Dünyanın en büyük arama motoru Cuil yayında
Arda Kutsal tarafından 28 Temmuz 2008 tarihinde yazılmıştır.
Bugün bünyesinde 120 milyardan fazla web sayfasıyla dünyanın en büyük arama motoru olduğunu söyleyen Cuil yayına girdi. Konuyla ilgili eminim birçok kaynaktan haberleri almışsınızdır. TechCrunch‘da da bu konu bugün geniş yer buldu.
Benim değinmek istediğim konu Cuil‘in Google‘ı tahtında edebilecek bir arama motoru olup olmadığı ile ilgili değil. Bize farklı bir sonuç gösterim stili sunan ve gerçekleştirdiğiniz sorguları bir sonraki sefere daha farklı ve başarılı sunduğunu farkettiğim sistemi.
Öncelikle Google’ın tam tersi bir yapıda karşımıza çıktı Cuil. Simsiyah bir giriş sayfası ve 3 kolonlu bloklarla sunulmuş sonuçları ile. Hiçbirimiz Google’a alışkanlığımızdan dolayı Cuil‘i ilk bakışta kendimize yakın hissetmemişizdir. Ama bugüne kadar $33 milyon yatırım almış ve yönetim kadrosunda eski Google çalışanlarını (bkz. Anna Patterson, Russel Power) barındıran şirketin birşeyler bildiğini tahmin ediyorum.
Servisi denemek için ilk girdiğimde “webrazzi” anahtar kelimesini yazdım ve hiçbir sonuç bulunamadı. Sonra “arda kutsal“‘ı denedim, bu sefer başardı ama LinkedIn‘deki profilimi cevap olarak getirdi. Birkaç denemeden sonra tekrar “webrazzi” yazdığımda karşıma bazı sonuçlar geldi. Genelde TechCrunch & Webrazzi MeetUp ile ilgili olan ve tatmin olmadığım sonuçlardı.
Biraz önce her iki terimi de tekrar denediğimde, bu sefer “webrazzi.com”‘u barındıran sonuçlar getirdi ama yanlarında gösterdiği resimler anlamsızdı. Mesela “FriendFeed.com/webrazzi” sonucunun yanında GittiGidiyor logosu, “Webrazzi.com” sonucunun yanında YouTube logosu vardı. Anlaşılan Cuil birşeyler yapmaya çalışıyor ama işler biraz karışmış.
Google’ın aksine çok daha düşük maliyetli bir model uygulayan Cuil‘in yapılan aramalarla yeni indekslemeler başlattığını bu denemelerimden anlayabiliyorum ve bu bana çok mantıklı geliyor.
Normal ve daha anlamsal sorgularda ise Google’a kıyasla bazı aramalarda daha başarılı sonuçlar getirdiğini söyleyebilirim. Bunlarla ilgili aklımda kalanları tekrar deneyerek size örneklemeler yapmak istiyordum ancak şu anda Cuil çöktü.
İnternette taşlar her daim yerinden oynayabilir. Bugün bir firma Google’a rakip çıkar başaramaz ama dün Google birilerinin karşısına rakip çıkmıştı ve başardı. MySpace, Facebook, Twitter, FriendFeed ve diğerleri ile ilgili birçok hikaye anlatılabilir. Daha inovatif, daha faydalı ve daha çok değer yaratan her türlü girişim internette en büyük olandan pay alabilecek durumdadır.
Kısacası Cuil‘i yakından izlemek gerekiyor. Nasıl başladığını, nasıl ilerlediğini ve nereye vardığını takip etmek gerekiyor. Bu tür gelişmeler hep heyecan vericidir, bakarsınız tarih yazar biz de tanıklık etmiş oluruz…