HERSEY BURDA

HERSEYİ BULABİLDECEĞİN TEK ADRES
 
AnasayfaTakvimSSSAramaÜye ListesiKullanıcı GruplarıKayıt OlGiriş yap
Arama
 
 

Sonuç :
 
Rechercher çıkıntı araştırma
En son konular
» free slot machines win cash
Çarş. Ağus. 03, 2011 3:57 am tarafından Misafir

» watch naruto hentai watch naruto hentai free
Çarş. Ağus. 03, 2011 3:52 am tarafından Misafir

» major fish oil
Salı Ağus. 02, 2011 10:26 pm tarafından Misafir

» hentai about hentai academy
Salı Ağus. 02, 2011 10:10 am tarafından Misafir

» гинекология ответы
Ptsi Ağus. 01, 2011 9:18 am tarafından Misafir

» x-Hack hack you
Ptsi Ağus. 01, 2011 8:00 am tarafından Misafir

» When the first Whirlpool Duet album was released in December 2001
Ptsi Ağus. 01, 2011 3:05 am tarafından Misafir

» women at work hentai online women at work hentai stream
Ptsi Ağus. 01, 2011 2:56 am tarafından Misafir

» facebook likes xb
Paz Tem. 31, 2011 9:22 am tarafından Misafir

Tarıyıcı
 Kapı
 Indeks
 Üye Listesi
 Profil
 SSS
 Arama
Forum
HABERLER
Fikri Türkel köşe yazıları

Paylaş | 
 

 İnternetin yeni girişimci yıldızları

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
Admin
Admin


Mesaj Sayısı : 3361
KULLANICI PUANLARI : 9918
Kayıt tarihi : 16/05/10

MesajKonu: İnternetin yeni girişimci yıldızları   Salı Haz. 01, 2010 2:19 pm

İnternetin yeni girişimci yıldızları

Girişimciler ve geleceğe yatırım yapmak isteyenler için araştırdık.
Haber : Emrah Gürkan / 11 Nisan 2010 Pazar
Yemeksepeti.com, Gittigidiyor.com, E-bebek.com, Yonja.com, Kariyer.Net, Ciceksepeti.com, Sahibinden.com, Ekşi Sözlük…
Türkiye’nin marka olmuş ve belli bir cirosal büyüklüğe ulaşmış, büyük holdinglerin bünyelerinde yer almayan internet sitelerine göz attığımızda, arkasında hep idealleri olan genç girişimcileri görüyoruz. Bu isimler bundan 10-12 yıl önce yola çıktıklarında işe sadece hayal ederek başladılar. Hatta birçoğu tanıdıklarından borç alarak projesini hayata geçirebilmişti. Tutundukları nokta ise yakın bir gelecekte internetin hayatımızın vazgeçilmez unsurlarından biri olacağıydı.
Buna inandılar ve ABD’deki başarılı örneklerden esinlenerek projelerini hayata geçirdiler. Bugün her biri, ikinci kuşak internet girişimcilerinin hayalini süsleyecek bir başarı öyküsüne sahip.

Gözler ikinci kuşakta
Şimdi sıra ikinci kuşak internet girişimcilerinde… Son 3-4 yılda kurulan bu siteler yavaş yavaş sektörde ağırlığını hissettirmeye başladılar bile. Tıpkı birinci kuşak ‘abileri’ gibi onlar da üçüncü kuşağın örnek aldığı isimler olma yolunda emim adımlarla ilerliyor. Hatta içlerinden bazıları şimdiden yerli-yabancı yatırımcıların dikkatini çekmeyi bile başardı.
Kapak haberimizde çok fazla dillendirilmeyen ikinci kuşak internet girişimlerin öykülerine yer vereceğiz. Bir taraftan bu 14 ismin öyküsüne yer verirken, diğer taraftan da, bu alanda yaratıcı fikirlere sahip genç girişimcilere ‘melek yatırımcı’ların tavsiyelerini aktaracağız.

Moda tek ürün siteleri
Genele şöyle bir bakıldığında e-ticaret sektöründe iki tip site yaklaşımı ön plana çıkıyor. Birincisi, hemen her şeyi satan hipermarket siteleri. Bizden Hepsiburada.com ve Gittigidiyor.com gibi siteleri bu yaklaşıma örnek olarak verebiliriz.
Fakat son yıllarda özellikle tek ürüne odaklı siteler ön plana çıkmaya başladı. Önce ABD’de ardından da diğer ülkelere yayılan bu siteler, Türkiye’de de hızla popülerleşiyor. İkinci kuşak internet girişimcilerin projelerine bakıldığında, aslında hemen hepsinin tek ürüne veya konsepte odaklı uzman siteler ortaya çıkardığını


İnternetin yeni girişimci yıldızları

Girişimciler ve geleceğe yatırım yapmak isteyenler için araştırdık.
Haber : Emrah Gürkan / 11 Nisan 2010 Pazar
görüyoruz. Yani ikinci kuşak internet girişimcileri kurdukları sitelerde sadece ayakkabı, sadece dekoratif ürünler satıyor.
Ya da odaklı hareket ederek, eğer bir kariyer sitesi kuracaksa, sadece üniversite öğrencilerine yönelik bir siteyi hayata geçiriyorlar. Zaten uzmanların da sanal alemin yeni girişimcilerine en önemli tavsiyesi tek ürün veya konsepte yönelik projelere yönelmeleri.

Yola iyi planlamayla çıkılmalı
Peki, bir fikri olup da internet sitesi kurma aşamasında olan veya mevcut projesini büyütmeyi düşünen girişimcilerin nelere dikkat etmesi gerekiyor? Yeni ekonomide genç girişimcilerle yatırımcıları ve profesyonelleri biraraya getiren Etohum’un kurucusu Burak Büyükdemir, internet üzerinde kendi şirketini kurmak isteyen gençlerin öncelikle yola iyi bir planlamayla çıkması gerektiğini söylüyor.
Büyükdemir “Gençlerin yapmak istedikleri iş modelinin ilgili olduğu sektörü çok iyi analiz etmeleri, rekabeti, yurt dışındaki trendleri ve gelir modellerini planlamaları şart” diyor ve bu yapılmadığı takdirde zamanın boşa harcanacağını belirtiyor.
Bir başka önemli nokta ise odaklanmak. Projesi olanların yaptıkları işe, sektöre ve müşterilerine odaklanmaları gerekiyor. Yani hem bir yerde çalışayım, diğer yandan da girişimci olayım demek pek mümkün değil. Yani bir iş kurulacaksa riske girmeleri ve sadece bu konuya odaklanmaları gerekiyor. Büyükdemir, gençlere ayrıca “Tüm sektörleri kapsayan iş modelleri yerine büyüyecek ve ölçeklenebilir iş modeliyle düzgün bir alanı seçmelerini öneriyor. Ayrıca “Müşterilerinizi yakından dinleyin ve onlardan gelecek geri beslemeleri hızla hayata geçirin” tavsiyesinde bulunuyor.

Trendleri iyi takip edin
İnternet girişimlerinde başarının en önemli anahtarı yapılmayanı yapmaktan geçiyor. Eğer bir projenin mevcut binlerce siteden farklı bir hizmeti yoksa bunca site arasından sıyrılıp popülerleşme şansı da yok denecek kadar


İnternetin yeni girişimci yıldızları

Girişimciler ve geleceğe yatırım yapmak isteyenler için araştırdık.
Haber : Emrah Gürkan / 11 Nisan 2010 Pazar
az oluyor.
Bir internet projesinde bir fikrin illa ilk kez uygulanıyor olması da gerekmez. Şu an Türkiye’de başarılı olmuş neredeyse bütün sitelerin aslında yurt dışındaki örneklerinin birer kopyası olduğunu dikkate alırsak, önemli olanın yurt dışındaki trendleri iyi takip edip, bunu Türkiye koşullarına uygulamak olduğunu söyleyebiliriz.
Bu yüzden e-ticaret anlamında fikir bulmak istiyorsanız ABD ve Güney Kore pazarlarını mutlaka iyice etüt etmiş olmanız gerekiyor. Zira çok fazla kişi bilmese de, internet dünyasında ABD’den sonra en gelişmiş pazar Güney Kore’dedir. Güney Kore pazarı İngiltere ile başa baş, Almanya’dan ise büyüktür.

Basit hatalara düşmeyin
Bir internet projesinin başarılı olabilmesi için dikkat edilmesi gereken önemli noktalar da var. Doğru proje olmasına karşın, yapılacak temel hatalar, çok iyi bir projenin bile ölü doğmasına neden olabiliyor.
Uzmanlar anlaşılması güç içerik, kötü bir web tasarımı ve site içinde gezintiyi zorlaştıran engellerin en sık yapılan hatalar olduğu konusunda hem fikir. Sitenin mutlaka basit olması gerekiyor. Yetersiz ürün bilgisi, fotoğraf eksikliği ve fiyatların detaylı belirtilmemesi de sık yapılan hatalar olarak sıralanıyor. Gelir modeli olmayan fikirler üzerinde çok fazla zaman kaybetmeyin. Gelir modeli, sadece reklama dayanan fikirlerin dikkatli bir şekilde değerlendirmek gerekiyor.
Yapılan araştırmalara göre, internet müşterilerinin en şikayetçi olduğu konuların başında ise sayfaları yavaş açılan ve altyapısı zayıf siteler yer alıyor. Bu yüzden mutlaka dikkat edilmesi gerekiyor. Yine araştırmalar gösteriyor ki, internet müşterilerin en dikkat ettikleri konulardan biri de güvenlik. Sitenin müşteri bilgileri için mutlaka bir gizlilik politikasının olması gerekiyor. Ayrıca mutlaka bir iade ve müşteri hizmeti politikasının da olması gerekiyor. Tüm bu ayrıntılar aslında müşteri gözünde internet sitesinin işe ne kadar profesyonel yaklaştığını da gösteriyor.
İnternetin yeni girişimci yıldızları

Girişimciler ve geleceğe yatırım yapmak isteyenler için araştırdık.
Haber : Emrah Gürkan / 11 Nisan 2010 Pazar

Melekler şirket avında
İnternet girişimlerinin büyümesinde en önemli desteklerden biri kuşkusuz yatırım melekleri. Yatırım meleklerinin kurumsal yatırımcıdan en önemli farkı, yatırım meleklerinin maddi katkılarının yanı sıra bilgi, birikim ve çevrelerini de girişimcileri ile paylaşmaları. Bu yüzden internetteki yatırım melekleri genelde kendi işlerini başarıyla kurmuş ve bir çıkış yapmış kişilerden oluşuyor.

Arkadaki ekip çok önemli
Tüm dünyada parlak internet sitelerine yatırım yaparak, sitelerin büyümesini sağlayan melek yatırımcılar, Türkiye’de de şirket avındalar. Hatta bu konudaki son gelişme geçen hafta alışverişte son dönemin en başarılı örneklerinden biri olan Markafoni’nin Facebook, Skype ve Spotify gibi lider internet şirketlerine yatırım yapan Klaus Hommels’in de aralarında bulunduğu yabancı bir yatırım grubundan 11 milyon TL tutarında yatırım desteği almasında yaşandı. Tolga Tatari ve Ahmet Sarı tarafından kurulan ve 1 milyon aktif üyesiyle Türkiye’nin en büyük e-ticaret şirketlerinden biri olan Markafoni böylelikle, uluslararası bir yatırımcı çekmeyi başardı.
Bizim kendi yatırım meleklerimiz de yatırım yapılabilecek şirketleri yakından takip ediyor. 2000’den bu yana Türkiye’de büyümekte olan internet girişimlerine yatırım yapan iLab Ventures’ın portföyünde Kariyer.net, Sigortam.net, Gittigidiyor.com, ChemOrbis.com ve SteelObis.com yer alıyor. Fakat şirket, bu yıl yeni yatırımlarla birlikte bu sayıyı iki katına çıkarmayı planlıyor.
iLab Ventures Direktörü Yüksel Dibekoğlu, “Yeni internet girişimlerine yatırım yaparken girişimci ve ekibi, hedeflenen pazarın büyüklüğü, rekabet koşulları, iş modeli ve sunulan ürün/servis özellikleri gibi faktörleri göz önüne alıyoruz. Bunlar arasında da iLab için en önemli ve deneyimli ve yetkin girişimci ve büyük bir pazarın mevcut olmasıdır” diyor.
Dibekoğlu ayrıca “Bir internet girişimini bir web sitesinden ibaret olarak düşünmemek gerekir. Bugün Türkiye’nin önde gelen bütün internet girişimlerinin arkasında çok önemli insan kaynağı yatar. Dolayısıyla bir

İnternetin yeni girişimci yıldızları

Girişimciler ve geleceğe yatırım yapmak isteyenler için araştırdık.
Haber : Emrah Gürkan / 11 Nisan 2010 Pazar
sitenin/girişimin yatırım yapılabilir olması için birçok faktörün bir arada olması gerekir” diyor.

