TİB : Çocukların Korunması için Oyun Salonlarında da Düzenleme Yapılmalıdır - 2
Yazan: Fusun S.Nebil 13 Kasım 2009, Cuma Sayfayı Yazdır Tavsiye Et Paylaş
Bilgisayar oyunlarının sınıflandırılması, ebeveynlere oyunlar hakkında bilgi sunulması, çocukların yaşlarına uygun, güvenli oyunlar oynamaları konularında çalışma yapacak bu organizasyonun; Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı İnternet Dairesi, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı ve Sağlık Bakanlığı’nın ilgili olabilecek birimleri ile varsa üniversitelerin ilgili kürsülerinden ve oyun sektöründen temsilcilerin katılımıyla oluşması, ilgili tüm kurum ve kuruluşlarla işbirliği içinde çalışma yürütmesi çocukların bilgisayar oyunlarının zararlı etkilerinden korunması adına fayda sağlayacaktır.
Bu röportajın ilk bölümünü Metin2 Oyununda Süper Kahraman Olmak için 1 Yılı Gözden Çıkarmak Lazım - 1 başlığı altında okuyabilirsiniz.
turk.internet.com : Ülkemizde de oyunların sınıflandırılması nasıl yapılabilir?
TİB : Bilgisayar oyunları ile ilgili; oyunların sınıflandırılmasına yönelik organizasyon, ticari amaçla İnternet toplu kullanım sağlayıcıların durumu ve oyun salonlarına ilişkin öneriler aşağıda belirtilmiştir.
ABD`de oyunların hangi yaş grubuna hitap ettiğini tespit etmek üzere ESRB (Entertainment Software Rating Board), Avrupa’da ise PEGI (Pan European Games Information) adıyla kurulan organizasyonlar gibi bir organizasyon, BİYESAM ile işbirliği içinde çevrimiçi(online) oyunlarda dahil olmak üzere, tüm oyunların hangi yaş grupları için uygun olduğunu araştırarak, bu hususta yeni bazı sembollerin kullanılmasını zorunlu kılabilir.
Böylece bu tür yayınlara sadece yetişkinlerin ulaşması, en azından oyunlarla ilgili olarak ebeveynlerin uyarılması sağlanabilir. Oyunların yaş ve içerik bakımından sınıflandırılması ve bu sınıflandırmaya ilişkin bilgilerin web sitesinde yayınlanması ebeveynlerin çocuklarına güvenli bir oyun ortamı sağlamaları konusunda yardımcı olacağı düşünülmektedir.
Bilgisayar oyunlarının sınıflandırılması, ebeveynlere oyunlar hakkında bilgi sunulması, çocukların yaşlarına uygun, güvenli oyunlar oynamaları konularında çalışma yapacak bu organizasyonun; Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı İnternet Dairesi, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı ve Sağlık Bakanlığı’nın ilgili olabilecek birimleri ile varsa üniversitelerin ilgili kürsülerinden ve oyun sektöründen temsilcilerin katılımıyla oluşması, ilgili tüm kurum ve kuruluşlarla işbirliği içinde çalışma yürütmesi çocukların bilgisayar oyunlarının zararlı etkilerinden korunması adına fayda sağlayacaktır.
Ayrıca, bu organizasyonun, bilgisayar oyunlarının etkileri üzerine ebeveyn ve çocukların bilinçlendirilmesi yönelik çalışmalarda öncü olması beklenmelidir.
Bununla birlikte, 01.11.2007 tarih ve 26687 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan İnternet Toplu Kullanım Sağlayıcıları Hakkında Yönetmelik’in 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (g) bendinde yer alan “İşyerlerindeki bilgisayarlarda uyuşturucu veya uyarıcı madde alışkanlığı, intihara yönlendirme, cinsel istismar, müstehcenlik, fuhuş, şiddet, kumar ve benzeri kötü alışkanlıkları teşvik eden ve 18 yaşından küçüklerin psikolojik ve fizyolojik gelişimine olumsuz etkisi olabilecek oyunlar oynatılamaz” hükmü uyarınca ticari amaçla İnternet toplu kullanım sağlayıcıların işyerlerinde oynatılmaması gereken oyunların tespitinin yine bu oluşturulacak organizasyon tarafından yapılması uygun olacaktır.
Çocukların bilgisayar oyunlarının zararlı etkilerinden korunması amacıyla, ticari amaçla İnternet toplu kullanım sağlayıcılarına yönelik düzenlemelerin benzerinin oyun salonları içinde yapılması gerekmektedir. Gerekli düzenlemelerin yapılması ve denetim mekanizmasının kurulması halinde ebeveynler bu işyerlerine çocuklarını güvenle gönderebilecekler, oyuna bağımlı çocuklarını kontrol altına alabileceklerdir.
Sonuç olarak; Çocukların gelişimi, büyük oranda küçük yaşta ve gerçek hayattaki deneyimlere bağlı iken, günümüzde bunların yerini özellikle bilgisayar oyunlarından oluşan sanal bir dünya içerisinde yaşadıkları tecrübeler almaktadır. Bu durum ise, toplumun geleceği ve tüm ebeveynler açısından kaygı verici olmaktadır. Dolayısıyla toplumun geleceğinin korunması açısından, bilgisayar oyunları konusunda mutlak surette bir düzenleme yapılması gerektiği değerlendirilmektedir.
turk.internet.com : Ailelere online oyunlar konusunda sizin tavsiyeleriniz var mıdır? Ya da başka türlü sorarsak çocuklarımıza güvenli web kullanımını nasıl sağlayabiliriz?
TİB : Bu konuya sadece yasaklama yöntemiyle yaklaşmanın sorunu çözmeyeceği değerlendirildiğinde, çocukların İnterneti etkin ve güvenli kullanımı konusunda bilinçlendirme çalışmaları yürütülmeye devam etmektedir.
Bu kapsamda, 2009-2010 eğitim öğretim yılı başında tüm Türkiye çapında ilköğretim öğrencilerine ders kitapları ile birlikte yaklaşık 11.500.000 adet “Bilinçli ve Güvenli İnternet Kullanımı için Tavsiyeler” adlı kitapçık dağıtılmıştır.
Ancak, çocuklarımıza güvenli internet ortamı sunmak öncelikle ailelerin sorumluluğundadır. Dolayısıyla, ailelerin güvenli internet kullanımı hususunda öncelikli olarak bilinçlenmeleri, ailelerin bilgisayarı ve interneti en az çocukları kadar iyi bilmeleri, filtreleme programları kullanmaları, çocuklarının internet aktiviteleri yakından izlemeleri, kullanım sürelerini sınırlamaları, çocuklarıyla bu konularda sürekli iletişim halinde olmaları ve onları sosyal aktivitelere yönlendirmeleri güvenli internet kullanımı konusunda atılabilecek önemli adımlardır.