve ekosistem içinde daha iyi bir şebekeye sahip yöneticilerin burada şansı artıyor.
Çapa’nın farklı kültürlere sahip pazarların verilerini takip edip farklı ve alışılmadık iş modelleri ile iş yapma deneyimi de aynı derecede önem taşıyor. Çünkü Türkiye’deki hızlı büyümesine karşın Microsoft şu ana kadar yaptıkları ile internet dünyasında sağlam bir zemin elde edemedi. Temmuz 2008’de sona eren mali yılında global bazda çevrimiçi servislerden elde ettiği ciro yüzde 24 büyümesine karşın 838 milyon dolarda kaldı.
Daha önemli bir tehdit, internet izleyicilerinden aldığı pay 2007 başında yüzde 5’e yaklaşan Microsoft’un Eylül 2008 itibariyle yüzde 1’e doğru düşen bir noktaya gerilemesi. Aynı dönemde internet aramalarından aldığı pay yüzde 10,4’ten yüzde 8,5’e gerileyen Microsoft’un internet operasyonu için izleyici sayısını yüksek tutmak ve reklam görüntületmek önemli bir araç.
Zenith Media’nın Temmuz 2008-Temmuz 2009 döneminde Türkiye’de çevrimiçi reklam pazarı için projeksiyonu 72 milyon dolar. Bu alan, toplam r