TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, bilgisayar ile ilgili eğitim veren kişidir.
A- GÖREVLER
Bilgisayar ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Bilgisayar öğretmeni, bu program çerçevesinde,
- Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
- Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime
hazır durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin
bakımlarını ve basit onarımlarını yapar.)
- Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile
ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
- Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
- Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
- Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
- İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere
rehberlik eder,
- Çevresindeki sanayi kuruluşları ile, işletmelerdeki gelişmeleri izler, ihtiyaçları saptar, bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
- Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
- Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
- Alanı ile ilgili meslek dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma
planları, not defteri, ders ve yoklama defterleri, öğrenci iş takip formu,
- Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları,
meslek alanı ile ilgili çeşitli teknik yayınlar.
- Eğitim araçları (Projeksiyon, tepegöz, video, T.V., video bantları, saydam, bilgisayar, bilgisayar yazılımları, CD vb)
- Bilgisayar bölümü meslek dersleri öğretim programında yer alan bilgi ve becerilerin, öğrencilere öğretilmesi için gerekli olan; malzemeler, atölye ve
laboratuar donanımları, el aletleri, cihazlar, makineler ve eğitim setleri.
B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Bilgisayar öğretmeninin alanı ve öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip olması gerekir.
Bilgisayar öğretmeni olmak isteyenlerin;
- Üst düzeyde akademik yeteneğe sahip,
- Matematiğe ve mantık disiplinlerine karşı ilgili ve bu alanda başarılı,
sistematik davranabilen,
- El ve gözlerini eşgüdümle kullanabilen,
- Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
- İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
- Dikkatli, işine özen gösteren,
- Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
- İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
- Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
- Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
- Girişimci, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Bilgisayar öğretmeni sınıfta görev yapar, görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı gürültüsüz ve tozdan arındırılmıştır.
D- MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi çeşitli üniversitelerin, Teknik Eğitim Fakültelerinin Bilgisayar öğretmenliği, Bilgisayar Sistemleri Öğretmenliği ve Bilgisayar ve Kontrol Öğretmenliği, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği ve Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Bilgisayar bölümlerinde verilmektedir.
Ayrıca üniversitelerin “Bilgisayar Teknolojisi Bölümü/Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri Bölümü(Lisans), Matematik- Bilgisayar Bölümü, Bilgisayar Mühendisliği, Bilgisayar Bilimleri Mühendisliği, Kontrol ve Bilgisayar Mühendisliği” programlarını bitirenlerden Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programını veya Milli Eğitim Bakanlığı Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) işbirliği ile açılan /açılacak Pedogojik Formasyon Programını başarı ile tamamlayanlar, lise dengi okullarda Bilgisayar Öğretmeni olarak atanabilirler.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
- Matematik
- İngilizce
- Türkçe
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek eğitimine başlayabilmek için;
- Lise veya dengi okul mezunu olmak,
- Öğrenci Seçme Sınavı’nda ( ÖSS) yukarıda isimleri yazılı lisans programları için yeterli Sayısal (SAY) puanı almak ,
- Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih bildirim Formunda yukarıda isimleri yazılı lisans programları ile ilgili en az bir yüksek öğretim programını tercih etmek gerekmektedir.
Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar, liselerin Fen, Fen Bilimleri, Klasik Fen, Matematik, Tabii Bilimler alanlarından mezun iseler, ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) sonucunda diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekle ve öncelikle yerleştirilmektedirler.
Ancak, kendi alan/kol/bölümleri dışında bir yükseköğretim programını tercih eden adayların yerleşme şansı azalmaktadır.
D- MESLEK EĞİTİMİ
Meslek Liselerinin Bilgi-İşlem, Bilgisayar, Bilgisayar Yazılım, Bilgisayar Programcılığı, Bilgisayar Yazılımı, Bilgisayar Donanımı, Bilgisayar İşletimi, Bilgisayar İşletimi Teknisyenliği lisans programını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler.
