Kesme çiçekte Avrupa'yı geri aldık
Antalya'da hızla artan kesme çiçek üretimi, ihracatta rüştünü ispatlıyor.
Haber : Özge Yavuz / 15 Kasım 2009 Pazar
Türkiye ihracatı, krizle birlikte son bir yılda yüzde 30 düzeyinde kan kaybetti. Ancak geçen yılın aynı ayına göre yüzde 4.62 artışla 9 milyar 945 milyon dolar olarak gerçekleşen ekim ayı ihracatı yüzleri güldürdü. Bu artışta 1 milyar 389 milyon dolarlık ihracatla, toplam içerisinde yüzde 13.97 pay alan tarım ürünlerinde en fazla artış ise zeytin ve zeytinyağından sonra kesme çiçekte yaşandı.
Zeytin ve zeytinyağı ihracatındaki bu artışı kimi uzmanlar tarımdaki ‘var yılı’ ve ‘yok yılı’ ile yani geçen yıl düşük olan zeytin rekoltesine bağlasa da durum kesme çiçekte biraz farklı ve bir başarı hikayesi yatıyor bu sektörün ihracat artışında.
Kesme çiçek sektörü, ekim ayında geçen yılın aynı ayına oranla yüzde 35.8’lik bir artış gösterdi. Geçen yıl 45 milyon dolarlık ihracat gerçekleştiren sektör, bu yılı ise yüzde 10’luk bir artışla kapatmayı planlıyor. Krizde yakalanan bu artışın en büyük nedeni ise fiyatların geçen yıla oranla yüzde 20 düşmesi. Dolayısıyla da geçen yıl Kolombiya, Kenya ve Etiyopya’ya kaptırdığımız Avrupa pazarlarını, bu ülkelerden önemli ölçüde geri aldık. Türkiye, en büyük pazarları İngiltere, Hollanda, Almanya dışında özellikle bu yıl Rusya, Ukrayna ve Romanya’ya kesme çiçekte çıkarma yapmış durumda. Krizden önce her yıl ortalama yüzde 25 oranında büyüyen sektör, fiyat kırma yoluyla rekabet etmeye devam edecek.
Yüzde 10’luk artış
Kesme çiçek pazarı, Türkiye’de gelişen sektörlerden biri. Dünyada da hızla gelişiyor. Ancak krizle birlikte Türkiye’de olduğu kadar dünyada da pazar yüzde 30 daraldı. Özellikle geçen yılın ilk aylarında büyük bir kayıp yaşayan üreticiler, sıkıntılı günler geçirdi. Çareyi fiyat kırmakta bulan üreticiler, geçen mart ayından bu yana önemli bir artış yakaladılar. Geçen yılın aynı ayına göre ekim ayında kesme çiçekte yüzde 36’lık bir artış sağlandı. Antalya Kesme Çiçek İhracatçıları Birliği Başkanı Osman Bağdatlıoğlu, bu başarı ile ilgili olarak şunları söylüyor: “Dövizde bir miktar artış olmasından dolayı pazarda bir hareketlenme var. Biz üç yıl önce döviz kuru düşükken kriz yaşıyorduk. Dünyada da çiçek pazarı yüzde 30 daraldı. Ancak Türkiye’de bu yıl ihracat yüzde 10 oranında artacak” diyor. Bu artışta döviz önemli bir etken. Ancak sektörün asıl şansı, kaybettiği pazarları yeniden kazanması. Türkiye, geçen yıla oranla yüzde 20 oranında bir fiyat düşüşü ile İngiltere, Hollanda gibi pazarları, Kenya, Kolombiya ve Etiyopya’dan almış.