BlackBerry karşı atakta
Aralık 2008
Apple’ın iPhone’u RIM’in akıllı telefon pazarındaki egemenliğini tehdit ediyor. Buna yanıt olarak Kanadalı şirket üç yeni modeli piyasaya sürdü. Peki bu gambit işe yarayacak mı?
Toronto’da, Waterloo Üniversitesi’nin yanındaki Research in Motion (RIM) kampüsüne mevsimin ilk karı düşerken Mike Lazaridis küçük bir BlackBerry ekranını siliyor, daha sonra masanın üzerine koyuyor ve langırt oynar gibi BlackBerry’i akıllı telefon yığınının içine gönderiyor. Şirketin kurucu ortağı ve eş CEO’su bir devre kartı çıkarıp Scrabble taşı büyüklüğünde bir çipi işaret ediyor. “İşte bu şey şu ana kadar yapılmış en gelişmiş akıllı telefon” diyor ve ekliyor: “Bununla boy ölçüşebilen bir telefon yok.” RIM en akıllı çipe sahip olabilir, ama tek başına bu özellik, giderek daha da rekabetçi hale gelen akıllı telefon piyasasında başarılı olmak için yeterli değil. BlackBerry’leri kurumsal bilişim sektöründe çalışanlara dağıtmak için Mike Lazaridis’in ABD’ye yaptığı ilk yolculuktan beri RIM yüzde 50’lik pay ile, yıllık 12 milyar doları bulan ABD akıllı telefon pazarına hakim. Küresel anlamda ise RIM bu yıl payını ikiye katlayarak yüzde 14’e çıkardı. Yine de hâlâ yüzde 42’lik payı olan Nokia’nın ardından geliyor.
Müşteriler eski telefonlarını iPhone ve diğer PDA’ler (kişisel dijital asistan) ile değiştirirken RIM de egemen ABD pazar payının kuşatma altında olduğunu fark ediyor. Şirket işletme sahasını korumak zorunda; BlackBerry hâlâ bilişim teknolojisi müdürlerinin e-posta göndermek için en fazla tercih ettikleri telefon. RIM bu sahada Apple, Nokia ve hatta hızla büyüyen Google ile de rekabet etmek zorunda.
Bu meydan okuyuş RIM için çok tehlikeli bir zamana denk geldi; rakipleri Nokia ve Apple’ın da başına gelenlere benzer bir şekilde, RIM’in hisse fiyatı 52 haftanın en yüksek seviyesi olan 148 dolardan yüzde 67 oranında bir düşüş kaydetti. 2008 gelirleri ve kârları ikiye katlanıp sırasıyla 6 milyar dolar ve 1,3 milyar dolara yükselirken büyümede ise küçük bir yavaşlama söz konusu. Ağustos ayında biten en son çeyrekte gelirler geçen yıla oranla yüzde 88 artarken kâr da yüzde 72 oranında yükseldi.
Müşterilere kur yapmak için RIM üç yeni akıllı telefon daha geliştirdi. BlackBerry PearlFlip, Motorola’nın RAZR’ına çok benziyor. T-Mobile ABD’de iki yıllık sözleşme ile bu ürünü 13 Ekim’de 149 dolardan piyasaya sürdü. Yeni model Bold ise Curve’ün geniş ekranlı ve güçlendirilmiş hali; AT&T 4 Kasım’da iki yıllık sözleşme ile 299 dolardan -iPhone’dan 100 dolar daha fazla- bu modeli piyasaya sundu. Sonra da Apple’ın iPhone’u ile doğrudan fiyat rekabetine girmesi için Verizon tarafından görevlendirilen dokunmatik Storm geldi.
ALBENİLİ UYGULAMALAR
Bu özelliklerin, iPhone’un sunduğu bağımsız geliştiricilerce yaratılan zengin uygulama seçeneklerini seven müşterileri çekmek için yeterli olup olmayacağı kesin değil. Bu seçeneklerin içinde New York Times’ın haber başlıklarına bakmak ve GPS harita sistemi bulunuyor. RIM’in şu anda en hızlı büyüyen segment olan tüketici pazarında arayı kapatması için kovalamaca oynaması gerekiyor. RIM’in eş CEO’su şunları söylüyor: “Fırsat büyüdü, ancak bunun yanında yarışın seviyesi de yükseldi.”
Geçen ay şirket Santa Clara, Kaliforniya’da geliştiricilere yönelik ilk konferansını düzenledi. 20 milyo