- Bilgi-İşlem/Bilgi-İşlem Sistemleri, Bilgisayar Donanımı, Bilgisayar Operatörlüğü, Bilgisayar operatörlüğü ve Teknikerliği, Bilgisayar Programcılığı, Bilgisayar Teknolojisi ve Programlama, Bilgisayar ve Enformasyon Sistemleri BilgiYönetimi, Elektrik, Elektrik-Elektronik Teknikerliği, Elektronik Haberleşme, Endüstriyel Otomasyon Haberleşme Teknolojisi, Mekatronik, Oto Elektrik-Elektronik, Otomasyon, Telekomünikasyon, Termik Santrallerde Enerji Üretimi Ön lisans programını başarı ile bitirenler de ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavında başarılı oldukları takdirde yukarıdaki lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Bölümde okutulan temel dersler:
Genel Kültür Dersleri:
Türk Dili, Yabancı Dil, Matematik, Fizik, Kimya, ****** İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Beden Eğitimi ve Spor Bilgisi.
Mesleki ve Teknik Dersleri:
Devre Elemanları ve Ölçü Aletleri, Bilgisayar Eğitimi, Meslek Resmi,
Bilgisayar Programlama, Meslek Matematiği, Elektronik, Devre Analizi
Elektrik Devreleri, Lojik Devreler, Mikroişlemci, Mikrodenetleyici, Sayısal Elektronik, Telekominikasyon Tekniği, Transmisyon Hatlarıı, Ölçme ve Enstrümantasyon, Elektrik ve Manyetik Alanlar, Bilgisayar Destekli Devre Tasarımı, Görüntü Sistemleri, Güç Elektroniği, Endüstriyel Elektronik, Elektrik Makinaları, Veri Tabanı, PLC, Elektropnomatik Kontrol, Network Sistemleri, Kontrol Sistemlerine Giriş dersleridir.
D- MESLEK EĞİTİMİ
Mesleki Formasyon Dersleri:
Beşeri İlişkiler, Mesleki ve Teknik Eğitimin Esasları, Birey ve Öğrenim Metotları, Öğrenci ve Grup Çalışmaları, İstatistik, İş Analizi ve Program geliştirme, Öğretim Metotları, Ekonomi, Atölye ve Meslek Dersleri Öğretimini Geliştirme, Mikro Öğretim, Bilimsel Araştırma Teknikleri, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Eğitim Teknolojisi, Meslek testleri, Eğitim Yönetimidir.
Ayrıca bu dersler dışında, mesleği ile ilgili ihtisaslaşmaya yönelik seçmeli meslek dersleri de okutulmaktadır.
Bu bölüm öğrencileri ikinci ve üçüncü sınıfta sanayi stajı, son sınıfta ise meslek liselerinde öğretmenlik uygulaması stajı yapmaktadır.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara alanlarıyla ilgili Lisans Diploması “ ve “Teknik Öğretmen” unvanı verilir.
E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Teknik Eğitim Fakültelerinin söz konusu bölümlerini bitirenler, kamu ve özel kurum ve kuruluşlarına bağlı, Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Okulları ile Çıraklık ve Yaygın Eğitim kurumlarının Bilgisayar bölümlerinde, atölye ve meslek dersi öğretmeni olarak çalışabilirler.
Özel dershanelerde çalışabilirler.
Meslek alanı ile ilgili her tür ve seviyedeki kamu ve özel sektörde teknik eleman olarak da görev alabilirler. Ayrıca kendi işini kurarak işveren olarak çalışma şansına sahiptir.
Ülkemizin mesleki ve teknik öğretim okulları ile Çıraklık ve Yaygın Eğitim kurumlarındaki gelişme ve yaygınlaşma ile endüstrideki teknolojik gelişmelere paralel olarak Bilgisayar meslek alanında atölye ve meslek dersleri öğretmeni ile teknik eleman ihtiyacının sürekli artış göstermesi karşısında işsizlik söz konusu değildir.
F- EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
- Meslek eğitimi süresince kazanç söz konusu değildir. Ancak koşulları uygun olan öğrenciler Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu’nun imkanlarından veya çeşitli kuruluşların burslarından yararlanabilirler.
- ÖYS tercihlerinde öğretmenlik programını ilk beş tercihinde gösteren ve bu
programa yerleştirilen adaylara, kontenjan durumuna göre Milli Eğitim
Bakanlığı’nca burs verilmektedir. Bu konudaki duyuru her yıl yayınlanan
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınav Kılavuzu’nda yer almaktadır.
EĞİTİM SONRASI
- Eğitim sonrasında, öncelikle Milli Eğitim Bakanlığına bağlı mesleki ve teknik
öğretim okul ve kurumlarında atölye ve meslek dersi öğretmeni olarak görev
alanlar, maaş, yan ödeme ve ek ders ücreti alırlar.(Teknik eleman olmaları
sebebi ile 8. derecenin 1. kademesinden göreve başlarlar.) Görev yaptıkları
okul bünyesinde Döner Sermaye İşletmesi faaliyetleri kapsamında sipariş işler yaparak aylık gelirini artırma imkanına da sahiptirler.
- Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim
tazminatı adı altında bir ödeme yapılmaktadır.
-Diğer kamu ve özel kurum ve kuruluşlarda görev almak istemesi halinde,
aldığı görevin niteliğine göre ücretlerde değişkenlik olabilmektedir.
G- MESLEKTE İLERLEME
Mesleki ve teknik öğretim okullarında atölye ve meslek dersi öğretmeni olarak göreve başlayan teknik öğretmenler atölye şefi, laboratuar şefi, bölüm şefi, müdür yardımcısı ve okul müdürlüğüne yükselebilirler. Milli Eğitim Bakanlığı Merkez Teşkilatındaki birimlerde de görev alabilirler.
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan sınavlarda başarılı oldukları takdirde eğitim yöneticiliği yapabilirler.
Özel sektörde ise; teknik uzman olarak görev alarak, kalite kontrol şefliği, imalat planlama şefliği, Bilgi İşlem Birim müdürlüğü, teknik müdürlük, eğitim müdürlüğü vb. kademelere yükselebilirler.
Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans,doktora yapabilir, araştırma görevlisi, olabilir ve akademik kariyer yapabilirler.
BENZER MESLEKLER
- Bilgisayar Bilimleri Mühendisi
- Kontrol ve Bilgisayar Mühendisi
- Elektronik Öğretmenliği
- Bilgisayar Operatörlüğü Teknikeri
- Bilgisayar ve Enformasyon Sistemleri Teknikeri
- Bilgisayar Donanım Teknikeri
- Bilgisayar İşletim Teknisyeni
- Bilgisayar Donanım Teknisyeni
H- EK BİLGİLER
İŞ GÜVENLİĞİ VE
İŞCİ SAĞLIĞI
Elektrik çarpmaları ve sürekli manyetik alan içinde kalma ve gözlerin yorulması karşısında dikkatli olunmalı ve gerekli koruyucu önlemler alınmalıdır.
I .YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
- Meslek Elemanları,
- 2005 Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS ) Klavuzu
- Çeşitli Üniversitelerin Katalogları,
- Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen olarak Atanacakların Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar ile Değişiklik ypılmasına dair Esaslar (31/03/2003 Gün ve 4 Sayılı Kararla Değişik 01/06/2000 Gün ve 340 Sayılı Karar)
- ÖSYS (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi ) Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Klavuzu –2005
- ÖSYM Üniversiteler,Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi –2000,
- Meslek Yüksek okulları ve Açık Öğretim Ön Lisans Programları mezunlarının Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2005 Klavuzu,
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK )Üyesi Kuruluşlar.
İ- DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
- İlgili Eğitim Kurumları,
- Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü,
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi,
- Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube Müdürlükleri.