Gelecek niş pazarlarda
Labx, girişimcilere Melek Yatırımcı Sermayesi ve danışmanlık desteği sağlamayı amaçlayan bir şirket. Bu model ile bugüne kadar 6 iş fikrini hayata geçiren ve 85 kişilik bir melek yatırımcı ağı elde eden şirketin kurucusu Fuat Sami’ye göre, genelde internet girişimlerinde iki tür problem var.
İlki, girişimcinin iş fikrini sunduğu alt sektörle ilgili yeterli tecrübe sahibi olmaması. Diğeri ise gelir modelinin sponsorluklara ve trafiğe dayalı reklama bağlı olması. Sami’ye göre de, böyle belirsizlikler olduğu için yatırımcılar bu tarz iş fikirlerine yatırım yapmayı tercih etmiyorlar.
Bu yüzden bu alana girmek isteyen gençlerin mutlaka öncelikli olarak gelir modeli sağlam ve bir müşteri ihtiyacını karşılayan ve potansiyeli olan işlere odaklanması gerekiyor. Sami, geleceğin internet girişimlerinin ise niş bir pazara hitap eden ve özellikle bir probleme çözüm sunan internet sitelerinde olduğunu düşünüyor.

Gelir modeli çok önemli
Nokta, 2006 sonunda Türkiye'de internet girişimlerine yatırım yapmaya başlamış bir şirket. İlk olarak fotoğrafçılık sitesi Fotokritik.com'a yatırım yapan şirket, 2007’de video paylaşım sitesi Izlesene.com ve blog yaratma platformu Blogcu.com'u satın aldı.
Nokta Kurucu Ortağı Tumay Asena, bir sitenin yatırım yapılabilir olması için gelir modeli konusunda ayağı yere basan modellere ve projeksiyonlara sahip olması gerektiğini söylüyor. Söz Asena’da: “Artık internetsiz bir yaşam kolay kabul edebileceğimiz bir şey değil. Dolayısıyla pek çok alanda henüz gerçekleştirilmemiş online projeler var.
Offline'da yaşanan problemleri doğru tespit edip, teknolojiyi online projelerde doğru kullanan her sitenin başarılı olma şansı var. Son birkaç yıl içinde sosyal medya çok öne çıktı. Ayni şekilde e-ticaret'te dikey ürün


İnternetin yeni girişimci yıldızları

Girişimciler ve geleceğe yatırım yapmak isteyenler için araştırdık.
Haber : Emrah Gürkan / 11 Nisan 2010 Pazar
temalı pazar yerleri ve indirimli alışveriş kulüpleri hızla yol alıyor. Facebook gibi sosyal ağlarda oynanan oyun pazarı hızla büyüyor. Genç girişimci arkadaşlarımızın tereddüt etmeden bu konularda projeler geliştirmelerini öneririm.”

Sina Afra/Melek Yatırımcı-Markafoni Yatırımcısı
"Yatırımcı üç olaya bakar"
"Şu an e-ticaret sektöründe dünyadaki trendler vertical e-commerce siteleri. Yani sadece tek bir ürün grubuna odaklanmış eticaret siteleri. Ülkemizde de örnekleri gözüküyor. Mesela pabbuc.com gibi. Ayrıca e-ticaret dışında kullanımı çok kolay sitelerin yükselişte olduğunu görüyoruz, mesela posterous.com gibi.
Fikri olup site kurmak isteyen gençlere en önemli önerim olaya yatırımcı tarafından bakmaları olacaktır. Yatırımcı kendisine fikir getiren genç girişimcide üç olaya bakar. Birincisi heves ve tutkudur.
Girişimci fikrine ne kadar inanıyorsa ve bu inanç için bazı fedakarlıklara katlanmaya hazırsa, o kadar yatırımcının beğenisini kazanır. İki, proje mutlaka para kazandırmalı. Fikir ne kadar güzel olursa olsun, eğer para kazandırmıyorsa yatırımcı bulamaz. Üçüncü önemli nokta ise fikrin ölçeklenebilir olmasıdır. Mesela ‘kanarya sevenler’ networku yatırımcının ilgisini çekmez.”

İnternetin yeni girişimci yıldızları

Girişimciler ve geleceğe yatırım yapmak isteyenler için araştırdık.
Haber : Emrah Gürkan / 11 Nisan 2010 Pazar

Halil Erdoğmuş/E-Bebek.com Kurucusu
"Lüzumsuz masraflardan kaçının"
"Bebek bakımında ihtiyaç duyulan tüm ürünlerin satıldığı ve ürün rehberliği sunan bir internet sitesinin eksikliğinden yola çıkarak, sahip olduğum tek gayrimenkulü satıp, e-bebek.com domain’ini satın aldım ve siteyi kurdum. 2010 yılı itibariyle e-bebek internet sitesinin, bebek.com ile birlikte üye sayısı 280 bini aştı. E-bebek internet sitesinin ziyaretçileri her yıl yaklaşık yüzde 50 oranında yeni ziyaretçilerden oluşuyor ve sitenin aylık ortalama tıklanma oranı 1.6 milyon.
Benim genç arkadaşlara tavsiyelerim şunlar olacaktır: Bir kere mutlaka bir iş planı yaparak hareket etmeliler. Mevcut binlerce siteden farklı bir hizmet sunamıyorlarsa bu işe hiç girmemeliler. Aylık ve dönemsel olarak koydukları hedeflerin neresinde olduklarını sürekli kontrol etmeliler.
Kuruluşta lüzumsuz masraflardan kaçınmalılar. Çünkü yüksek kiralı ofisler, lüks mobilyalar sanal ortamda bir anlam ifade etmiyor. Akılda kalan kolay telaffuz edilip kolay yazılacak bir domain ismi almalılar. Son olarak Google’daki tüm sıralama önceliklerine hakim olmaya iyi kullanmaya dikkat etmek gerekiyor. Unutmasınlar ki internetin reklamı internette yapılır.”

