232-RADYO-TELEVİZYON MUHABİRİ
TANIM
Haber kaynakları ile ilişki kurarak sürekli haber toplayan, gerektiğinde olayları yerinde izleyen, haberi yazılı veya sözlü olarak bağlı bulunduğu radyo veya televizyon kurumuna ileten kişidir.
A- GÖREVLER
Radyo televizyon muhabirleri ilgilendikleri olaylara göre siyasal, sosyal, ekonomi, spor ve eğlence gibi alanlarda uzmanlaşmaktadırlar. Ancak hangi alanla ilgilenirlerse ilgilensinler bir radyo ve televizyon muhabiri şu görevleri yerine getirir;
- Haber kaynaklarından kendisine iletilen haberleri okur, bunları önemine göre sıraya koyar ve derinliğine incelenmesi uygun görülen olaylar için bir gündem oluşturur,
- Bir olayla ilgili olarak haber toplamak için, en doğru ve ayrıntılı haberi alabileceği haber kaynaklarını belirler,
- Görüşeceği kişileri telefonla arayarak isteğini belirtir ve randevu ister,
- Kameraman ünitesi ile ilişki kurar ve görüşmenin yayınlanacağı yeri ve saati belirtir,
- Haber alacağı kişiye soracağı soruları hazırlar,
- Kararlaştırılan saatte haber kaynağı ile görüşmesini yapar, görüntüleri kameramana kaydettirir,
- Haberi yazar ve amirine onaylatır,
- Gerektiğinde kitap, kaset vb. kaynaklardan arşiv taraması yapar.
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
- Ses kayıt cihazları (teyp vb.),
- Ses montaj aletleri,
- Bilgisayar,
- Fax, Teleks,
- Çeşitli kırtasiye malzemeleri.
B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Radyo televizyon muhabiri olmak isteyenlerin;
- Normalin üstünde sözel yeteneğe sahip,
- Sosyal olaylara ilgili,
- Derinliğine araştırma merakı olan,
- Başkaları ile iyi ilişki kurabilen kimseler olmaları gerekir.
Yaratıcılık mesleki başarıyı artırıcı etkendir.
C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Radyo televizyon muhabirlerinin çalışma ortamları çok değişkendir. Olayın niteliğine göre açık, kapalı, gürültülü, tozlu ve hatta tehlikeli olabilir. Muhabirlerin haberlerini yazdıkları büro ortamı çok sayıda kişinin çalıştığı gürültülü bir ortamdır. Muhabirler birinci derecede insanlarla etkileşim halinde görev yaparlar.
D- MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Muhabirlik mesleğinin eğitimi için 4 yıllık lisans mezunu olmak yeterlidir. Ancak, bu mesleğin eğitimi çoğunlukla Halkla ilişkiler ve Tanıtım, Radyo, Televizyon ve Sinema, İletişim Sanatları vb. bölüm mezunlarının bu alanda çalıştıkları gözlenmektedir.
Mesleğe en yakın eğitim veren eğitim yerleri aşağıda sıralanmıştır.
- Anadolu Üniversitesi (Eskişehir) İletişim Bilimleri Fakültesi, Sinema ve Televizyon Bölümü,
- Anadolu Üniversitesi (Eskişehir) İletişim Bilimleri Fakültesi, İletişim Sanatları Bölümü,
- Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü,
- Bahçeşehir Üniversitesi. İletişim Fakültesi, Sinema ve Televizyon Bölümü,
- Beykent Üniversitesi (Ankara) Güzel Sanatlar Fakültesi, Sinema-Televizyon Bölümü,
- Dokuz Eylül Üniversitesi (İzmir) Güzel Sanatlar Fakültesi, Sinema-Televizyon Bölümü,
- Ege Üniversitesi (İzmir) İletişim Fakültesi Radyo-Televizyon ve Sinema Bölümü,
- Erciyes Üniversitesi (Kayseri) Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema-Televizyon Bölümü,
- Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi (Ankara) Radyo-Televizyon ve Sinema Bölümü,
- İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo-Televizyon ve Sinema Bölümü,
- İstanbul Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo-Televizyon ve Sinema Bölümü,
- Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo-Televizyon ve Sinema Bölümü,
- Marmara Üniversitesi (İstanbul) Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema-Televizyon Bölümü,
- Mimar Sinan Üniversitesi (İstanbul) Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema ve Televizyon Bölümü,
- Selçuk Üniversitesi (Konya) İletişim Fakültesi Radyo-Televizyon ve Sinema Bölümü,
- Yeditepe Üniversitesi (İstanbul) İletişim Fakültesi Radyo-Televizyon ve Sinema Bölümü,
- Akdeniz Üniversitesi (Antalya) İletişi Fakültesi, Halkla İlişkiler Bölümü,
- ****** Üniversitesi (Erzurum) İletişim Fakültesi, Halkla ilişkiler Bölümü,
- Anadolu Üniversitesi (Eskişehir) İletişim Bilimleri Fakültesi ,Halkla İlişkiler bölümü
- Ankara Üniversitesi (Eskişehir) İletişim Fakültesi , Halkla ilişkiler bölümü
- Bahçeşehir Üniversitesi (İstanbul) İletişim Fakültesi ,Halkla ilişkiler Bölümü
- Başkent Üniversitesi (Ankara) İletişim Fakültesi ,Halkla İlişkiler bölümü
- Ege Üniversitesi (İzmir) İletişim Fakültesi, Halkla ilişkiler bölümü
- Galatasaray Üniversitesi (İstanbul) İletişim Fakültesi , Halkla ilişkiler bölümü
- Gazi Üniversitesi (Ankara) İletişim Fakültesi, Halkla ilişkiler bölümü
- İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler bölümü
- Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi, Halkla ilişkiler Bölümü
- Maltepe Üniversitesi (İstanbul) İletişim Fakültesi , Hakla İlişkiler bölümü
- Marmara Üniversitesi (İstanbul) İletişim Fakültesi Halkla ilişkiler bölümü
- Selçuk Üniversitesi (Konya) İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler bölümü
- Yeditepe Üniversitesi (İstanbul) İletişim Fakültesi Halkla ilişkiler bölümü
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Ayrıca, TRT'de verilen hizmet öncesi eğitimler, Anadolu Teknik Liseleri, Anadolu Meslek Liseleri Radyo-TV bölümleri de bu mesleğin eğitim yerleri arasındadır.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
- Lise veya dengi okul mezunu olmak,
- Öğrenci Seçme Sınavında (ÖSS) İletişim Fakültesi - “Radyo Televizyon ve Sinema”, İletişim Fakültesi - Halkla İlişkiler ve Tanıtım lisans programlarından biri için Öğrenci Seçme Sınavında (ÖSS) yeterli “Sözel (SÖZ)” puan almak,
Büro Yönetimi, Büro Yönetimi ve Sekreterlik, Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı, e-Ticaret, Film Yapım Teknikleri, Fotoğrafçılık, Fotoğrafçılık ve Kameramanlık, Halkla İlişkiler, Halkla ilişkiler ve Reklamcılık, Halkla ilişkiler ve Tanıtım, İletişim ve Halkla İlişkiler, İnternet ile Pazarlama, Masaüstü Yayıncılık, Ofis Teknolojileri ve Yönetimi, Pazarlama/ Pazarlama ve Satış, Perakende Satış ve Mağaza Yönetimi, Perakendecilik ve Mağaza Yönetimi, Piyasa Araştırmaları ve Pazarlama, Piyasa Araştırmaları ve Reklamcılık, Radyo ve Televizyon Yayımcılığı, Radyo ve Televizyon Programcılığı, Bilgisayar Destekli Yayıncılık, Reklamcılık Yönetimi, Satış ve Reklam Yönetimi, Satış Yönetimi, Sekreterlik, Sosyal Bilimler, Televizyon Yapım ve Yönetimi, Televizyon ve Radyo Programcılığı, Tıbbi Mümessillik ve Pazarlama, Ön Lisans programlarından mezun olduklarında ÖSYM tarafından yapılan dikey geçiş sınavında başarılı olduklarında “Radyo Televizyon ve Sinema, Halkla ilişkiler ve Tanıtım, İletişim Sanatları” lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Anadolu Teknik Liseleri Radyo-Televizyon bölümüne girebilmek için ilköğretim mezunu olmak ve Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan Orta Öğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavını kazanmak gerekmektedir
İletişim Fakülteleri Radyo -TV ve Sinema bölümlerinde eğitim süresi 4 yıldır.
TRT'de;
- 4 yıllık fakültelerden mezun kişilerin kabul edildiği muhabirlik yazılı sınavında başarılı olan adaylar 6 aylık hizmet-içi eğitime alınmaktadırlar.
Hizmet öncesi kurslarda;
- Haber yazma (TV Haberi, Merkez Haberleri, Yurt Haberleri ve Dış Haberler),
- Röportaj tekniği,
- Diksiyon,
- Fonetik,
- Kompozisyon,
- Montaj tekniği
gibi konularda eğitim alırlar.
Bu kurs sırasında ara sınavlar yapılır. Kurs bitiminde yazılı ve pratik (görev başında) sınava girerler. Son olarak mülakat yapılır.
Mülakatta başarılı olan kişiler stajyer muhabir olarak göreve alınırlar. Stajyer muhabirlik süresi 3 yıldır. 3 yıl bitiminde stajyer muhabirler tez hazırlarlar ve bu tezleri uygun görülürse muhabir unvanını elde ederler.
- Anadolu Teknik Liseleri Radyo-Televizyon Bölümünün eğitim süresi, birinci yılı yabancı dil hazırlık sınıfı olmak üzere 5 yıldır. Bu süre içerisinde öğrenciler; ortak genel kültür dersleri yanında; Ses ve Görüntü, Kayıt Cihazları, Kitle İletişim Araçları, Film ve TV Temel Kavramları,
- Radyo-TV Temel Kavramları, Radyo-TV Program Yapımı, Temel Gazetecilik, Tanıtma Yöntemleri ve Reklam Tasarımı, Senaryo Yazımı, Sinema Tarihi, Radyo-TV Haberleri, Fotoğraf Uygulamaları, Elektrik-Elektronik Bilgisi, Alıcı-Vericiler, Radyo-TV Programı, Yayın Uygulamaları derslerini alırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitim sonunda İletişim Fakültesi mezunları “ Lisans Diploması “ alırlar. Mezunlar Radyo, Televizyon ve Sinema sektöründe Haber muhabiri, Program yapımcısı vb. görev yaparlar.
Anadolu İletişim Meslek lisesi mezunları meslek lisesi diploması ile “Teknisyen” unvanı alırlar.
E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Radyo TV muhabirleri, TRT Kurumunun bütün kanallarında (radyo ve TV), özel televizyon kanallarında, özel radyolarda, yerli ve yabancı haber ajanslarında görev yapabilirler.
- Olayların geçtiği her yerde (arazi, konferans salonu, sokak, cadde vb.),
- Bürolarda,
- Montaj stüdyosunda çalışırlar.
TV kanallarının artmasıyla birlikte mesleğe olan ihtiyaç sürekli artış göstermektedir. Ancak ilgili üniversite mezunlarının haricinde diğer 4 yıllık yüksekokul mezunlarının da mesleğe geçişleri mümkün olduğundan ve mesleğe geçiş için birkaç aşamalı yarışma sınavı gerektiğinden oldukça zor elde edilebilecek bir meslektir.
İnsanların bilgilenme ve haber alma ihtiyaçları sürekli var olduğundan, toplum hayatında bu meslek önemli bir yer tutmakta ve teknolojinin sürekli gelişmesiyle haberi daha hızlı ve modern yöntemlerle ulaştırmak mümkün olmaktadır. (Örn: Modern kayıt ve montaj stüdyoları vb.) Televizyon kanallarının sayısının sürekli artması mesleğe olan ihtiyacı arttırmaktadır.
F- EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
- İletişim fakültelerinde öğrenime devam eden öğrencilere istedikleri takdirde yüksek öğrenim ve katkı (harç) kredisi ödenmektedir.
- TRT'de 6 aylık hizmet-içi eğitim süresince meslek adaylarına ücret ödenmemektedir.
EĞİTİM SONRASI
- Bu meslekte ücretler, çalışılan yer ve deneyime göre değişiklik göstermekte olup, TRT'de radyo-TV muhabiri olarak çalışanların ücreti ile özel televizyon kanallarında çalışanların ücreti farklılık göstermektedir. TRT'de görev yapanlar yaklaşık asgari ücretin 4 katı civarında ücret alırlar. Özel televizyonlarda ise anlaşmaya bağlı olarak asgari ücretin 10 katı kadar ücret alabilmektedirler.
G- MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra alanlarında mastır (yüksek lisans) ve doktora eğitimi alarak, akademik kariyer yapabilirler, yüksek öğretim kurumlarında araştırma görevlisi, doçent, profesör gibi unvanlarla öğretim üyesi olarak görev yapabilirler.
- İdari kadrolara geçiş mümkün olabilmektedir. Bu da uzun bir iş tecrübesi gerektirmektedir. (Müdür yardımcısı, müdür vb.)
- Yabancı dil bilgisi kişinin dış ülkelerde görev almasını sağlayabilir.
BENZER MESLEKLER
- Gazete Muhabiri.
H - EK BİLGİLER
TRT'de bu meslekte çalışabilmek için;
- 30 yaşını doldurmamış, 4 yıllık üniversite mezunu olan ve görevini devamlı yapmasına engel olabilecek akıl hastalığı veya vücut sakatlığı ile özürü bulunmayan kişiler TRT'nin açmış olduğu yazılı sınava katılmak zorundadırlar. (Giriş şartları yıllara göre değişebilir.) Genel duyurulu yazılı sınav sonucu başarılı olan kişiler muhabirlik mesleğine ilk adımı atarlar.
Adaylar;
- Anadolu Üniversitesinin ilgili bölümüne girebilmek için ayrıca özel yetenek sınavında başarılı olmak gerekmektedir.
- Yazılı sınavla birlikte kompozisyon sınavına girerler,
- Yazılı sınavı kazananlar mülakata çağırılırlar,
- Mülakatı kazanan kişiler, 6 aylık hizmet öncesi kurslara alınırlar.
- Anadolu Teknik Liseleri Radyo-Televizyon bölümüne girebilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak ve Milli Eğitim Bakanlığının açtığı Orta Öğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavını kazanmak gerekmektedir.
I- YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
- Meslek Elemanları,
- 2005 Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS ) Klavuzu
- Çeşitli Üniversitelerin Katalogları,
- ÖSYS (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi ) Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Klavuzu –2005
- ÖSYM Üniversiteler,Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi –2000,
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK )Üyesi Kuruluşlar.
İ - DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
- İlgili Eğitim Kurumları,
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi,
- Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube Müdürlükleri
233-RADYO-TELEVİZYON PROGRAM YAPIMCISI(PRODÜKTÖR)
TANIM
Radyo ve televizyon programlarını gerekli kaynakları araştırarak planlayan, yayına hazır hale getiren kişidir. Bu meslek sahipleri aynı zamanda Prodüktör unvanıyla da anılmaktadır.
A- GÖREVLER
- Program önerileri hazırlar, bu amaçla gerekli kaynakları (bütçe, malzeme, işgücü) araştırır ilgili birim ve kuruluşlarla bağlantı kurarak gerekli izinleri alır,
- Yapılacak programın konusunu ve süresini belirler,
- Yapımı gerçekleştirilecek program için yapılacak işleri belirler ve iş akışını planlar; yapımda görev alacak personelin görev dağılımını ve iş düzenini belirler,
- Programda görev alacak konuşmacı ve uzmanları belirler ve bunlarla ön anlaşma yapar,
- Naklen yayınlarda, yayınların programlandığı şekilde aksama olmaksızın gerçekleştirilmesini sağlar,
- Program için gerekli ortamı, sahneyi hazırlatır,
- Programı kaydedecek teknik elemanlarla gerekli bağlantıyı kurar,
- Yayınlanmadan önce programı izler, belirlenen süreye göre ayarlar,
- Yapımı gerçekleştirilen programı, denetlenmesi için bölüm müdürüne teslim eder,
- Denetlenen programın üzerinde yapılması gereken değişiklikleri gerçekleştirir ve programı ilgili birime teslim eder,
- Hazırladığı programın izleyici üzerindeki etkisini araştırır, araştırma sonuçlarından yeni yapımların hazırlanmasında yararlanır.
KULLANILAN ALET
MALZEMELER
- Kırtasiye malzemeleri,
- İletişim araçları (telefon, fax, ....),
- Bilgisayar.
B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Program yapımcısı olmak isteyenlerin;
- Üstün akademik yeteneğe,
- Bir işi planlama ve uygulama gücüne,
- İnsanlarla iyi iletişim kurabilme ve insanları ikna edebilme yeteneğine sahip,
- Yaratıcı,
- Titiz, düzenli ve disiplinli
kimseler olmaları gerekir.
C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Program yapımcıları görevlerini genelde kapalı ortamda gerçekleştirir. Çekim için gerekli malzeme ve oyuncu temini gibi görevleri de değişik ortamlarda gerçekleştirirler. Çalışma ortamı genelde sıcak ve gürültülüdür. Program yapımcısı çalışırken yönetmen ve yapımda görev alan diğer personelle iletişim halindedir.
D- MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Program Yapımcılığı (prodüktörlük) mesleğiyle ilgili eğitim veren bir örgün eğitim kurumu mevcut değildir. Ancak bünyesinde iletişim veya güzel sanatlar fakültesi bulunan üniversitelerin, radyo, sinema ve televizyon bölümlerinde verilen program doğrultusunda elde edilen formasyonla mezunlar bu görevi yapabilmektedirler.
Mesleğin eğitimi;
- Anadolu Üni. (Eskişehir) İletişim Bilimleri Fakültesi, Sinema ve Televizyon Bölümü,
- Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo-Televizyon ve Sinema Bölümü,
- ****** Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo,Sinema ve Televizyon,
- Bahçeşehir Üniversitesi (İstanbul). İletişim Fakültesi Sinema ve Televizyon Bölümü,
- Beykent Üniversitesi (Ankara) Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema-Televizyon Bölümü,
- Başkent Üniversitesi (Ankra) İletişim Fakültesi,Radyo,Sinema ve Televizyon Bölümü,
- Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi,Sinema ve Televizyon ,
- Dokuz Eylül Üniversitesi (İzmir) Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema-Televizyon Bölümü,
- Ege Üniversitesi (İzmir) İletişim Fakültesi Radyo-Televizyon ve Sinema Bölümü,
- Erciyes Üniversitesi (Kayseri) Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema-Televizyon Bölümü,
- Fırat Üniversitesi (Elazığ) İletişim Fakültesi,Radyo,Sinema ve Televizyon Bölümü
- Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi (Ankara) Radyo-Televizyon ve Sinema Bölümü,
- İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo-Televizyon ve Sinema Bölümü,
- İstanbul Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo-Televizyon ve Sinema Bölümü,
- Kadir Has Üniversitesi(İstanbul) İletişim Üniversitesi Radyo, Sinema,Televizyon
- Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo-Televizyon ve Sinema Bölümü,
- Maltepe Üniversitesi(İstanbul) İletişim Üniversitesi Radyo,Sinema Televizyon
- Marmara Üniversitesi (İstanbul) Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema-Televizyon Bölümü,
- Mersin Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo.Sinema ve Televizyon,
- Mimar Sinan Üni. (İstanbul) Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema ve Televizyon Bölümü,
- Selçuk Üniversitesi (Konya) İletişim Fakültesi Radyo-Televizyon ve Sinema Bölümü,
- Yeditepe Üni. (İstanbul) İletişim Fakültesi Radyo-Televizyon ve Sinema Bölümü,
Bölümlerinde verilmektedir.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
- Türkçe,
- Sanat Tarihi,
- Sosyal Bilimler.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için:
- Lise veya dengi okul mezunu olmak,
- Öğrenci Seçme Sınavında (ÖSS) İletişim Fakültesi- Güzel Sanatlar Fakültesi “Radyo Televizyon ve Sinema ”, lisans programlarından biri için yeterli “Sözel (SÖZ)” puan almak,
- Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda “Radyo -Televizyon ve Sinema ” lisans programları ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir.
Bir yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar, mezun olduğu lisenin kendi alan/kol/bölümleri ile ilgili bir yüksek öğrenim programını tercih ettiklerinde Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanları (AOBP) 0,8 ile çarpılarak diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler. Ancak, kendi alan/kol/bölümleri dışında bir yükseköğretim programını tercih eden adayların (örneğin: mezun olduğu lisenin Sosyal Bilgiler alan/kol/bölümünü bitiren adayın bir mühendislik programını tercih etmesi gibi) Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanları (AOBP) ise 0,3 ile çarpılmakta, bu durumda ise adayların yerleştirilme şansı azalmaktadır.
“ Radyo ve Tv Yayımcılığı, Radyo- Televizyon, Radyo Televizyon Programcılığı, Televizyon- Radyo Programcılığı, Radyo-TV Yayımcılığı, Fotoğraf , Fotoğrafçılık, Gazetecilik, Fotoğrafçılık ve Kameramanlık,Film Yapım Teknikleri,Televizyon Yapım ve Yönetimi, Önlisans programlarından mezun olduklarında, ÖSYM tarafından yapılan dikey geçiş sınavında başarılı olduklarında “Radyo Televizyon ve Sinema” lisans programına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Meslek eğitiminde;
1. yıl; Sinema-Televizyon Tekniğine Giriş, Uygarlık ve Sanat Tarihi, Sinema Dili, Dünya Sinema Tarihi, Güzel Sanatlar, Türk Sinema Tarihi, Film Analizine Giriş,
2. yıl; Senaryo-Yönetim, Oyun, Sinema-Televizyon Tekniği, Sinema Dili, Çekim ve Yapım Teknikleri, Sinema Tekniği, Sinemasal Çevre Tasarımı, Film Müziği, Türk Sanat Tarihi, Görüntü Perspektifi, Film Analizi, Televizyon Tekniği,
3. yıl; Uygulama Atölyesi, Sanat ve Sinema,
4. yıl; Diploma Projesi gibi dersler gösterilmektedir.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Ayrıca, TRT ve diğer özel yayın kuruluşları prodüktör yardımcısı olarak almış oldukları elemanlara 2,5 aylık bir eğitim uygulayarak temel bilgileri vermektedirler. Eğitim bittikten sonra tecrübeli prodüktörlerin yanında 3 yıl prodüktör yardımcısı olarak çalıştıktan sonra prodüktörlük tezi hazırlanır. Bu tez kabul edilirse prodüktör unvanıyla göreve devam edilir.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA UNVAN
Fakültelerin Sinema-Televizyon bölümünü başarı ile bitiren öğrencilere "Lisans Diploması" verilir ve bu diplomada öğrenim yapılan ana sanat dalı ve sanat dalı belirtilir.
E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Radyo-Televizyon Program Yapımcıları TRT, özel televizyon ve radyolarda iş bulma imkanına sahiptirler.
Her geçen gün hızla gelişen ve yaygınlaşan yayıncılık sektörü yarışma ortamının oluşmasına neden olmaktadır. Ülkemizde artan bir şekilde açılan özel televizyon ve radyo kanalları yayınlarını daha fazla izleyiciye ulaştırabilmek için çok sayıda kaliteli yapımlar oluşturmak zorundadır. Bu zorunluluk yeni elemanlara olan ihtiyacı açıkça göstermektedir. Bu alanda piyasanın ihtiyaçlarını karşılayabilecek nitelikte yapımları gerçekleştirecek, iyi yetişmiş elemanlara ihtiyaç duyulmaktadır.
F- EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Öğrenciler eğitim süresince Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu'nun verdiği öğrenim ve katkı (Harç) kredisinden yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
TRT gibi kamu kurumlarında alınan ücret her yıl yasalarla belirlenir. Özel televizyon, radyo, reklam ve film şirketlerinde ücret sözleşmeyle saptanır. Elde edilen kazanç asgari geçim seviyesinin her zaman üzerindedir.
G- MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra alanlarında mastır (yüksek lisans) ve doktora eğitimi alarak akademik kariyer yapabilirler, yüksek öğretim kurumlarında araştırma görevlisi, doçent, profesör gibi unvanlarla öğretim üyesi olarak görev yapabilirler.
Meslekte ilerleme yaratıcılıkla mümkün olur. Kişi özgün, ilgi çekici programlar hazırladıkça yüksek ücretle çeşitli görevlerde adını duyurma olanağı bulabilir.
BENZER MESLEKLER
- Sinema yapımcısı,
- Sinema yönetmeni,
- Tiyatro yönetmeni (rejisör),
- Muhabir (radyo-televizyon).
H - EK BİLGİLER
- TRT'nin açtığı prodüktör yardımcılığı sınavına başvurabilmek için üniversite mezunu olma şartı aranır. Sınavda genel kültür ve sanata yönelik sorular sorulur. Sınavı kazananlar daha sonra 2.5 ay süreli eğitime tabi tutulurlar. Özel televizyon ve radyo kuruluşları da en az lise mezunu, yetenekli gençlerin de katılabileceği bir sınavla bu görevi yapacak elemanları alırlar. Bu elemanları 2.5 aylık bir eğitimden geçirerek tecrübeli prodüktörlerin yanında bilgi ve becerilerini artırmak üzere çalıştırarak uzmanlaşmalarını sağlarlar.
SORUMLULUK
- Yapımda harcanacak paranın ve zamanın en iyi şekilde kullanılmasını sağlamaktan,
- Yapıma uygun oyuncuların, malzemelerin, aletlerin sağlanmasından,
- Yapımın tanıtım ve satışı için gerekli reklam ve pazarlama çalışmasından sorumludur.
I - YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
- Meslek elemanları,
- 2006 Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) Kılavuzu,
- ÖSYS (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu – 2000
- ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi – 2000
- Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2005 Kılavuzu,
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
İ - DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
- İlgili eğitim kurumları,
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi,
- Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi Bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube Müdürlükleri.
234-REHBER ÖĞRETMEN (PSİKOLOJİK DANIŞMAN)
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilerin ilgi, yetenek ve kişilik özelliklerini gerçekçi ve ayrıntılı olarak tanımalarına, kendilerine açık eğitim, meslek ve iş olanakları hakkında bilgilenmelerine, başkaları ile iyi iletişim kurabilme, doğru kararlar verebilme becerileri geliştirmelerine yardım eden kişidir.
A- GÖREVLER
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel eğitim kurumlarında çalışan rehber öğretmen (psikolojik danışman) başlıca şu görevleri yerine getirir.
- Gözlem, olay kaydı (Anektod), dereceleme ölçekleri,otobiyografi, sosyometri tekniği, gibi öznel teknikler ile yetenek testleri, ilgi envanterleri, kişilik envanterleri gibi ölçme araçları kullanarak öğrencilerin, çeşitli özelliklerini tanımalarına yardımcı olur,
- Öğrencilerin, meslekler, meslek edinme yolları, yarım veya tam zamanlı iş olanakları, iş arama teknikleri, verimli çalışma, sağlığı koruma, boş zamanları değerlendirme yöntemleri konularında bilgilenmelerini sağlar,
- Bireysel olarak ve/veya grupla görüşme (Psikolojik danışma) yapar, danışanı dinler, yansıtma, yorumlama gibi tekniklerle öğrencilerin sorunlarının kaynağını anlaması ve çözüm yolu bulmasında danışana yardımcı olur,
- Yapılan yardımların ne derece etkili olduğunu izleme araştırmaları ile belirler,
- Öğretmenlere, rehberlik görevini yerine getirmelerinde yardımcı olur,
- Ana babalara çocuklarının eğitimi konusunda danışmanlık yapar,
- Özürlü öğrencileri belirler, ilgili tedavi ve eğitim kurumlarına gönderir.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
- Çeşitli rehberlik programları,
- Psikolojik ölçme araçları,
- Öğrenci gelişim dosyaları ve kayıtları,
- Okul araç ve gereçleri,
- Bilgisayar.
B- MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Rehber öğretmen (psikolojik danışman) olmak isteyenlerin;
- Üst düzeyde akademik yeteneğe,
- Sözlü ifade gücüne ve empati yeteneğine sahip,
- Sosyal bilim ve sosyal yardım ilgisi gelişmiş,
- Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
- Sağlıklı bir iletişim ortamı sağlayabilen,
- Dikkatli, işine özen gösteren,
- Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
- İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
- Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
- Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
C- ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Rehber öğretmen (psikolojik danışman), bireysel rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini odasında, grup rehberliği hizmetini sınıfta yürütür.
D- MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleki eğitim aşağıda belirtilen üniversitelere bağlı eğitim fakültelerinin "Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık" bölümlerinde verilmektedir.
- Abant İzzet Baysal Üniversitesi (Bolu) Eğitim Fakültesi.
- Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi ,
- ****** Üniversitesi (Erzurum) Eğitim Bilimleri Fakültesi ,
- Çukurova Üniversitesi ( Adana) Eğitim Bilimleri Fakültesi ,
- Boğaziçi Üniversitesi ( İstanbul) Eğitim Fakültesi ,
- Çukurova Üniversitesi ( Adana) Eğitim Bilimleri Fakültesi ,
- Dokuz Eylül Üniversitesi ( İzmir ) Eğitim Bilimleri Fakültesi ,
- Ege Üniversitesi (İzmir) Eğitim Fakültesi
- Gazi Üniversitesi (Ankara) Gazi Eğitim Fakültesi ,
- Hacettepe Üniversitesi ( Ankara) Eğitim Fakültesi ,
- İnönü Üniversitesi. (Malatya) Eğitim Fakültesi ,
- İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi ,
- Karadeniz Teknik Üniversitesi (Trabzon) Fatih Eğitim Fakültesi ,
- Marmara Üniversitesi (İstanbul) ****** Eğitim Fakültesi ,
- Mersin Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
- Ondokuz Mayıs Üniversitesi (Samsun) Eğitim Fakültesi ,
- Selçuk Üniversitesi ( Konya) Eğitim Fakültesi ,
- Pamukkale Üniversitesi, (Denizli)
- Uludağ Üniversitesi (Bursa) Eğitim Fakültesi
Ayrıca, “Psikoloji” bölümü mezunlarından Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programını veya Milli Eğitim Bakanlığı Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) işbirliği ile açılan /açılacak pedagojik Formasyon programını başarı ile tamamlayanlarda Rehber Öğretmen olarak çalışabilirler.
''Psikoloji'' bölümlerinden mezun olanların görev alacakları özel eğitim okulları ve kurumları engel grubuyla ilgili özel eğitim alanında en az 9 kredilik ders almaları veya özel eğitim alanında yüksek lisans yapmış olması gerekir.
Bunların dışında, daha önceki yıllarda “Eğitimde Psikolojik Hizmetler Bölümü/Anabilim Dalı” mezunlar da MEB tarafından bu alanda Rehber Öğretmen olarak atanabilirler.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
- Felsefe,
- Mantık,
- Sosyoloji,
- Psikoloji,
- Matematik.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek eğitimine başlayabilmek için
- Lise veya dengi okul mezunu olmak,
- Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisans programı için yeterli Eşit Ağırlık (EA) puanı almak ,
- Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih bildirim Formunda Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisans programı ile ilgili en az bir yüksek öğretim programını tercih etmek gerekmektedir.
Liselerin Sosyal Bilimler, Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat, Genel Kültür, Türkçe- Matematik, Sınıf Öğretmenliği ile, “Öğretmen Okulu ve Köy Enstitüsü mezunları, bu alanında yüksek öğrenim görmek isterlerse, ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) sonucunda diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedir.
Ancak kendi alan/kol/bölümlerin dışında bir yüksek öğretim programlarını tercih eden adayların yerleşme şansı azalmaktadır.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Eğitim Fakültelerinin “Rehberlik ve Psikolojik Danışma” bölümlerinde 8 yarıyıllık dönemlerden oluşan 4 yıl süreli eğitim verilmektedir. Eğitim süresince;
1.yıl; Bilimsel Araştırma Teknikleri I-II, Eğitim Sos. ve Çağdaş Akımlar, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi I-II, Psikolojiye Giriş I-II, Felsefeye Giriş, Öğr. Mesleğine G., Türkçe I. Yazılı Anlatım, Türkçe II Sözlü Anlatım, Yabancı Dil I-II, ****** İlkeleri ve İnk. Tarihi I-II, Rehberlik ve Psik. Dan. Giriş, Özel Eğitime Giriş, Okul Deneyimi I, Güzel Sanatlar (seçimlik).
2. yıl; İstatistik I-II, Ergenlik Psikolojisi I-II, Çocuk Hakları KMÇ, Fizyoloji I-II, Temel Eğt. Teo. ve Sor., Bilgisayar, Sağlık Bilgisi ve İlkyardım (seçimlik), Bireyi Tanıma Teknikleri, Gelişim ve Öğrenme, Eğitim Tarihi, Okul Öncesi Eğitim, Reh. ve Psik. Dan.’da Çağdaş Akımlar, Psikofizyoloji, Öğretimde Planl. ve Değ.
3. yıl; Davranış Boz. ve Eğt. I-II, Çocuk Suçluluğu ve Yen. Eğt., Mesleğe Yöneltme, Zeka Eng. Ço. Psk. ve Eğt., Farklı Öğretim Kad. Rehb., Okul Yönetimi, Yetişkin Psk. ve Ana-Baba Eğt., Temel İletişim Becerileri, Öğrt. Tek. ve Mat Geliştirme, Özel Öğrenme Güçlükleri, Aile Danışmanlığı, Çocuk Psikolojisi Uygulamaları, Eğitimde Program Uygulamaları, Üstün Çocuk. Psk. ve Eğitimi, Reh. ve Psik. Dan. Etik Kurallar, Özel Öğretim Yöntemleri I, Sınıf Yönetimi.
4. yıl; Örgütsel Psikoloji, Eğitim ve Öğretimde Testler I-II, Reh. ve Psik. Dan. İlke ve Tek., Grupla Psik. Dan., Psikiyatri I, Özel Öğretim Yöntemleri II, Okul Deneyimi 2, Test Uygulama I-II (Seçimlik), Seçmeli I-II, İnsan Kaynakları, Karşılaştırmalı Okul Sistemleri, Resimleriyle Çocuk, Rehberlik, Öğretmenlik Uygulaması.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini tamamlayanlara "Lisans Diploması" verilir. Bu elemanlara Milli Eğitim Bakanlığı'nda "Rehber Öğretmen (Psikolojik Danışman)" unvanı verilmektedir.
E- ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Rehber öğretmenler, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında, rehberlik araştırma merkezlerinde, özel eğitim kurumlarında, dershanelerde, halk eğitim merkezlerinde, çıraklık eğitim merkezlerinde çalışabilirler.
F-EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Psikolojik danışma ve rehberlik programını ilk beş tercihinde gösteren ve bu programa yerleştirilen adaylardan, belli koşulları taşıyanlara Milli Eğitim Bakanlığı’nca burs sağlanır.
Öğrenciler eğitimleri süresince Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenim ve harç kredisinden ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının sağladığı kredi ve burs olanaklarından da yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda ‘’Öğretmen’’ olarak atananlar 657 sayılı Devlet Memurları Yasası’na göre 9. Derecenin 1.kademesinden aylıkla göreve başlatılırlar. Bu öğretmenler yan ödeme, ek ders ücreti gibi olanaklardan da yararlanırlar.
Özel eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenler ise, okul yönetimi ile yaptıkları anlaşmalara göre değişik miktarlarda ücret alabilmektedirler.
G- MESLEKTE İLERLEME
İdari yönden okul müdürü veya müdür yardımcısı olabilirler. Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans ve doktora yapabilir,araştırma görevlisi olabilir ve akademik kariyer yapabilirler.Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan sınavı kazanırlarsa Eğitim Yöneticisi olabilirler.Özel şirketlerde kariyer danışmanlığı gibi unvanlarla çalışabilirler.
BENZER MESLEKLER
- Psikologluk,
- Öğretmenlik,
- Sosyal Hizmet Uzmanlığı,
- Pedagogluk.
I - YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
- Meslek Elemanları,
- 2005 Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS ) Kılavuzu
- Çeşitli Üniversitelerin Katalogları,
- ÖSYS (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi ) Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu –2005
- Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar ile Değişiklik yapılmasına dair Esaslar (12.07.2004 tarih ve 119 Sayılı Kurul Kararı)
- ÖSYM Üniversiteler,Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi –2000,
- Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK )Üyesi Kuruluşlar.
İ - DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
- İlgili Eğitim Kurumları,
- Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü,
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi,
- Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube
Müdürlükleri.
- Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel
Müdürlüğü,