Türk Oyun Sektöründe Neler Oluyor?
Yazan: Serhat Bekdemir 02 Haziran 2005, Perşembe Sayfayı Yazdır Tavsiye Et Paylaş
Türkiye'de oyun sektörü yok ama, olması için çaba gösteren bir elin parmakları kadar girişimcinin uğraşları gerçekten dikkate değer bir hal aldı. Türk yatırımcının farkında olmadığı global oyun endüstrisi aslında o kadar büyük ki, pastadan pay alabilmek için çaba gösterenler, biraz da milliyetçi davranarak önce bu sektörü Türkiye'de oluşturmaya çalışıyor.
Maalesef ülkemizde orijinal oyun satışları çok düşük olduğu için sektörün gelişmesi ve dışarıya oyun satmamız uzun zaman alacak. Oyun oynayan kitle sayısında sürekli bir artış olmasına karşın korsan kopyaların yaygınlığı piyasayı olumsuz etkiliyor. Ancak yeni TCK'nın korsanla mücadeleyi olumlu etkileyeceği de düşünülüyor.
Kendi piyasamıza şöyle bir baktığımız zaman, sektörün neredeyse her dalında uğraş veren girişimcileri görüyoruz.
Yoğurt Tek ve 3te Games sonunda 5 yıldır bahsi geçen oyunları "PUSU"yu piyasaya çıkardılar. Birinci sınıf bir yapım olmasa da endüstriyi emekleme pozisyonuna getiren bu çalışma bundan sonraki yerli oyunlar için ciddi bir örnek teşkil edecek. Satışlarda beklenen gibi olursa daha taze fikirlerle oyun üretmek için cesaretleneceğiz.
www.pusuoyunu.comYıllarca İngiltere'de Spectrum ve Commodore 64'ler için oyunlar hazırlayan Mevlüt Dinç, MYNET sponsorluğunda SOBEE adlı bir şirket kurdu ve birkaç senedir Türkiye'de oyun geliştiriyor.
C64'lerden beri oyun oynayanlar varsa, bir klasik olan Last NINJA 2'yi hatırlayacaklardır. Spectrum uyarlamasını hazırlayan ve O zamanlar VIVID IMAGES'te çalışan Dinç, Türkiye'ye geldikten sonra NINTENDO GBA için hazırladığı Dual Blades'i tüm dünyaya satmayı başardı. Dünya pazarında satılan ilk Türk oyun olması yanında ilk Türk oyun karakteri ALPEREN de oyundaki yerini aldı. Daha sonra "Semih Saygıner Bilardo" ile devam eden Dinç şu anda MYNET destekli projesi ISTANBUL ile uğraşıyor. Istanbul bir Devasa Çevrimiçi (Massively Multiplay Online RPG) oyun ve bu özelliğiyle yine bir ilk olacak. 2006 yılında piyasada olmasını beklenen oyun alfa test aşamasına getirildi. MYNET kayıtlı kullanıcıları testlere ücretsiz olarak katılabilirler.
www.sobee.com.trOmega Pictures, Kandemiroğlu kardeşlerin Türkiye'deki stüdyolarının ismi. Almanya'da yaşayan Celal Kandemiroğlu yıllardır AAA kalitesindeki bir çok oyunun grafik tasarımlarını hazırlıyor. Türkiye'deki kardeşi Oğan Kandemiroğlu ise hem Celal'in projelerine destek veriyor, hem de EuroSoft ile birlikte Türkiye'de oyun geliştiriyor. "Savaşan Şahin F16" ve İnkilap Tarihi test kitabı gibi olan "Cumhuriyet" son dönemdeki çalışmaları. Oğan'ın Sacred oyunu için çizdiği Sipahi ve diğer Osmanlı askerlerine ait modeller SACRED(2004) adlı oyunda kullanıldı ve öğrendiğime göre yapımcı firma ASCARON tarafından çok etkileyici bulunmuş.
www.omegapicture.comBunlar piyasayı profesyonelleştirmeye çalışan projeler. Bir de bağımsız meraklıların geliştirdikleri oyunlar var. "Koridor" da bunlardan birisi. Yapay zeka kodlaması üzerine yoğunlaşan Hakan Nehir oyunun diğer materyallerini açık kaynaklar kullanarak tamamlamış. Oyun
www.gesguvenlik.com/koridor/ adresinden ücretsiz olarak dağıtılıyor. Bu oyunun Benioku.TXT dosyasında ise oyunu hazırlayan ve şu anda Gaziantep'te olan Hakan Nehir'in teşekkür notu oldukça düşündürücü:
"Bana destek veren herkese. Projenin başından sonuna tam olarak kendime ait bir bilgisayarım olmadı. Bu yüzden değişik ortamlarda değişik kişilere ait bilgisayarlar ve kaynaklar kullandım. Hepsine teşekkür ediyorum."
Bunların dışında üniversitelerimizdeki vizyon sahibi bazı eğitmenlerimizde oyun konusunda akademik çalışmalar yapıyorlar. Özellikle ODTÜ'den Doç.Dr.Kürşat Çağıltay'ın çabalarıyla IGDA(International Game Developers Association) Ankara şubesi kuruldu. Oyun ile eğitim konularında çalışmalar yürütüyorlar ve 4 yıl aradan sonra gerçekleşecek olan e.oyun fuarının da hazırlıklarını yapıyorlar.