Nevzat Aydın/Yemeksepeti.com Kurucusu
"Yerel çözümler üretin"
"E-ticaret, kendi içinde kuralları olan bir iş alanı. Bu nedenle genç arkadaşlara hem e-ticareti hem de internet üzerinde iş yapmanın gerektirdiği dinamikleri iyi tanımalarını ve bu konuya yönelik araştırmalar yapmalarını öneririm. Başarıya giden yol, iyi bir fikirden ve çok iyi hazırlanmaktan geçer. Bu nedenle oluşturdukları fikirleri en sağlıklı şekilde nasıl hayata geçirebileceklerini tespit etmeleri gerekir.
Ayrıca başarılı bir girişimci olmak için uluslararası trendleri takip etmek ve yerel çözümler üretmek de kritik öneme sahip noktalar. Girişimciliğin olmazsa olmazları arasında iyi bir ekiple yola çıkmak ve yol alırken olası sorunları hızlıca fark ederek kalıcı çözümler üretmek de yer alıyor. Yapacakları iş için gereken en doğru teknolojiyi saptamalı, sistemlerini kurmalı ve nitelikli hizmet için gereken altyapıyı oluşturmalılar.”

İnternetin yeni girişimci yıldızları

Girişimciler ve geleceğe yatırım yapmak isteyenler için araştırdık.
Haber : Emrah Gürkan / 11 Nisan 2010 Pazar

Murat-Burak Tuyan/DersVerilir.net
Öğrencilere özel öğretmen buluyorlar
Dersverilir.net’in kurucusu iki kardeş. 1984 doğumlu Burak Tuyan, Marmara Üniversitesi İşletme Fakültesi’nden mezun. Kardeşi Murat Tuyan ise Balıkesir Üniversitesi İnşaat Mühendisliği’ni bitirmiş. İki kardeş, internet sitelerini kurarken çıkış noktalarının “Öğrencilerin, kendi ihtiyaçlarına uygun bir özel öğretmen bulmasına yardımcı olmak” olduğunu söylüyor. Örneğin; Burak Tuyan, 2005 yılında Almanca özel ders almayı planladığı sırada internet üzerinden eğitim kurumlarına ulaşmanın mümkün, fakat özel ders veren bireylere ulaşmanın oldukça zor olduğunu fark etmiş. İki kardeş, ayrıca özel ders vermek isteyen ama yeni öğrencilere ulaşmakta zorlanan bir kitlenin de olduğunu da görmüş.
DersVerilir.net 15 Ekim 2006’da ücretsiz olarak açıldığında, iki hafta içerisinde 2 bin 500 öğretmene ulaşmış. 2007 başında ücretli olarak hizmet sunmaya başlayan site ilk yılında 559 özel ders veren üyeye ulaşmış. 2008 yılı içerisinde bin 43, 2009 yılında ise 942 üyesi olmuş.
Şu an sitenin 2 aylık üyelik paketi 37 TL, 6 aylık üyelik paketi 67 TL, 1 yıllık üyelik paketi ise 97 TL. Bu üyelikler sadece öğretmenler için geçerli. Öğrenciler ve veliler siteye herhangi bir ücret ödemeden sistemden faydalanabiliyor. Murat Tuyan, şu anda yıllık cirosu 100 bin TL’nin altında olsa da, DersVerilir.net bir önceki yıla göre cirosal anlamda 2008 yılında yüzde 200’lük bir büyüme, 2009 yılında ise yüzde 25’lik bir büyüme sağlayan bir iş modeli olduğunu söylüyor.

Alper Tekin/Mekanist.com
İyi bir mekan arayanların adresi
Yaklaşık iki yıllık bir geçmişi olan Mekanist.com, üç arkadaşın biraraya gelmesiyle başlamış bir proje. Bu isimlerden biri olan Alper Tekin, Mekanist.com için “Mekanist.net'i kurarken hedefimiz, insanların günlük yaşamlarına, tüm hizmet ve servis noktaları hakkında kullanıcı tabanlı içerik üreterek, katkıda bulunmaktı. Kullanıcılarımız için, herhangi bir satın alma kararı vermeden önce diğer kullanıcıların ürettikleri içeriklere başvurabilecekleri bir platform yaratmayı amaçladık” diyor.
Şu an Mekanist.net bünyesinde 150'den fazla kategoride yaklaşık 63 bin mekan, 15 binden fazla üye yorumu, 30 binin üzerinde kayıtlı üye yer alıyor. Ayda yaklaşık 1 milyon kullanıcı Mekanist.net

İnternetin yeni girişimci yıldızları

Girişimciler ve geleceğe yatırım yapmak isteyenler için araştırdık.
Haber : Emrah Gürkan / 11 Nisan 2010 Pazar
üzerinden aradığı mekânı buluyor, yeni mekânlar keşfediyor ve gittiği mekânlar hakkında yorum yazarak her ay onlarca etkinliğe Mekanist.net’in davetlisi olarak katılıyor.
Şirket ayrıca Google, Microsoft, TTNET ve Turkcell gibi önde gelen teknoloji şirketleri ile farklı alanlarda işbirlikleri yapıyor. Bunlardan biri olarak geliştirilmiş olan Iphone uygulaması ile Türkiye'nin ilk lokasyon bazlı servisi üzerinden kullanıcılara bulundukları konuma en yakın mekânlar sunuluyor.
Alper Tekin, önümüzdeki dönemlerde bir yandan mobil uygulamalar tarafına ağırlık verirken diğer yandan da internet platformunda yenilikler geliştireceklerini söylüyor. Ayrıca 2010 içerisinde platformun yabancı dil versiyonlarının geliştirilmesi de planlanıyor.

