PC Programlama Dilleri/Tanımlama Komutları
< PC Programlama Dilleri
< Programlamaya Giriş
Program içerisinde kullanılan değişkenlerin tiplerini belirlemek için kullanılan komutlara TANIMLAMA KOMUTLARI denir. Kullanılan programlama diline göre bir çok değişken tanımlama komutu olsada hepsinin görevi bir değişkenin kaç BYTE alan kullanacağı ve bu değerin ne tip gösterileceğidir.
Konu başlıkları [gizle]
1 KURALLAR
2 DEĞİŞKEN TANIMLAMA
3 ÖZET
4 DEĞİŞKENLER
[değiştir]KURALLAR
Programcılık'da hafızayı gerektiği gibi ve en sıkı şekilde kullanmak çok önemlidir, fakat bir çok programcı program yazarken bilgisayarda nasıl olsa hafıza bol diyerek bir değişken için olabilecek en büyük tanım ne varsa onu kullanırım düşüncesi içindedir.Bu kullanım son derece yanlıştır, sistem kaynaklarını her zaman en verimli şekilde kullanmak gerekir.
[değiştir]DEĞİŞKEN TANIMLAMA
Bilgisayarın hafızası BYTE denen 8 bitlik hafıza gözlerinden oluşur. Bir değişken 1 yada bir kaç byte ile yada bir byte'nı oluşturan bit'ler ile tanımlanabilir.
Bir byte alanın 0 ile 255 arası değer alabiliyor olması Bir byte alana sadece 0 ile 255 arası bilgi yazılabilir olması demek değildir.Değerlendirmeye göre bu değişebilir.
1 Byte alan kaç çeşit bilgi tutabilir
İlk bit eksi değeri olarak kabul edilir ise -128 ile +127 arasında bir değer tutulabilir.
Binary bir sayı olarak kabul edilir ise 0 ile 255 arasında bir değer tutulabilir.
ASCII Kodu ile kabul edilir ise Bir HARF değeri tutulabilir.
Son üç bit kusuratı göstermek için kullanılırsa 0 ile 31.7 arasındaki bir değeri tutabilir. Nasıl mı ?
Her değer bir şehiri temsil ederse, 1 şehiri tutabilir.
Her değer bir renki temsil ederse 256 çeşit renkden birini tutabilir.
Bu örnekler isteğe göre çoğaltılabilir.
[değiştir]ÖZET
Örneklerde görüldüğü gibi bir byte alanın 0 ile 255 arası bir değer tutması önemli değildir. önemli olan kullanılan programlama dilinde, bir byte verinin nasıl tanımlanmış olmasıdır. Bu yüzden bir değişkeni 1 byte olarak tanımlamak tek başına anlamsız olduğundan tanımlama komutları kullanılır.
Daha iyi anlamak için PASCAL dilinden bir kaç tanımlama örneğini inceleyelim .
Type TRenk = (Mavi,Sarı,Kırmızı,Yeşil,Truncu,Beyaz,Siyah);
Type TTarih = 1900..2156
Var A:Byte;
Var B:Shortint;
Var C:TRenk;
Var D:TTarih
Var E:char
Yukarıdaki tanımlamalara göre
[A = 25] diyebiliriz çünki PASCAL' da Byte 0 ile 255 arasında bir sayı değeri demektir.
[A = -15] diyemeyiz çünkü A BYTE olarak yani tam sayı olarak tanımlanmışr.
[B = -15] diyebiliriz çünkü B Shorint olarak PASCAL'da Shortint -128..127 arasında 255 değeri tutacak şekilde tanımlanmıştır
[B = Mavi] diyemeyiz çünkü B Shorint sayıdır.
[C = Mavi] diyebiliriz çünkü C TRenk olarak TRenk ise Mavi ile Siyah arasında 7 değer olarak tanımlanmıştır.
[D = 1977 diyebiliriz [DİKKAT] 1900 ile 2156 arasında 256 sayı vardır, D tanımında 1900=0 sayısını 2156=255 sayısını işaret etmektedir. Buna göre 1977 1 Byte lık alanda 77 olarak saklanmış olacaktır, gösterilirken ise 1977 olarak gösterilecektir. Normalde 1977 sayısını saklamak için 2 bylık alan gereklidir, Ama girilecek değer 1900 küçük değilse ve 2156 değerini geçmeyecekse böyle bir tanım yaparak bir byte kurtarmış oluruz.
[A = 'Ç'] A değerine Ç harfini aktaramayız çünkü a BYTE olarak tanımlanmıştır.
[E = 'Ç'] diyebiliriz çünkü Ç Char olarak Char ise PASCAL' ASCII değeri yani karakter olarak tanımlanmıştır.
Yukarıdaki örnekleri okuduysanız tanımlamanın ne kadar önemli olduğunu anlamış olmalısınız, Yukarda sadece 1 byte bir alanda ne tip tanımlamalar yapılabileceğini gördünüz, tabiki bir byte alan bir çok tanım için yetersizdir, Programlama dillerde bir çok tanımlama vardır.
Tüm programlama dillerinde tanımlama iki şey ifade eder, Ayrılan bilgi tanımının Kaç byte alan harcadığı ve harçanılan alanın nasıl değerlendirildiğidir.
[değiştir]DEĞİŞKENLER
Bu bölünde değişkenleri anlamak için sadece 1 byte ile ilgili anlatım yapılmıştır, detaylı bilgi değişkenler altında tam olarak incelenecektir.
--Tuncay ULUDAĞ 12:46, 4 Kasım 2007 (UTC)