İnovasyon Tekel Dinlemiyor
Systec, PTT’nin ayırım, sevk ve dağıtım hizmetlerini bir üst boyuta taşıyor. “Yapılacak yatırımın beklentileri tam anlamıyla karşılamasını ve gelecekte ortaya çıkacak genişlemelere imkan vermesini hedefliyoruz”
Ceyhan Aksoy
2010 yılı PTT’nin atılım yılı olacak gibi görünüyor. Gelişmekte olan ülkelerin çoğunda kamu posta idarelerinin yaşadığı sıkıntılardan payına düşeni alan PTT bu yılın başından bu yana bir yandan faaliyet alanlarını çeşitlendirerek bir yandan da ana faaliyet alanı içinde inovasyona yönelerek rekabet gücünü korumaya çalışıyor. Çünkü rekabet, PTT’nin hem en hızlı kaybettiği hem de onu kurtarabilecek tek gücü.
Teknolojinin geleneksel posta hizmetlerine vurduğu en büyük darbe, yazılı haberleşmenin neredeyse sonunu getirmesi oldu hiç kuşkusuz. Kurumun posta hizmetlerinden elde ettiği gelirlerin toplam gelirlerine oranında yüzde 27’ye yaklaşan bir düşüş gözleniyor. Öte yandan gönderi hizmetleri sunan şirketlerin her geçen gün artması ulusal posta servislerinin serbest piyasa koşullarına uyum sağlamasını, pazarın serbestleştirilmesini ve hizmetin ticarileştirilmesini zorunlu kılıyor. Tüm bu sıkıntıların farkında olan PTT 2010 yılının ilk aylarında önce aracı kurum Gedik Yatırım ile işbirliğine giderek Anadolu’daki tasarruf sahiplerinin borsada işlem yapmalarına kısmen aracılık etmeye başladı. PTT Genel Müdürü Osman Tural o günlerde basına yaptığı açıklamada PTT’nin aylık ortalama işlem sayısının 20 milyondan fazla olduğunu söylüyor ve ekliyordu: “Bankaların bulunmadığı 33 ilçe, 1002 belde ve 144 köy olmak üzere bin 179 yerleşim yerine de hizmet götürüyoruz.” PTT geçtiğimiz günlerde de Ergo Türkiye Emeklilik ve Hayat ile anlaşma imzalayarak ferdi kaza sigortası, hayat sigortası ve bireysel emeklilik satışı yapacağını açıkladı. Böylece posta, paralı posta ve lojistik hizmetleri veren kamu kurumu hizmet alanları arasına sigorta acenteliğini de katarak hedef kitlesini genişletmeyi amaçlıyor. Ama çözmesi gereken esas sorunu da görmezden gelmiyor PTT. 5584 Sayılı Kanun’a dayanarak ‘posta tekeli’ olmayı sürdüren kurumun bu segmentte rekabet etmesi gereken özel şirketler değil bilgi ve iletişim teknolojilerinin kendisi.
Devamı Bloomberg Businessweek Türkiye'nin son sayısında..