Günde Tek Ürün Sitelerine Tekrar Gün Doğar Mı?
Arda Kutsal tarafından 01 Temmuz 2010 tarihinde yazılmıştır.
Türkiye’de özellikle 2006-2007 yılları arasında popülaritesi yükselmiş bir girişim alanıydı “Günde Tek Ürün” konsepti ile kurulmuş alışveriş siteleri. Bu alanda birçok servis hayata geçirilmiş ve dünyada Woot tarafından başlatılan akıma girişimciler fırsat gözüyle bakıp bugün içinde bulunduğumuz grup alışveriş trendine yakın bir saldırganlık göstermişlerdi.
Ama arada bir fark vardı. Bugün grup alışverişe ilgi gösteren girişimcilerin büyük bölümü arkasına ya büyük grupları ya da yatırımcı desteğini almış olanlarken, günde tek ürün konseptine ilgi gösteren girişimciler ya bireysel ya da sermayesi fazla yüksek olmayan küçük şirketlerdi.
Türkiye e-ticaret pazarının o yıllardaki durumu, firmaların bu tür alternatif alışveriş modellerine olan düşük ilgisi ve tüm bunların üstüne e-ticaretin bu küçük alanına az sayıdaki yatırımcının olmayan ilgisi eklenince bu alandaki girişimcilerin birer birer pazardan ayrıldığını gördük.
Bugün ise bu alanda tekrar bir hareketlenme olabileceğini işaret eden tünelin sonundaki ışığı gördük.
Dünyada bu alanın öncü ve önde gelen servislerinden olan Woot, dünya devi Amazon tarafından TechCrunch’ın tahminlerine göre $110 milyon karşılığında satın alındı.
Private shopping yani kapalı alışveriş kulüplerinin atası olarak düşünebileceğimiz günde tek ürün modelinin ülkemizde halen ayakta kalmış ve operasyonunu başarıyla devam ettiren örnekleri bulunuyor.
Bizim şu günlerde aktif olarak çalıştığından haberdar olduğumuz girişimlerden birisi aslında sektörün ilk isimlerinden olan indragandi.com, diğerleri ise bendeistiyorum.com, firsatabak.com, gununfiyati.com, gunlukurun.com, kampanyamatik.com. Hatta günde tek ürün servislerindeki kampanyaları takip edip listeleyen girişimler de bulunuyor. Bunlar arasından tekurunler.com ve fiyattakip.com incelenebilir. Eğer atladığımız benzer alanda hizmet veren servisler varsa yorumlarda paylaşabilirsiniz.
Haliyle private shopping servisleri hayatımıza girince bu tür girişimlerin pabucu nispeten dama atılmış gibi duruyor. Ancak dünyada yıllardır başarıyla hayatını sürdüren hatta Amazon gibi bir dev tarafından satın alınan Woot’u düşününce daha uzun bir süre günde tek ürün modelinin modasının geçmeyeceğini göz önüne alabilirsiniz.
Hazır Türkiye e-ticaret pazarı belirli bir seviyeye gelmiş durumdayken, girişimcilerin ve özellikle de yatırımcıların bu çok daha düşük maliyetli ve çok daha kolay operasyonel süreçleri olan iş modelini göz önüne almalarında fayda var diye düşünüyorum.
Private shopping ve grup alışveriş girişimleri ile başarılı işbirliklerinin kurulması da mümkün olan günde tek ürün servislerini bence fazla gecikmeden tekrar değerlendirmeye başlamak gerekiyor. Woot’un satışının etkisiyle oluşan rüzgar çok büyük olasılıkla Amerika ve Avrupa’da birilerini hareketlendirecektir. Onlar rüzgarın şiddetini azaltmadan yelkenleri açmak iyi olabilir.
Görsel Kaynak: xenxen