Facebook parayı vurabilecek mi?
Heni Hazbay tarafından 04 Mart 2009 tarihinde yazılmıştır.
Share
Açıklama: Heni Hazbay Google Türkiye ofisinde Stratejist olarak çalışmaktadır. Konuk yazar olarak bu yazısı Webrazzi’de yayınlanmıştır.
Sosyal ağların para kazanma sorunu, sosyal ağlar popüler olalı beri mevcut olan bir sorun. Sosyal ağların bir çoğu bu şekilde geldi geçti. Şu ana kadar gelmiş geçmiş en büyük sosyal ağ olan ve hala yaşayan hatta yakın zamanda Microsoft’un bir kısmını satın almasıyla 15 milyar dolar değer biçilen (aslında hisse bazında kendilerinin 8-9 milyar, Twitter’ın ise 2-4 milyar değer biçtiği) Facebook da para kazanma yollarını arama işini hızlandırdı. 10 milyardan fazla resim bulunduran sunucuları barındırmak azıcık masraflı olsa gerek.
Peki Facebook ne yapıyor para kazanmak için?
Bir kaç ay önce çıkardığı Facebook Connect‘i çoğumuz duymuşuzdur. Basitçe, herhangi bir site Facebook Connect’e üye oluyor ve o siteye girenler Facebook kullanıcı adları ve şifreleriyle o siteye login olabiliyorlar. Böylece bu sitede yaptıklarını da Facebook üzerinde paylaşabiliyorlar. Facebook’un olası para kazanma fikri ise bahsettiğimiz Facebook Connect’e üye olan sitelerde de Facebook reklamları göstermek. Wow…!
fb-ads_connect-1
175 milyon kullanıcılı Facebook, kullanıcılarını pire gibi internete salarak girdikleri sitelere ulaşıyor ve Google AdSense benzeri bir Ad Network (Reklam Ağı) oluşturuyor. Fikir olarak güzel hatta ciddi anlamda iddialı. En azından şu anki reklam sistemiyle karşılaştırdığınızda, benim gibi, erkek olduğunu yazmış bir kullanıcıya göğüs büyütücü hap reklamı göstermenin ötesinde bir şeyler yapılabilirse Facebook gelirleri katlanabilir.
Facebook bunu düşünen tek şirket mi? “Evet! Çok akıllılar!” diyenler yanıldı çünkü tabi ki Google ve diğerleri de bu fikri düşünmüş hatta uygulamaya koyabilmiş durumda. Google Friend Connect + AdSense de Facebook’a cevap vermiş durumda. MySpace ve AOL da buna benzer projeler üzerinde çalışıyorlarmış. Techcrunch‘a ve şahsi fikrime göre de sosyal ağların hatta online reklamcılığın bir sonraki adımı bu olacaktır.