Umut Demirer/Posteradam.com
Arşivlerinde 10 binin üzerinde poster var
1978 ve 1983 doğumlu iki kardeşin 2005’te kurduğu Posteradam.com, art print, poster ve çerçevecilik konusunda Türkiye’nin online hizmet veren ilk web sitesi. Yazılımı tamamen iki kardeşe ait olan PosterAdam.com’un arşivinde 10 binin üzeride sanatsal reprodüksiyon baskı ve poster bulunuyor.
Müşterileri kategorilere ayrılmış bu arşivi kolaylı kla gezerek ölçü, fiyat ve eser sahibi sanatçı bilgilerini görebildiği gibi, aynı zamanda seçtikleri tüm baskıları online çerçeve atölyesinde diledikleri gibi çerçeve, paspartu ve cam gibi unsurları seçerek tablolarını oluşturup satın alabiliyor.
Umut Demirer, kanvas tablo konusunda yine bir ilk olan ve müşterilerine kendi fotoğraşarından kendi tablolarını yapmaya olanak veren PlusCanvas.com’u ise geçen yıl faaliyete geçirdiklerini söylüyor. Plus- Canvas ile Türkiye sınırlarının dışına taşan bir ilgi gördüklerini ve Avrupa’ya adrese teslim ürünlerini göndermeye başladıklarını söyleyen Kerem Demirer ise “Web sitemizi yurt dışındaki benzerlerinden ayıran en belirgin özellik, kendi fotoğraf ve imajlarınızı yükleyerek kanvas tablonuzu oluşturabilmeniz. Aynı zamanda tek bir tıklama ile de birbirinden

İnternetin yeni girişimci yıldızları

Girişimciler ve geleceğe yatırım yapmak isteyenler için araştırdık.
Haber : Emrah Gürkan / 11 Nisan 2010 Pazar
farklı yağlıboya, karakalem, pop art gibi efektlerin tabloya uygulanabilmesidir” diyor.
İki kardeşin kurduğu web sitelerin şu an 10 binin üzerinde müşterisi var. Geçen yıl 30 bin tablo satan iki kardeş, ayrıca internet dışında Avrupa’nın en büyük yapı market zincirlerinden biri olan Leroy Merlin’de de kendi markasıyla ürünlerinin satışını gerçekleştiriyor.

Hasan Toprakkaya-Sinan Kapla/Kariyergenc.com
Daha yolun başında olanların buluştuğu site
Yurt dışı internet kariyer pazarına baktığımızda özellikle ABD ve İngiltere’de sadece mühendislere hitap edeninden ya da sadece üst düzey yöneticilere hitap eden nişleşmiş kariyer sitelerinin varlığı dikkat çekiyor. Türkiye’de ki internet kariyer pazarına baktığımızda ise faaliyet gösteren şirketlerin tamamına yakına tüm kitleye hitap ettiğini gözlemliyoruz.
Bu alandaki boşluğu fark eden 1982 doğumlu iki arkadaş Hasan Toprakkaya ve Sinan Kaplan, işte buradan yola çıkarak yeni mezun ve genç profesyonellere yönelik bir kariyer projesi olan Kariyergenc.com’u kurmuş. Sinan Kaplan, bir yıllık geçmişi olan siteleri için “Hedefimiz üniversite öğrencisi, yeni mezun ve genç profesyonellere yönelik iş ilan ve kariyer portalı olmanın yanında, şirketlerin işveren markalaşma süreçlerine destek olarak hedefledikleri genç kitleye ulaşmalarını sağlamak” diyor.
Hasan Toprakkaya, şu anda kariyergenc.com’da 100 binin üzerinde genç insanın özgeçmişinin olduğunu söylüyor. P&G, Unilever, Ericsson, Coca-Cola ve Avea gibi sektöründe lider, gençlere ulaşmayı hedefleyen 114 şirket ile birlikte çalıştıklarını belirten Toprakkaya, 2009 yılında 10’a yakın üniversite kariyer merkezi ile İnternetin yeni girişimci yıldızları

Girişimciler ve geleceğe yatırım yapmak isteyenler için araştırdık.
Haber : Emrah Gürkan / 11 Nisan 2010 Pazar
işbirliğine gittiklerini, ‘Turuncu Kravatlılar Kulübü’ altında topladıkları öğrenci kulüpleriyle çalışmalarını sürdürdüklerini söylüyor.

Berkan Acarman/Onlınemahzen.com
En kaliteli şaraplar, en ucuz fiyata…
Son dönemin en dikkat çekici internet girişimlerinden biri de Onlinemahzen. Sitenin 1981 doğumlu kurucusu Berkan Acarman, Marmara Üniversitesi Turizm İşletme mezunu. Onlinemahzen’i kurmadan önce öğrenciliğinden başlamak üzere turizm sektöründe rehber ve yönetici olarak çalışan Acarman, “Şarap tüketiminin sürekli artıyor olmasına rağmen, Türkiye’de şarabı kimsenin doğru ortamda saklayıp satışını yapmadığını fark ettim” diyerek, girişimciliğinin ortaya çıkışını anlatıyor.
Sanal dünyada alkollü içki satışı yapan birçok sitenin olduğunu söyleyen Acarman, bu şirketlerden farkını “Biz başka hiç bir alkollü içeceğin satışını yapmadık ve yapmayacağız. Çünkü şarap, özel bir uzmanlık gerektiren konu. En yüksek kalitedeki şarapları en ucuz fiyatla, aynı zamanda en hızlı ve en güvenli yollarla müşterimize ulaştırmak ilkesini benimsedik” diyerek açıklıyor.
Onlinemahzen’de şu an 18 ülkeden 700 çeşit şarap bulunuyor. Müşteri veritabanında 7 bin 500 üyesi bulunan sitenin müşterilerinden düzenli sipariş alma oranı ise yüzde 80. Şirketin aylık ortalama satış sayısı ise yaklaşık 2 bin 500 şişe.
Onlinemahzen’in bir başka önemli özelliği ise, tıpkı e-bebek’in yaptığı gibi, sanal dünyadan çıkıp mağazalaşmaya girmiş olması. İlk mağazasını İstanbul Batı Ataşehir’de faaliyete geçirdiklerini söyleyen

İnternetin yeni girişimci yıldızları

Girişimciler ve geleceğe yatırım yapmak isteyenler için araştırdık.
Haber : Emrah Gürkan / 11 Nisan 2010 Pazar
Acarman, 2010 yılında internet satışlarında yüzde 200 büyüme hedeflediklerini söylüyor. Onlinemahzen’in 2010 sonuna kadar üye sayısının ise 15 bine çıkması bekleniyor.

Önder Eren-Cem Taştan/Takasmerkezi.com
Barter’ın yeni adresi olmaya koşuyorlar
Barter, her geçen gün popülerleşiyor. Barter’da son dönemin en dikkat çeken girişimlerinden olan TakasMerkezi.com, 1976 doğumlu Önder Eren tarafından, Mavi Kelebek New Media çatısı altında 2008’in Haziran ayında açıldı.
Yaklaşık bir yıl sonra Cem Taştan projeye ortak olarak dahil oldu. Önder Eren, TakasMerkezi.com’u internet kullanıcılarına ihtiyaç fazlası ürünlerini değerlendirmede, parasız bir ticaret platformu yaratmak hedefi ile kurduğunu söylüyor. 6 bin 800 üyesi olan site ayda 214 bin tekil ziyaretçi kabul ediyor. Türkiye’nin en çok ziyaret edilen dördüncü açık arttırmaseri ilan sitesi olan şirket, aylık bin işleme aracılık ediyor.
Altın Örümcek 2008 web ödülleri yarışmasında, seri ilan kategorisinde birinci olan şirket, 2010’da franchise vermeye başladı. Eren, “Halihazırda 20'ye yakın şehirde franchisee'lerimizi belirledik ve bölgesel yayılma için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Yine bu yıl içinde TakasMerkezi.com Kurumsal adı altında, şirketleri de bu platforma katmak ve barter iş modelinde de saydam ve tamamen internet tabanlı bir açılım yapmak hedefindeyiz” diyerek projelerini açıklıyor.
Önder Eren, 2010’u bitirirken en az 50 bin üye ve aylık 5 bin işlem hacmine ulaşmayı hedeflediklerini söylüyor.

İnternetin yeni girişimci yıldızları

Girişimciler ve geleceğe yatırım yapmak isteyenler için araştırdık.
Haber : Emrah Gürkan / 11 Nisan 2010 Pazar

Çağatay-Koray Işık/Prezervatifal.com
“Bir boşluk arıyorduk, karşımıza prezervatif çıktı”
72 yıllık geçmişi olan bir aile şirketinin son kuşak yöneticileri olan iki kardeşin 15 ay önce kurduğu prezervatifal.com, kısa sürede başarıya ulaşmış internet projelerinden biri.
Çağatay Işık, “Ailenin geleneksel sanayi ve pazarlama işlerine yeni bir şeyler eklememiz gerektiğinin farkındaydık ve bunun da çağımızla uyuşan bir sektör olması gerektiğini düşünüyorduk” diyerek, prezervatifal.com’un kuruluş hikayesini açıklıyor.
Diğer kardeş Koray Işık ise “Pazarda ‘tek ürüne odaklı siteler’ boşluğu olduğunu gördük. Bu boşluğu doldurma adına çalışmalarımıza başladığımızda da karşımıza prezervatif çıktı” diyor.
PrezervatifAl.com şu anda Türkiye’de satılan her bin prezervatiften 7’sinin satışını gerçekleştiriyor. Şirketin 7 bine yakın üyesi bulunuyor. 15 markanın yaklaşık 200 çeşit prezervatifini satıyor. Çağatay Işık, “Hedefimiz PrezervatifAl.com için 2010’da 85 milyon adetlik prezervatif pazarının yüzde 1‘ini alabilmekti. Bu büyümeyle devam edersek hedefi yıl sonunda geçmiş olacağız” diyor.
Bu arada prezrervatifal.com’un sadece bir satış sitesi değil, pazarda prezervatife dair bir portal haline dönüştüğünü de belirtelim. Sitede yer alan uzman doktor köşesi, bilgiler köşesi, eğlence köşesi, ziyaretçi defteri, online destek hattı gibi bölümler, Türkiye’de prezervatif konusundaki bilgi eksikliklerini de gidermeyi hedefliyor. İki kardeş, prezervatifal.com’un başarısının ardından aralık ayında TıraşOl.com sitesini de yayına soktu. Site P&G’nin internet sub-distribütörü olarak faaliyet gösteriyor.

İnternetin yeni girişimci yıldızları

Girişimciler ve geleceğe yatırım yapmak isteyenler için araştırdık.
Haber : Emrah Gürkan / 11 Nisan 2010 Pazar

Harun Peşken-Metin Kahraman/İdeshot.com
Düşük maliyetle etkin iletişim
Crowdsoursing son dönemin yurt dışında tartışılan kavramlarından biri. En basit anlamıyla kitlesel kaynak kullanımı olarak adlandırabileceğimiz Crowdsoursing’i dünyanın dört bir yanındaki şirketler, tüketicilerden ve müşterilerden yaratıcı Şkirler almak için kullanıyor.
1979 ve 1980 doğumlu iki arkadaşın 2008 sonunda kurduğu İdeshot, Türkiye’nin en önemli Crowdsoursing şirketi olmaya aday. Harun Peşken ve Metin Kahraman’ın kurduğu İdeshot’ı, kısaca tüketicilerin aldıkları ürün ve hizmetler ile ilgili yenilikçi önerilerini toplayıp markalara ileten ve karşılıklı iletişimi güçlendirmeyi hedefleyen bir platform olarak özetleyebiliriz. Peşken, Ideshot’ı kurarken hedeflerinin kullanıcıların herhangi bir zamanda aklına gelen yenilikçi önerileri markaya iletebileceği etkileşimli bir ortam oluşturmak ve bunların tek bir yerden yönetilebilmesini sağlamak olduğunu söylüyor.
Kahraman ise Ideshot’ın markaların daha düşük maliyetlerle daha etkin bir iletişim kurmasını sağladığını ve gelen önerileri filtreleyip gerçekten yenilikçi olan önerileri yayınlayarak zaman kaybını önlediğini belirtiyor. İdeshot, şu an Nokia, Rixos, Kanyon Alışveriş Merkezi, THY, Bilyoner, Mariachi ve Migros Sanal Market gibi 40’ın üzerindeki markaya aktif olarak hizmet veriyor. Şirketin bugün itibariyle üye sayısı 5 bini geçmiş durumda. Şikayet, eleştiri ve deneyim gibi içeriklerin yayınlanmadığı Ideshot’ta, bin 500’ün üzerinde yenilikçi öneri ve 2 bin 500’in üzerinde yorum yer alıyor. Harun Peşken, “2009’daki kriz ortamına karşın Ideshot olarak ilk yıl hedeflerimizi marka, üye sayısı ve ciro olarak yakalamış bulunuyoruz” di yer ek ilk yıl performansını yorumluyor.

