"Türkiye'de fabrika almak anlamsızlaştı"
Merloni, "Maaliyetler yüzünden Türkiye'de fabrika almanın çok manası kalmadı.
“Aslında Türkiye’de çok iyi iş çıkardık, çünkü buradaki rekabet çok zorlu. Hatta zorlunun ötesinde… Çünkü sadece fiyat rekabeti değil, bayi rekabeti de mevcut. Bizim Türk rakiplerimizin güçlü bayi ağları var ve biz pek çok bayi ağına giremiyoruz.”
Bu sözler, Avrupa’nın ikinci en büyük beyaz eşya üreticisi Indesit Company’nin yönetim kurulu başkan yardımcısı Andrea Merloni’ye ait. Merloni, Türkiye’de “bir İtalyan gibi kalpleriyle” rekabet ettiklerini söyleyecek kadar açık sözlü. 1995’te Türkiye pazarına giren Indesit, bugün için pazardan yüzde 8 pay alıyor. Ancak Andrea Merloni, önümüzdeki 5 yılda bu payın yüzde 12-14’lere çıkaracaklarını söylüyor.
Zaten pazar payını artırma stratejisi, tüm Avrupa ülkeleri için geçerli. Krizden önce Asya ve Güney Amerika’da yatırımlara hazırlanan Indesit Company, krizle birlikte odağını Avrupa’ya kaydırdı. Andrea Merloni, “Bizim stratejimiz daha çok Avrupa odaklı” diyor ve yeni stratejilerini şöyle açıklıyor:
“Aslında bu kriz sayesinde, belli bir bölgede güçlü olmanın dünyanın her yerine dağılmaktan daha iyi olacağını anladık. Önümüzdeki 3 yıl, Avrupa pazarlarında pazar payı ve kârlılık kazanmak üzerine olacak, özellikle şu an için güçsüz olduğumuz pazarlara yöneleceğiz. Rusya ve İtalya pazarlarında liderliğimizi güçlendiriyor olacağız” diyor.
Şirket, bu stratejiyle geçen yılı da kârla kapatmayı başardı. Merloni, kârlılık adına geliştirdikleri yeni stratejilerini şu şekilde aktarıyor: “Bizim için en zoru, kârlılık alanımızı Doğu Avrupa ülkelerinden daha Batı Avrupa ülkelerine taşımak oldu. Bizim kârımızın büyük bir bölümü Doğu Avrupa ülkelerinden geliyor ama krizle birlikte bu pazarlar gerileyince İngiltere, İtalya, Fransa gibi daha gelişmiş Batı Avrupa ülkelerinde kârlı çalışmak üzerine odaklandık. Bu şirketimizin geleceği için de çok iyi bir adım oldu. Rusya pazarı canlanmaya başladığı zaman bu alandan gelen kârla iyi bir sinerji yaratacak.”
Indesit Company Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Andrea Merloni ile Türkiye hedeflerini, aile şirketi olarak yönetim sırlarını ve Avrupa odaklı stratejilerini konuştuk: