Beyaz et üreticileri krizi fırsata çevirdi
Krize rağmen büyüyen sektör, dış pazarlara açılma arifesinde.
Haber : Fatoş Bozkuş / 25 Nisan 2010 Pazar
Birçok sektör için 2009 kabus gibi geçse de bazı sektörler bu kriz yılını kendi lehlerine çevirmeyi bildi. Geçen yıl özellikle tüketicinin tasarruf psikolojisinin en çok yaradığı sektörlerden biri beyaz et sektörüydü. 2009, beyaz et üreticilerinin 2008 döneminde uğradığı büyük zarar nedeniyle aldığı yaraları sarma fırsatı bulduğu bir yıl oldu. Bir önceki yıl 1 milyon 170 bin ton olan piliç eti üretimi, 2009 yılında yüzde 6.8 oranında artarak yaklaşık 1 milyon 250 bin tona ulaştı.
Yılın ilk üç ayında maliyetlerin altında kalan perakende satış fiyatları, kırmızı et fiyatlarının da artmasının etkisiyle Nisan ayı dahil olmak üzere maliyetlerin üzerinde bir grafik izledi ve bu durum yıl sonuna kadar devam etti. İhracatta ise son beş yılda hissedilen gelişme, geçen yıl pik yaptı. Böylece 2009 yılında bir önceki yılın ihracat rakamı ikiye katlandı. İhracat rakamının son 6 yıllık süreçte 20 milyon dolardan 153 milyon dolara dayanmasının yanı sıra, ikinci gelişme, tonaj fiyatlarındaki artış oldu. Örneğin 2004’te yapılan beyaz et ihracatında ortalama ton fiyatı 680 dolar iken, 2009’da bu rakam bin 326 dolara ulaştı.
Rusya pazarını hedefleyen beyaz et üreticilerinin yüzünü Irak pazarından gelen yoğun talep güldürdü. Bilindiği üzere Rusya’nın ABD ile olan piliç eti ithalat anlaşmasının yüksek klor oranı tespit edilmesi sonucu bozulmasıyla ortaya çıkan durum, Türkiye’den büyük miktarlarda ithalat yapma beklentisini doğurmuştu.
Rusya beklentisi
Bu şekilde Rusya’nın, Türkiye’den 500 bin ton piliç eti ithal edilebileceği açıklaması beyaz et üreticilerini heyecanlandırmıştı. Kota konusunda bir gelişme söz konusu değil. Ancak yıllık kotanın 50 bin ton civarında olması bekleniyor. Beyaz et üreticileri Rusya pazarının açılmasını beklerken boş durmadı. Kendileri için devamlı pazar olabilecek Irak, İran, Suudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Kuveyt ve diğer Arap ülkelerini hedef aldı ve bu ülkelerle ticaretlerini geliştirdi. Türk üreticileri denetimden geçtikten ve gerekli izinleri aldıktan sonra AB’ye de ihracat yapmaya başlamıştı. Ancak bir üretici firmanın İngiltere pazarından mevzuatla ilgili bir sıkıntı nedeniyle malının geri döndüğü, sonrasında da diğer üreticilerin de bu bölgeye mal satamadığı belirtiliyor. Beyaz et üreticileri krizi fırsata çevirdi
Krize rağmen büyüyen sektör, dış pazarlara açılma arifesinde.
Haber : Fatoş Bozkuş / 25 Nisan 2010 Pazar
Irak alımları artışta
2004 ihracatı baz alındığında 2009 yılında ihracat miktarının 4 kat, ihracat değerinin ise 7.7 kat arttığını söyleyen Beyaz Et Sanayicileri ve Damızlıkçılar Birliği (BESD-BİR) Genel Sekreteri Yüce Canoler, 2009 yılı ihracat artışındaki en önemli unsurun Irak’a yapılan 50 bin tonluk dış satım olduğunun altını çiziyor. 81.6 bin tonluk tavuk eti ihracatının yüzde 63’lük kısmının Irak’a yapılmış olmasının Türkiye açısından önemli bir gelişme olduğunu belirten Canoler, şöyle konuşuyor:
“2010 yılında da bu ülkeye yapılan ihracatın artarak devam etmesi bekleniyor. 2009 yılında Tacikistan ve Bosna- Hersek’e yapılan ihracatta da olumlu gelişmeler yaşandı. Tüm bu olumlu gelişmeye rağmen kanatlı eti ihracatımızın tatminkar bir seviyeye çıktığını yine de söyleyemeyiz.”
İhracat artışının 2010’da da sürdüğünü sözlerine ekleyen Canoler, 2009 yılı ilk iki ayında toplam kanatlı eti ve sakatatı ihracatının 17 bin 598 ton seviyesinde iken 2010 yılı ilk iki ayda bu rakamın yüzde 19 artarak 21 bin 16 ton olarak gerçekleştiğini vurguluyor.
Arap ülkeleri
İhracat rakamlarının her geçen yıl artarak devam ettiğini kaydeden Erpiliç Genel Müdür Yardımcısı Süleyman Öztürk, Irak’ın dışında Azerbaycan, İran ve Nahçıvan’a da tavuk eti ihraç edildiğini belirtiyor. Bunun yanında Ortadoğu’nun kendileri için önemli bir pazar olduğunu dile getiren Öztürk, konuşmasını şöyle sürdürüyor:
“Son iki yıldır Irak pazarında kalite ve lezzetimizle, İslami usullere uygun kesim yapmamızdan dolayı pazarda ciddi söz sahibi olduğumuz görüldü. Önümüzdeki yıllarda Suudi Arabistan’a ve diğer Arap ülkelerine de ihracat yapacağımızı tahmin ediyorum. Bizim Erpiliç olarak da 2009 yılı beyaz et ihracatı diğer yıllara oranla artış gösterdi. 2009’da 6 bin tona yaklaşan ihracatımızı 2010’da 13 bin tona çıkarmayı hedefliyoruz.”
Beyaz et üreticileri krizi fırsata çevirdi
Krize rağmen büyüyen sektör, dış pazarlara açılma arifesinde.
Haber : Fatoş Bozkuş / 25 Nisan 2010 Pazar
Talep üretimden fazla
Şeker Piliç’in ihracatında da son yıllarda ağırlığı en çok olan ülke Irak olmuş. Geçen yıl Irak’tan gelen talebin tamamını karşılayamadıklarını söyleyen Şeker Piliç Genel Müdür Yardımcısı Emre Bor, şunları belirtiyor:
“Talebi karşılayabilmek için iç pazardaki müşterilerimizin ürünlerinden kısıp göndermemiz gerekiyordu. Yurt içi fiyat avantajı nedeniyle tercihimizi Irak’a ihracattan yana kullanmadık. Bu noktada bizi engelleyen, ihracatta devlet desteğinin çok az olması. Bu rakam bizde 26 Dolar/Ton iken diğer ülkelerde 500-600 Dolar/ Ton civarlarında. Bu da rekabette olumsuz etki yaratıyor. Biz özellikle Ortadoğu pazarına uygun ürünler üretip daha çok satabiliriz. Pazara çok yakınız. Helal kesim, üretim tesislerinin modernizasyonu, ürün kalitesi, stratejik ilişkilerdeki iyi yöndeki gelişmeler gibi birçok önemli faktör avantajımıza. Fiyat ve maliyet de karşılaştığımız vergisel ve desteksel eksiklikler, ihracat da rekabet şansımızı azaltıyor. Irak pazarına ilk başladığımızda bizim ürünümüz ABD ve Brezilya’ya göre daha pahalıydı fakat ürün piyasaya girdi ve beğenildi. Şu an Irak talebi bizim ihracatımızdan fazla.”
Geçen yıl beyaz et ihracatını en çok yaptıkları ülkenin Irak ve Arap ülkeleri olduğunu dile getiren Keskinoğlu Şirketler Gurubu Yönetim Kurulu Üyesi ve Pazarlama Grup Başkanı Keskin Keskinoğlu da İran, Irak ve Arap ülkelerinin en az Rusya kadar büyüme potansiyeli olan pazarlar olduğunu söylüyor. Keskinoğlu konuşmasını şöyle sürdürüyor:
“Örneğin 2009’daki toplam piliç eti ihracatının yüzde 60’ı Irak’a yapıldı. Biz Keskinoğlu olarak şu anda Irak, Bahreyn, Dubai, Katar, Suudi Arabistan ve Yemen’e piliç eti ürünleri ihraç ediyoruz. 2010’da Abu Dabi, Ajman, Al Fujayrah, Sharjah, Ra's al Khaymah, Umm al Qaywayn gibi yeni pazarlara da ihracat yapmak için çalışmalarımızı sürdürüyoruz.”
İhracatları ikiye katlandı
2008 yılında sektörün ihracatında önemli gelişmeler yaşandığını dile getiren Banvit Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Görener, şirket olarak bir önceki yıla göre ihracat rakamlarını ikiye katladıklarının altını çiziyor. Başta Irak
Beyaz et üreticileri krizi fırsata çevirdi
Krize rağmen büyüyen sektör, dış pazarlara açılma arifesinde.
Haber : Fatoş Bozkuş / 25 Nisan 2010 Pazar
olmak üzere Ortadoğu pazarı ve Türk Cumhuriyetleri ile yaptıkları ihracat çalışmalarıyla bu artışı sağladıklarını söyleyen Görener, coğrafi ve kültürel yakınlık ile ürün kalitesi ve lezzet faktörünün büyük bir avantaj oluşturduğunu belirtiyor.
Lezita Yönetim Kurulu Üyesi ve Satış Pazarlama Gıda Grubu Başkanı Ender Abalıoğlu ise geçen yıl bir önceki yıla göre ihracatlarını iki kat artırdıklarını dile getiriyor. Geçen yıl 3 bin ton olan ihracatlarının tamamını Irak’a yaptıklarını belirten Abalıoğlu, bu yıl da Irak pazarı öncelikli olmak üzere bu bölgeye ihracat yapmayı hedeflediklerinin altını çiziyor.