İnternetin yeni girişimci yıldızları

Girişimciler ve geleceğe yatırım yapmak isteyenler için araştırdık.
Haber : Emrah Gürkan / 11 Nisan 2010 Pazar

Fatih Demir/Tish-o.com.tr
Tasarımı satılan, siteden komisyon alıyor
ODTÜ Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği’nden mezun olan Fatih Demir, 1996’dan bu yana bilişim sektörünün içinde. 2007’de online ürün tasarımı sitesi olan Tish-o.com.tr’yi kuran Demir’in sitesi, şu an 100 bin üzerinde müşteriye hizmet veriyor. Demir, bu projesiyle geçen yıl JSI Türkiye tarafından düzenlenen Türkiye’nin En Başarılı 10 Genci yarışmasında da jüri özel ödülü kazanmış.
Aslında Tisch-O’nun çalışma mantığı gayet basit. Şirket müşterilere kendi tasarladığı ya da üyeler tarafından tasarlanmış tshirt’leri satıyor. Ürünlerin dikim ve üretim işlemlerini de kendi yapan şirket, baskıları kanserojen madde içermeyen, su bazlı boyalarla gerçekleştiriyor. Müşteriler sitede tshirt haricinde, sweatshirt, bebek ve hamile giysileri, bermuda şort, iç giyim, kupa-bardak, laptop sticker gibi ürünlere de tasarım gerçekleştirebilme imkanına sahip.
Önümüzdeki yıl çevre ülkeler başta olmak üzere farklı dil versiyonları ile pazarlarını büyütmeyi planladıklarını söyleyen Fatih Demir, geçen yıl hayata geçirdikleri tish-o sanal mağaza projesini için “Herkes tasarımlarını sitemizde sergileyebiliyor. Ve bu tasarım satıldığında, komisyon kazanıyorlar. Şu ana kadar site üzerinden 3 binin üzerinde mağaza açıldı ve on binlerce tasarım eklendi” yorumunu yapıyor.

Vadi Efe/Ortakkantin.com
Daha öğrenciyken kurdukları site hızlı büyüyor
Boğaziçi Üniversitesi’nin hem sosyal hem de girişimci gençler yetiştirdiği bilinen bir gerçek. Vadi Efe de bu gençlerden biri. 1983 doğumlu Efe, 2005 yılında sosyal ağlar dünyada yeni yeni tanınmaya başladığında Boğaziçi Üniversitesi’nde Yönetim Bilişim Sistemleri bölümünde ikinci sınıf öğrencisiydi. Aynı zamanda da bir dijital ajansta çalışıyordu.
Bölümden arkadaşı Volkan Biçer ile birlikte yabancı sosyal ağ projelerinden esinlenerek o an bir parçası oldukları üniversiteli öğrenci komünitesine hizmet verecek bir sosyal ağ projesi olan ortakantin’i kurdu. Sitenin ismi de Boğaziçi Üniversitesi güney kampüsünde bulunan ünlü ‘Ortakkantin’den geldi.

İnternetin yeni girişimci yıldızları

Girişimciler ve geleceğe yatırım yapmak isteyenler için araştırdık.
Haber : Emrah Gürkan / 11 Nisan 2010 Pazar

Bugün Ortakkantin.com, gençlik pazarlama şirketi Youth Republic’in geçen yıl gerçekleştirdiği 1 milyon dolarlık yatırımın ardından gençlere yönelik hizmet veren en önemli iletişim platformlarından biri. Şu an 100 bin üzerinde üyesi olan site, Türkiye’nin dört bir yanındaki kampüslerin içerisinde aktifleşmeyi devam ettiriyor. Yıl sonunda 200 bin üniversiteli üyeyi geçmeyi hedeflediklerini söyleyen Efe, şunları anlatıyor:
“Ortaklığın ardından sitenin altyapısı, yazılımı ve tasarımı geliştirildi ve marka imajı parlatıldı. Siteyi kurduğumuzdan beri kendi çabamızla yaklaşık 200 marka ile üniversitelerde kampanya ve etkinlikler düzenlemiştik. Youth Republic’in de desteğiyle artık markalara çok daha kolay ulaşabileceğiz. Amacımız, kampüslerde Ortakantin’i kullanmayan bir tane üniversite öğrencisi bile kalmaması.”

Serdar Yaman/Pabbuc.com
Tüm programlarını kendisi hazırlayarak devreye soktu
1990 doğumlu Serdar Yaman, İzmir’de üç kuşaktır ayakkabı imalatı gerçekleştiren bir ailenin üyesi. Hem aile işini sürdürebilmek hem de yeni teknolojiye uyum sağlamayabilmek için özellikle ABD’de bir hayli popüler olan online ayakkabı sektörüne odaklanan Yaman, 2006’da Pabbuc.com’u kurarak pazara adım atmış. Tüm programlarını kendi yaptığı siteyi 2006 sonunda faaliyete geçiren Yaman, “Pabbuc.com’u kurarken hedefim Türkiye’de online ayakkabı sektöründe öncü ve lider konumda bulunmaktı. Bunu da başardığımı düşünüyorum” diyor.
Pabbuc.com diğer e-ticaret iş modellerinden farklı olarak satışını yaptığı tüm ürünleri kendi stoklarında barındırıyor. Bu nedenle pabbuc.com’da siparişi verilen tüm ürünler aynı işgünü içerisinde kargoya teslim edilebiliyor. Ücretsiz Kargo, aynı gün kargoya teslim garantisi, ücretsiz değiştirme ve koşulsuz iade hizmetlerini aynı anda müşterilerine sunan ilk e-ticaret sitesi olan Pabbuc.com, 2009 yılı başında Etohum organizasyonunda yatırım yapılabilecek internet projeleri arasında duyuruldu. Sonrasında da GittiGidiyor.com kurucuları ve icra kurulu üyeleri Burak Divanlıoğlu ve Serkan Borançılı’nın ortaklığı ile birlikte 2009 Ağustos ayında anonim şirket olarak faaliyet göstermeye başladı.

İnternetin yeni girişimci yıldızları

Girişimciler ve geleceğe yatırım yapmak isteyenler için araştırdık.
Haber : Emrah Gürkan / 11 Nisan 2010 Pazar

2009 sonu itibariyle pabbuc.com’u her gün 5 binden fazla tekil ziyaretçi geziyor. Kampanya dönemlerinde bu rakam günlük 50 bine kadar çıkabiliyor. Yıllık ayakkabı satışı 700 bin çifti buluyor.

