Profesyonel içeriğin yeniden yükselişi
Ocak 2009
Hatırlar mısınız, hani kullanıcıların geliştirdiği çevrimiçi videolar geleceği oluşturacaktı? İşler hiç de bu yönde gelişmedi.
YouTube.com’u (Ki varolan bütün çevrimiçi videoların yarıya yakını buradan izleniyor) ziyaret edince sayfanın en tepesinde, gücü insanlara yükleyen “Kendinizi Yayınlayın- Broadcast Yourself” sloganını görebilirsiniz. Ancak son zamanlarda YouTube’daki “siz”in, “onlar”a dönüştüğünü düşünmek çok da yanlış olmaz: En büyük medya şirketlerinin video ürünleri hem YouTube’da hem de netteki diğer alanlarda daha fazla dikkat çekiyor.
Son haftalarda YouTube, CBS ve MGM ile anlaşmalar imzaladı; bu anlaşmalar dikkate değer, çünkü iki şirket de kendi sitelerinde televizyon programlarının ve “Bu Nasıl Sarışın?” gibi filmlerin tamamını yayınlıyor. Elbette bu içeriklerin, üç yaşındaki YouTube’un önceliği verdiği (ve sonunda Google’a satılmasını da sağlayan) kullanıcıların oluşturduğu kliplerden farklı olduğu çok açık. Bu anlaşmalardan da önce YouTube’un, BBC’den Discovery Channel’a, Oprah’dan NBA’e kadar her türlü profesyonel klibe açılan pek çok kanalı vardı.
Elbette, YouTube’a eklenen Diyet Kola ve Mentos’lu ev yapımı kliplerin sayısı ve çeşitliliği hâlâ çok fazla; her dakika 13 saatlik bu türden videolar siteye ekleniyor. Ayrıca internetin en iyi video sitesine Hollywood ürünlerinin tamamını yüklemek çok mantıklı bir adım. Bazı açılardan YouTube büyük televizyon ağlarının hem kendi sitelerinde hem de Yahoo ve Hulu gibi sitelerde yayınlandıkları programlarla yarış halinde.
Bugüne kadar YouTube çok geniş klip okyanusundan büyük gelirler elde etmenin yollarını bulmaya çalıştı. Bunun yanında geleneksel medya da çevrimiçi dünyada para basıyor sayılmaz. Ancak Sony Pictures Entertainment Başkanı Michael Lynton’ın da belirttiği gibi reklamverenler ne olduğunu, nerede ve ne zaman yayınlanacağını kesin biçimde belirtecek şekilde “programlanmış” internet videoları ile ilgileniyorlar; kullanıcıların geliştirdiği içerikler ise bu özelliklerin hiçbirini taşımıyor. (YouTube’ta amatör ve profesyonel videoların analizleri yer almıyor. Ancak bütün zamanların en fazla görüntülenen videoları listesinde bazı profesyonel müzik videoları ve komedi skeçleri, İspanyolca bir kısa film ve bir kullanıcı tarafından yüklenmiş, yaklaşık 67 milyon kez izlenen kahkaha atan bir İsveçli bebeğin klibi yer alıyor. Gerisini siz hesap edin.)
Bu noktada çevrimiçi izleyicilerin dikkatini çekmek için yapılan bir savaş başlıyor. Danışmanlık şirketi ABI Research 2013 yılında bir trilyondan fazla videonun izleneceğini öngörüyor; bu rakam 2006 yılında 32 milyardı. Bu arada yakın zamanda yapılan bir IBM araştırmasına göre, internetten video seyredenler daha az televizyon izliyor. Bu yıl Sony ve BMG gibi şirketler ile “Buffy the Vampire Slayer” ve “The Family Guy” gibi televizyon dizilerinin saygın yaratıcıları gibi isimler internetten yayınladıkları dizi bölümleri ile bu savaşın ikinci cephesini açmış oldu.
İnternet için hazırlanan orijinal video içeriklerinin ilk defa bu yıl sonbahar sezonunu andıran (ve geleneksel televizyona benzeyen) bi