Uygulama ve Sosyal Oyunlarda Sanal Para Fırsatı
Fırat Demirel tarafından 17 Ekim 2010 tarihinde yazılmıştır.
Sanal Para EkonomisiFacebook ve akıllı telefonlar ile hayatımızda yer etmeye başlayan uygulamalar ve sosyal oyunlar giderek daha büyük bir ekonomiye dönüşüyor. Mobil ortamlarda daha etkileşimli ve karlı bir gelecek vaad ededen bu mecralar, reklam ağlarını kendine çekerken daha büyük bir fırsatın da kapısını açıyor, Sanal Para.
Facebook’ta patlama yapan ve Mayıs ayında 4 Milyar dolar değer biçilen Zynga’nın önünü açtığı sosyal oyunların; bu yıl için 1.6 milyar dolar, 2013 yılında ise 4 milyar dolardan fazla kazandıracağı öngörülüyor.
Dolayısıyla sanal paranın pastadaki payını büyük oyuncuları ele alarak düşünmek gerekiyor.
Facebook ve Sanal Para
Facebook CreditsGenellikle web tabanlı uygulamalardan aşina olduğumuz sanal para kavramı, bir uygulama içinde ek özelliklerin özel bir kur üzerinden satılması olarak açıklanabilir. Özellikle oyunlarda göze çarpan sanal para için şüphesiz en büyük platform Facebook. 500 milyon üyeyi aşan sosyal ağ, kendi sanal para ekonomisini kullanıyor ve gelirini geliştiricilerle paylaşıyor. Facebook Credits adıyla uygulama geliştiricilere yol gösteren sosyal ağ devi, bu ekonomiyi geçtiğimiz günlerde Sanal Para Konferansı‘nda daha da büyüteceğini açıkladı.
Konu üzerine Playspan ile çalışan Facebook, sanal para kullanımını 20 yeni yöntemle güçlendirecek ve harcamaların yanında sanal para kazanımını da getirecek. Facebook Credits’e kısa süre içinde farklı ödeme sistemleri de dahil olacak. Geliştiricileri bu alana davet eden Facebook’un, pazardaki her adımı takip ediliyor ve önümüzdeki yıl sanal paradan 250 milyon dolar kazanacağı öngörülüyor.
Mobil Uygulamalarda Sanal Para
Mobil Sanal ParaSanal paranın getirisi web tarafında olduğu kadar mobil tarafta da net bir şekilde görülüyor. Akıllı telefonlarla kullanıcıların her an ulaşabileceği sosyal oyunlar sanal para için ciddi bir potansiyel oluşturuyor.
Mobil uygulamalar ve sosyal oyunlar söz konusu olduğunda ise gözler Android ve iPhone OS’a çevriliyor. Chitika’nın raporu Android uygulamalarının mobil reklam açısından %80 daha değerli görüyor. Ancak mobil uygulama içinden ödeme yapma(mikro işlemler) imkanı vermeyen Android, henüz sanal para için aktif bir mecra olamıyor.
iPhone OS için ise durum farklı. Steve Jobs’un kazanç stratejisi iAds ile mobil reklamlara yön verirken, mobil uygulama içinde ödeme yapma imkanı ile de sanal paranın kapısını açıyor. Flurry istatistikleri, AppStore uygulamalarında Şubat ayından bu yana sanal para gelirlerinin reklam gelirlerini geçtiğine dikkat çekiyor. Eylül ayında ise bu fark en yüksek boyuta çıkıyor ve reklam gelirlerini yere çalıyor. Söz konusu araştırma sosyal ağ ve sosyal oyun uygulamalarını kullanan 2.2 milyon aktif kullanıcıya dayanıyor ve kullanıcı eğilimlerini gayet açık bir şekilde gösteriyor.
Sanal Paraya Yönelmek
Sanal para genel bir gelir modeli olmasının yanında özellikle oyunlarda rekabet avantajı sağlaması ve bağımlılığı arttırması nedeniyle tercih ediliyor. En az orta vadede iyi kurgulanmış sanal para stratejisi de daha kazançlı ve daha profesyonel bir yapı oluşturuyor. Kullanıcı tarafında ise küçük ücretler ödenebilir görülmekle beraber, reklamlara göre daha pozitif karşılanıyor.
Sanal para yönelimini yönlendiren en önemli etkenlerden biri ise platformun kullanıcılara en kolay para transfer yöntemini sağlaması. Her yaştan insanın oynayabileceği basit bir oyun içinde karmaşık ödeme sistemleri oluşturmak, sanal para ekonomisini olumsuz yönde etkiliyor. Sanal para kurgusu olan uygulamalarda sınırlı da olsa ücretsiz bir hesap sunulması ve sanal para kullanımının teşvik edilmesi başarı oranını artırıyor.
Sonuç olarak, değeri giderek artan uygulama ve sosyal oyun dünyasında basit bir sanal para yönetimi ile iyi kurgulanmış bir strateji oluşturmak, reklama dayalı bir iş modelinden daha fazla kazandırabilir. Bu dönüşümde seyirci mi yoksa oyuncu mu olacağınız ise size kalıyor.