TANIM
Her türlü yüzey ve mekanın geleneksel süsleme ve el sanatları etkisinde çağdaş bir yaklaşımla düzenlenmesini gerçekleştiren kişidir.
A- GÖREVLER
Dekoratif sanatlar; grafikerlik, dekoratörlük, desinatörlük gibi meslekleri kapsayan bir alandır. Dekoratif sanatlar teknisyeni;
- Grafik yazılar yazar, tasarımlar ve uygulamalar yapar,
- Vitray çalışmaları yapar, (Vitray: renkli camların bir kompozisyon oluşturacak biçimde kurşun şeritler aracılığıyla bir araya getirilmesi ile oluşturulan resim özellikli eserlerdir.)
- Cam ve ayna üzerine süsleme yapar, (Kumlama, koparma, boyama, asit çökelti vb. tekniklerle)
- Rölyef (kabartma tekniği) çalışmaları yapar, (Rölyef: taş, metal, kil, ahşap ya da alçı yüzey üzerinde bazı kesimleri oyuk, bazı kesimleri ise kabartılı bırakılarak kompozisyonlar oluşturma yöntemiyle yapılmış sanat eserleri ya da bu eserlerin bu anlamda oluşturulmuş parçasıdır.)
- Kumaş deseni tasarımları yapar,
- Seramik deseni tasarımları ve yüzeye boyama uygulamaları yapar.
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
- Vitray çalışmalarında; renkli, düz, buzlu, sade camlar, kurşun, cam boyaları, kontür, kemik tutkalı, oto verniği, elmas cam keseceği, alçı, kum, teknik resim araç-gereçleri, eskiz kağıdı, krep bant, kompresör, kurşun kesme aleti, havya makinesi, lehim, kurşun çekme makinesi, fırça çeşitleri,
- Rölyef çalışmalarında; alçı, kil, ahşap, taş, metal (bakır, pirinç, alüminyum) çeşitli oyma bıçakları, çekiç,
- Kumaş deseni tasarımlarında; teknik resim araç gereçleri, guaj-kuru ve ekolin boya, fırça çeşitleri, şöhler ve eskiz kağıdı, çini mürekkebi, asetat, ispirto, pamuk,
- Seramik deseni tasarım ve uygulamalarında; teknik resim araç ve gereçleri, boyalar, fırçalar, eskiz kağıdı, seramik fırını ve ham seramik ürünleri,
- Grafik tasarım ve yazılarda; teknik resim araç ve gereçleri, guaj-kuru ve ekolin boya, fırça çeşitleri, şöhler kağıt, Çini mürekkebi.
B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Dekoratif sanatlar teknisyeni olmak isteyenlerin;
- El becerisi gelişmiş,
- Tasarım gücü yüksek,
- Şekiller arasındaki fark ve benzerlikleri görebilen,
- Sanata ilgili ve yetenekli,
- Renkleri ayırt edebilen
kimseler olmaları gerekir.
El ve gözlerdeki özürler mesleğin yürütülmesini engeller.
C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Dekoratif sanatlar teknisyenleri, genellikle büro, atölye vb. kapalı ortamlarda çalışırlar. Ortam zaman zaman gürültülü ve kirlidir. Dekoratif Sanatlar Teknisyenleri birinci derecede malzemelerle ilgili olup çalışırken meslektaşlarıyla, iç mimarlarla, grafikerlerle, tekstil tasarımcılarıyla, dekoratörlerle ve desinatörlerle iletişimde bulunurlar.
D- MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi aşağıda isimleri bulunan endüstri meslek liselerinin “Dekoratif Sanatlar” bölümünde verilmektedir.
- Ankara ****** Endüstri Meslek Lisesi.
- İstanbul Maçka Akif Tuncel Endüstri Meslek Lisesi.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
- Resim,
- İş-Teknik.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimini alabilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak yeterlidir.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Eğitimin süresi 3 4 yıldır.
Eğitim süresince öğrencilere; Temel Sanat Eğitimi, İllüstrasyon, Grafik Yazı ve tasarım uygulamaları, Vitray, Cam ve Ayna süslemeciliği, Mozaik uygulamaları, Seramik desen tasarımı ve uygulamaları, Kumaş Deseni Tasarımları, Dekorasyon, Negatif Çizimi ve Baskı ile ilgili temel ve ileri mesleki yeterlilikler kazandırılmaktadır. Okulda okutulan dersleri dört kısımda toplamak mümkündür.
Kültür Dersleri: Türk Dili ve Edebiyatı, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Tarih, coğrafya, Biyoloji ve sağlık bilgisi, Fizik, Kimya, İnkılap Tarihi ve ****** İlkeleri, Matematik, Yabancı Dil, Beden Eğitimi vb. dersler.
Meslek Dersleri: Serbest Resim, Mesleki Teknik Resim, Mesleki Bilgisayar, Sanat Tarihi, Meslek Resmi, Atölye (Uygulama).
Seçmeli Meslek Dersleri: İşletme Bilgisi, İş Güvenliği, Girişimcilik, Organizasyon ve iş etüdü, Standardizasyon ve Kalite, İnsan İlişkileri, Bilgisayar, Serbest Resim, Meslek Resmi.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini tamamlayanlar "Endüstri Meslek Lisesi Diploması" ve "Teknisyen" unvanı alırlar.
E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Dekoratif sanatlar teknisyenleri, cam fabrika ve atölyelerinde, tekstil tasarım atölyelerinde, seramik atölyelerinde, ayna imal atölyelerinde, iç mimarlıkla ilgili bürolarda, mobilya sektöründe çalışabilirler. Kendi işlerini kurabilirler.
Bu bölümden mezun olanların sayısı fazla olmadığından meslek mensupları kolaylıkla iş bulabilmektedirler.
Kendini yetiştirmiş, sanatsal yetenekler ve yaratıcılık özelliğine sahip meslek mensupları iş piyasasında oldukça iyi bir yer edinmektedirler.
Mesleğin istihdam durumu toplumun refah düzeyiyle yakından ilgilidir. Ekonomik durumun gelişmesiyle birlikte istihdam durumu da artabilir. Bölümün fazla tanınmaması istihdamı sınırlayan bir etken olarak karşımıza çıkmaktadır.
F- EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
2. sınıftan sonra öğrenciler, 2 gün okulda, 3 gün işletmelerde beceri eğitimi yaparlar. Bu eğitim sırasında öğrenciler asgari ücretin %30'undan az olmamak üzere ücret alırlar.
İşletmenin sağladığı diğer sosyal imkanlardan faydanırlar,
Hastalıki iş kazaları ve meslek hastalıklarına karşı sigorta edilirler,
Eğitimleri süresince muayene ve tedavi masrafları Sosyal Sigortalar Kurumu’nca karşılanır.
EĞİTİM SONRASI
Okulu bitirenler özel sektörde asgari ücretle işe başlamaktadırlar. İleriki yıllarda uzmanlaşma ve işindeki başarısı oranında ücreti artmaktadır.
Kamu kuruluşlarında 657 Sayılı Devlet Memurları Kanununa göre çalışanlar teknik hizmetler sınıfında çalışanların tazminatlarından yararlanabilmektedirler.
G- MESLEKTE İLERLEME
Meslek liselerinin “Dekoratif Sanatlar” bölümünden mezun olanlar istedikleri takdirde, Duvar süsleme sanatları, Restorasyon, Restorasyon ve Konservasyon, Mimari Dekoratif Sanatlar ön lisans programına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken koşullara sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler.
Ayrıca Endüstri Meslek Liselerinin “Dekoratif Sanatlar” bölümünden mezun olanlar, ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavına (ÖSS) girip başarılı olmaları ve Çiçek, Örgü, Dokuma Öğretmenliği, Dekoratif Sanatlar Öğretmenliği, Nakış Öğretmenliği ile Tekstil Dokuma ve Örgü Öğretmenliği lisans programlarını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedir.
BENZER MESLEKLER
- Restorasyon teknisyeni,
- Seramik teknisyeni,
- İç mekan düzenleme teknisyeni,
- Baskı-boya-desen teknisyeni,
- El sanatları teknisyeni.
I- YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
- Meslek elemanları,
- Endüstri Meslek Liseleri Müfredat Programları,
- MEB Örgün ve Yaygın Mesleki Teknik Öğretim Kurumları El Kitabı,
- MEB Erkek Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü 2004-2005 Öğretim Yılında Endüstriyel Teknik Öğretim Okul ve Kurumları Ankara-2004
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar,
- ÖSYM 2006 ÖSS Sınav Kılavuzu,
- 4702 Sayılı Kanun.
İ- DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
- İlgili eğitim kurumları,
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi,
- Bünyesinde meslek danışma merkezi bulunan Türkiye İş kurumu il ve şube müdürlükleri.