Aslı Gökdere/Evimizinherseyi.com
Şirketler bu sitede kendi dükkanlarını açabiliyor
Ev perakendesi giderek büyüyen bir iş kolu. Eve yönelik harcamalarda son dönemde hızlı bir artış söz konusu. İstanbul Bilgi Üniversitesi Uluslararası İlişkiler bölümünden mezun olan 1982 doğumlu Aslı Gökdere, bu trendden yola çıkarak bir yıl önce kurduğu internet sitesiyle eve yönelik ürünler satıyor.
“E-ticaret pazarının artık her şeyi satan e-ticaret modellerinden ziyade dikey pazar mantığı ile çalışan özelleşmiş uzmanlaşmış e-ticaret modellerine ihtiyacı var. Bu noktada Evimizinherşeyi.com olarak ev konusunda beyaz eşyadan ev tekstili ve mutfak gereçlerine kadar her alandan eve hizmet eden markalar bir araya getirmek en önemli hedefimiz” diyen Gökdere, 25 bin kayıtlı üyeye ve günlük 5 bin tekil ziyaretçiye ulaştıklarını söylüyor. Yapılan alışverişlerde ortalama sepet tutarı ise 150 TL.
Site içerisinde beş ayrı platform bulunuyor. Bunlardan alışveriş ana temayı oluştururken, ‘Rehber Ev’ şirketlerin kendi dükkanlarını açarak, tanıtımlarını yaptıkları bir platform, ‘Mecmua’ ev yaşam ile ilgili son gelişmeleri anlatan interaktif bir dergi olarak hizmet veriyor. ‘Ev Albümü’ ev meraklılarının ev fotoğraflarını paylaştıkları bir sosyal platform iken, ‘BirgünBirürün’ ise adından da anlaşıldığı gibi tek ürün ile maximum indirimin sunulduğu bir alışveriş alanı olarak konumlandırılmış.

İnternetin yeni girişimci yıldızları

Girişimciler ve geleceğe yatırım yapmak isteyenler için araştırdık.
Haber : Emrah Gürkan / 11 Nisan 2010 Pazar

Güray Erişkin/Üniaktivite.com
Aylık ziyaretçi sayısı 4-5 milyon kişiyi buluyor
İki arkadaşın 2002 yılında henüz üniversite öğrencisiyken bir mail grubu olarak yola çıktıkları Üniaktivite, 2005’te şirketleşerek önemli bir virajı döndü. Erdem Genç, çıkış noktalarını şöyle özetliyor:
“Gençliğe hitap eden bir medya olmayışı ve internet mecrasındaki eksiklikler, bizi Üniaktivite’yi kurmaya yöneltti. Daha sonrasında kampus içi pazarlama faaliyetlerinde boşluğu görerek bu alandaki çalışmalara da yöneldik. Böylelikle Türkiye’nin önemli şirketlerini üniversite öğrencileriyle bir araya getirmeye başladık.”
Bugün Üniaktivite’nin bünyesinde bin 500 kayıtlı üniversite kulübü ve 85 bin üniversite öğrencisi üye bulunuyor. Aylık ziyaretçi sayısı 4-5 milyon arasında olan sitenin 2009 cirosu 1 milyon TL’yi aştı. Şirket, bu ciroyu üniversiteler ile markaları buluşturacak projelere imza atarak gerçekleştirmiş.
Üniaktivite’nin en önemli başarılarından biri, üniversite öğrencileri arasında bir sosyal platform olmayı başarmış olması. İki yıldır Warner Bros işbirliğiyle sürdürdüğü Üniaktivite Film ön gösterimleri ya da bu yıl Microsoft’un ana sponsorluğunda dördüncüsü gerçekleşecek olan ‘Türkiye’nin en aktif üniversite kulubü’ yarışması bunlara örnek olarak gösterilebilir. Geçen yıl 350 üniversite kulübünün katıldığı ve 60 kulübün finale kaldığı yarışmaya, bu yıl 525 üniversite kulübü katılıyor.
Güray Erişkin, “Kriz ortamına rağmen gençlik pazarının yüzde 30 büyüme gerçekleştirmesi 2010 beklentilerimizi yükseltiyor. Üye sayımızı bu yıl en az 150 bine çıkarmayı planlıyoruz” diyerek 2010 planlarını açıklıyor.

Kübra Sönmez/Paramarka.com
Pazarlama mesajını diğer sitelere aktarıyor
Bilkent üniversitesinde ekonomi okuduktan sonra Golden Gate Üniversitesi’nde pazarlama masterı yapan Kübra Sönmez, Türkiye’ye döndükten sonra Paramarka.com fikrini ortaya çıkardı.
Viral Marketing bir pazarlama tekniği. Basitçe bir web sitesinin ya da kullanıcının pazarlama mesajını başka bir web sitesine ya da kullanıcılara aktarması yöntemi olarak adlandırılabilir. Kübra Sönmez, Paramarka.com’un Crowdsourcing yoluyla gençlerin yaratıcılık ve üretkenliklerini besleyen bir mecra olduğunu ve Paramarka.com’da gençlerin sektörlere olan ilgilerini ve

İnternetin yeni girişimci yıldızları

Girişimciler ve geleceğe yatırım yapmak isteyenler için araştırdık.
Haber : Emrah Gürkan / 11 Nisan 2010 Pazar
yaptıkları paylaşımların dinlendiğini söylüyor.
Sözmez’e göre sevdiği marka için emek harcayan, viral yapan gençlerin ve arkadaşının , yaptığı virali izleyen tüketicinin marka bağlılığı da artıyor.
Labx’in yatırımcı melek olarak bir süre önce yatırım yaptığı Paramarka’nın kurucusu Sönmez, sitesini şöyle açıklıyor:
“Kampanyalar markanın ihtiyacına göre belirleniyor. Marka ve ürün hakkında detaylı bilgiyi aldıktan sonra markanın ihtiyacını belirliyor ve en uygun viral yarışması konusunu seçiyoruz. Bu aşamadan sonra brief çalışmamız başlıyor. Herkesin anlayabileceği kadar basit ancak markanın ihtiyacını ve konumlandırmasını anlatacak kadar net bir video ve yazılı brief hazırlıyoruz. Bu aşamadan önce gidilecek yolu debrief ile marka ile paylaşıyor ve hemfikir kalıyoruz. Yarışma ödülü de marka ile birlikte belirlendikten sonra yarışma, üyelerimize yaptığımız duyuru ile sitede online hale getiriliyor.”
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör http://dessas.yetkinforum.com
 
İnternetin yeni girişimci yıldızları
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» de_fantastic4 yeni map..

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
HERSEY BURDA :: EKONOMİ - İŞ -PARA :: GİRİŞİM - GİRİŞİMCİLİK-
Buraya geçin: