Hazır çorbada 100 milyon Euro kaynıyor
Hazır çorba, gıda devlerinin yüzünü güldüren ürünlerin başında geliyor.
Haber : Mustafa Gündoğdu / 04 Ekim 2009 Pazar
Bu yılki Ramazan, her ne kadar yaz aylarında başlasa da tüketiciler Ramazan’a özel o geleneksel sofra adetlerinden vazgeçmediler. Bunlardan biri de çorba… Bu yıl Ramazan’da, kuru gıda ve bakliyatın yerine yaz aylarına has taze meyve ve sebze daha çok tercih edilse de, çorba sofralardaki yerini korumaya devam etti. Bu bağlamda hazır çorba hızlı hazırlanması, pratik ve aynı zamanda doyurucu olması nedeniyle tüketiciler tarafından tercih edilen ürünlerden biri oldu.
Her gün 2 milyon 650 bin kâse çorba ve 40 bin bardak da çabuk çorba tüketen Türk tüketicisi, geçtiğimiz Ramazan ayında bu rakamı iki katına çıkardı. Nielsen Araştırma Şirketi’nin yaptığı araştırmaya göre tüketiciler, ortalama haftanın altı günü çorba içiyor.
Türkiye’de her 7 aileden 6’sının akşam yemeklerinde çorba içtiğini ortaya koyan araştırmalar, Ramazan ayında ise bu oranın yüzde 95’lere kadar çıktığını ifade ediyor.
Kişi başına tüketim
Kısaca Ramazan ayında çorba tüketimi, normal tüketimin iki katına çıkıyor. Bu veriyi, Yıldız Holding’in gıda ve içecek grubu başkanı Mehmet Tütüncü de doğruluyor. Tütüncü, “Ramazan döneminde sofralar daha da zenginleşir. Yapılan pazar araştırmaları gösteriyor ki, sofraların vazgeçilmezi çorba tüketimi ramazan döneminde yaklaşık iki katına çıkıyor. Araştırmalar, tüketicilerin ortalama haftanın 6 günü çorba içtiklerini gösteriyor” diyor. Türkiye’de kişi başı çorba tüketimi 15 litre iken bu tüketimin yüzde 17’sini hazır çorba oluşturuyor.
Kişi başına hazır çorba tüketimimiz ise 2.5 litre. 2004 yılında 100 çorbanın 83’ü ev yapımıyken, bugün bu oran yüzde 78’e gerilemiş bulunuyor. Tüketicilerin üç günde bir çorba içtiği de geçen yılki araştırmalara dayanıyor. Tüketilen her 5 çorbanın biri ise hazır çorba. Ayrıca hazır çorba pazarı, değer bazında da yıllık yüzde 25’lik bir artış oranına sahip. 2008 yılında 93 milyon dolarlık bir hacme ulaşan hazır çorba pazarı, tonaj olarak ise 180 bin tona ulaştı. Tüm bu oranlara bakıldığında hazır ve çabuk çorba pazarının gittikçe genişleyen bir skalaya sahip olduğu da bir gerçek.
Yöresel tatlar öncelikli
Hazır çorba sektörünün etkin markaları sırasıyla Unilever Knorr, Ülker Bizim Mutfak, Nestle Maggi ve Marsan Piyale iken, bunları Tukaş ve Halk gibi diğer hazır çorba markaları izliyor. Pazarda ise 10-11 adet standart çeşit mevcut. En fazla tercih edilen hazır çorba çeşitleri ise ezogelin ve kremalı tavuk çorbası. Bu çorbaları işkembe, kremalı mantar ve şehriyeli tavuk çeşitleri izliyor. Tarhana, yayla ve mercimek çorbaları ise ancak daha arkalarda yer bulabiliyor. Bunun nedeni ise tarhana, yayla ve mercimek gibi çorbaların geleneksel tarzlarla diğer çorba