Network ekonomisi esnekliği keşfediyor
Aralık 2008
Yaşanmakta olan finansal kriz, iş hayatında ciddi değişimleri beraberinde getiriyor. BT, “esneme hareketleri” ile yeni döneme hazırlanıyor.
İstanbul’da düzenlenen Dünya Ekonomik Forumu’na (WEF) katılan BT (eski British Telecom) EMEA (Avrupa, Ortadoğu, Afrika) Başkanı Olivier Campenon, krizin ortaya çıkmasının ardından geçen iki ayını inovasyona harcayan bir şirketin yöneticisi olarak dünyaya farklı bakıyor. BT şu anda etkin maliyetin ucuzluktan daha iyi olduğunun anlaşılmasını, yeni teknolojilerini pazarlamak için yarattığı fırsatı kullanıyor. İki ayrı network olan finans ve telekom arasındaki paralellik bundan çok daha büyük bir fırsat yaratmaya aday.
Campenon, “Bizim 21. yüzyıl şebekemiz, bunun iyi bir örneği. Nasıl tanımlamalıyım: tanımlayamam, çünkü inovasyon doğası gereği henüz gerçekleşmemiştir. Biz müşterilerimize gidip mümkün olduğunca evrensel bir şebeke kurmaktan bahsediyoruz” diyor. Muğlak görünen bu ifade, BT’nin şirketlerin globalleşmesine yanıt olmak için altyapısı tarafında tam bir değişimi sağlamasıyla ortaya çıkan yeni dünyayı tanımlıyor. Gerçekleşen değişim, şebekenin bütün dünyayı kucaklayan IP yani internet tabanına taşınması ve donanım odaklılıktan yazılım odaklılığa geçişin sağlanması.
Bu değişim müşteri ilişkilerini de bütünüyle değiştirici etki yapmış durumda. BT bu şekilde bir müşterisinden gelen talebi veya AR-GE tarafından gelen bir yeniliği daha kolay uyarlama imkanı buluyor. Capenon, “Platformu yeniden inşa etmek ya da müşterinin biri birazcık farklı bir şey istedi diye yeni bir şebeke inşa etmek zorunda kalmıyoruz” diyor. Bu, maliyeti ortak bir platforma paylaştırma kadar, bu platform üzerinde müşterilere özelleştirme yapabilmeyi sağlıyor
Sonuç, Türkiye tarafında, dokuz ülkede 13 lokasyona yayılmış imalat devi Kordsa’ya ölçeği ile orantılı üst düzeyde telekomünikasyon bağlantısı ile herhangi bir yerde inşaat işi yapan yeni müşteri Yüksel İnşaat’ın büyük inşaat projelerini yürüttüğü bölgelere uydu destekli data bağlantısı sağlamaya kadar birçok farklı konuyu çözecek bir platform.
Aynı platform, globalleşen Türk şirketleri kadar Türkiye’ye açılan global şirketlere de hitap ediyor. Global şirketler, dünya genelinde satın aldıkları hizmeti yeni girdikleri yerlerde de aynı şekilde almak istiyorlar; esnek ve yayılabilen bir şebeke onlar için sistem standardizasyonu noktasında en iyi çözüm.
21. Yüzyıl Şebekesi etrafında oluşan bu ekosistemde tedarikçilerin rolü de ciddi biçimde değişiyor. Campenon, “Eskinin müşteriyi memnun ederken tedarikçileri sıkıştırmaya dayanan basit modelinde, tedarikçilerini en fazla sıkıştıran en fazla zenginleşen ve müşterilerine o kadar iyi hizmet eden şirket oluyordu” diyor. Ancak yeni sistemin esneklik ihtiyacı, bu tür ayrık ilişkiler yerine bağlantılı olmayı getiriyor. Ekosistemdeki bu yumuşama ve esnemenin, donanım odaklı çözümlerden yazılım odaklı çözümlere geçişe paralel gitmesi, kavramın resmini çizmeyi kolaylaştırıyor. Katı donanımdan elle dokunulamayan yazılım egemenliğine geçerken ortaya çıkan eşitleyici etki, Türkiye gibi diğer gelişmekte