2004 aynı zamanda yeni oyun dağıtıcıları ile tanıştığımız bir yıl oldu. Bunlardan GIZLAND firması getirecekleri oyunların tam Türkçeleştirmeye çalışıyor. Bir yandan da fiyatların makul seviyelere çekilmesi için uğraşıyorlar. Yeni bir firma olmalarına rağmen piyasanın büyüklerinden ARAL ITHALAT'tan da oldukça destek almışlar. Aral Ithalat aynı zamanda "PUSU" oyununun da Türkiye basımını ve dağıtımını üstlendi.
MOBIL oyun konusunda Telekom firmalarının iştahı herkesten önce kabarmıştı ve yeni nesil renkli ekranlara kavuştuğumuzdan beri mobil oyunlar
geliştiriliyor. Bunların arasından FUNPAC tarafından geliştirilen "XR JET SKI RACING" adlı oyun yurtdışında tam 150.000 adet yükleme rekorunu kırdı.
www.funpac.comPROGAMING alanında ise 2004 bir dönemin başlangıcı oldu. Türkiye'de SİBERLİG'in düzenlediği Dünya oyun olimpiyatlarında bu yıl; bizi San Fransisco'da temsil eden Türkiye Oyun Takımımız, madalya alamasa bile grup maçlarındaki performansları ile ilk defa başımız yukarıda gezmemizi sağladı. Turnuvanın en flaş ekibi olarak da kendimizden çok söz ettirdik. Çalışmalarımıza bir teselli ödülü olarak da dünyanın en iyi takım kaptanı ödülünü de ülkemize getirdik. 2005'te ise WCG, ESWC, CPL, ACON gibi dünyanın en saygın turnuvalarının Türkiye ayakları yapılmaya başlandı. Bu yıl Singapur'da gerçekleşecek olan Dünya oyun olimpiyatları'nın (WCG) finalleri Eylül ayı içerisinde İstanbul'da yapılacak.
www.siberlig.comSony yaklaşık 500.000 PS2 sattı. Nintendo ilk defa Türkiye'de yasal olarak satılmaya başlandı. Level oyun dergisi 20.000 barajını geçti ve 100. sayısını kutladı. Sayısız oyun etkinliği düzenlendi. Adı geçen her kuruluş sektörü oluşturma adımlarını kısıtlı imkanlar, kişisel beceriler ve geleceğe inanarak yaptı.
Tüm bunlar oluşturmaya çalışılan Türk oyun endüstrisinin pozitif değerleri ancak tabloya geniş açıdan baktığımızda durum, aslında pek de iç açıcı değil. Bu sorunları sizlere daha sonra aktarmayı düşünüyorum. Herkesin kan ağladığı bu sektör için çalışmalar elbette devam edecek. Bu işi uluslararası standartlarda yapabilirsek ülkemize yüzmilyonlarca doların girmesini sağlayabiliriz. Yaptığı cirolarla sinema sektörünü şimdiden ikiye katlayan oyun sektörü kâr marjları söz konusu olduğunda da yine çok önde.
www.gameindustry.bizFransa hükümeti 2002 yılında oyun geliştirici firmalar için 4.milyon Euro'luk bütçe ayırdı ve bunu sistematik bir biçimde geliştiricilere dağıttı. Sonuç: Piyasa'da Fransız malı oyun yokken 2005'e gelindiğinde AAA kalitesinde oyun yapabilen onlarca stüdyo BLOCKBUSTER'ı dağıttı.
2005'in sonuna doğru hızla ilerlediğimiz şu günlerde 2006 yılının plan ve programları da yapılmaya başlandı. Geçtiğimiz haftalarda Los Angeles'ta gerçekleşen Electronic Entertainment Expo E3 fuarında 2006 ve 2007 yıllarında bilgisayarlar ve konsollardaki yeni oyunlar tanıtıldı. Microsoft Xbox 360, Sony Ps3 ve Nintendo Revolution oyun konsolu sistemleri en az masaüstü bilgisayarlar kadar güçlü donanımları ile oyun dünyasının yeni kralları olma yolunda piyasaya çıkacakları günü bekliyorlar.
www.e3expo.com2006 yeni oyun konsol sistemleri ve üç boyutlu foto gerçekçi oyunlarla elektronik eğlence dünyasını sarsacak bir yıl olacağa benziyor. 25 Milyar$'lık oyun yazılım piyasasından Türkiye'nin de pay alabilmesi daha yaratıcı fikirlerin hızla hayata geçirilmesi gerekiyor. Listeleri sallayacak kalitede bir oyun için en az 2 yıllık bir geliştirme süresine ve 1-3 Milyon $ gibi bir yatırıma ihtiyaç var.
Bilişim çağını yakalamak için sözde çok çaba sarfettiğimiz şu günlerde, kendimizi uluslararası bilişim arenasında en kolay ifade edebileceğimiz sektöre acilen yatırım yapılması gerekiyor.
Bu da vizyon sahibi yatırımcıların risk almaları anlamına geliyor.